نخستین انقلابی بین‌المللی

ایبنا نوشت: تام پین نخستین انقلابی بین‌المللی بود. در ربع آخر قرن هجدهم، ابتدا در امریکا و سرانجام در بریتانیا و فرانسه، به رد حکومت‌های شاهان و اشراف پرداخت و برای جایگزین‌ کردنشان با نهادهای دموکراسی نماینده عامه به نبرد پرداخت.

کتاب «تام پین» نوشته مارک فیلپ به زندگی و اندیشه‌های این دانشور و ایدئال‌گرای انگلیسی‌الاصل پرداخته است. به زعم کتاب، پین، تنها نظریه‌پرداز سیاسی نبود. نقطه قوت او در توانایی تبدیل نوشته‌هایش به جنگ‌افزارهایی عملی برای تغییر بنیادین اجتماعی و سیاسی نهفته بود.

نوشته‌های پین از میان مردان و زنانی که کتاب‌خواندنشان به انجیل و کتاب دعا محدود می‌شد مخاطبانی برای آرای سیاسی فراهم کرد. او با کشاندن مخاطبانش به عرصه بحث سیاسی مستقیما به معارضه با مشروعیت نظام‌های اشرافی و اعیانی موجود برخاست. بر این پایه بود که می‌توانست به حق ادعا کند نقشی عمده در تکامل دموکراسی نوین ایفا کرده است، هرچند که از شرایط موجود آن سخت احساس خطر کرده باشد.

کتاب حاضر در عین آنکه همانند کتاب‌های دیگر این مجموعه، مقدمه‌ای است بر موضوع مورد بحث، حاوی شرحی است بر نظریه سیاسی و مهارت سخن‌پردازی پین در حدی بسیار کامل‌تر از بیشتر آثاری که تا کنون درباره او نوشته شده است. این کتاب به نوشته‌های مذهبی پین نیز توجهی جدی مبذول می‌دارد و می‌کوشد نشان دهد که چگونه این نوشته‌ها با آثار سیاسی پین جفت و جور می‌شود.

بسیاری زندگی‌نامه نویسان کوشیده‌اند عواملی که طناب‌بافی گمنام را از مامور اداره عوارض به حد مبلغی انقلابی و بی‌همانند در روزگار خویش رساند شناسایی کنند. اما شواهد تاریخی برای این کار کفایت نمی‌کند و پین هرگز نکوشید ابهام سال‌های نخست زندگی‌اش را بزداید. گویی فعالانه می‌کوشید از گذشته‌اش در دنیای قدیم ببرد تا بتواند خویشتن را در دنیای جدید بازسازی کند.

تام پین زمانی که از فیلادلفیا دیدار کرد مردم را در شرایطی اسفبار و مالیخولیایی یافت که از حرف زدن و حتی فکر کردن می‌ترسیدند، چاپخانه‌ها تعطیل بود و چیزی جز ترس و اکاذیب نشر نمی‌شد. پین در اینباره می‌نویسد: نشستم و در حالتی که می‌توان اسم آن را شور وطن‌خواهی گذاشت اولین شماره بحران را نوشتم.

این مطلب در شماره ۱۹ دسامبر پنسیلوانیا جورنال چاپ شد. نخستین کلمات آن را بیش از هر نوشته دیگر پین نقل کرده‌اند: «اینک دورانی است که روح مردان را می‌آزماید. سرباز روزان آسایش و وطن‌خواه نازپرورده در این بحران از خدمت به کشور خویش تن خواهد زد، اما آن کس که اکنون پایداری ورزد شایسته سپاس مردان و زنان خواهد بود. بر جباریت نیز، همانند دوزخ، بی‌سعی نمی‌توان فائق گشت، مع‌هذا، تسلای خاطر ما این است که تعارض هرچقدر صعب‌تر باشد، پیروزی شکوهمندتر خواهد بود.»

کتاب «تام پین» نوشته مارک فیلپ به ترجمه محمد قائد از سوی انتشارات فرهنگ نو با همکاری نشر آسیم منتشر شده است.

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =