پروژه یک ساله سینمایی بالاخره به نتیجه رسید

نخستین جلسه شورای عالی سینما که احیای آن از یک سال قبل در دستور کار مدیران سینمایی بود، سرانجام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خزاعی در اولین روزهای سکانداری خود در سازمان سینمایی (مهرماه ۱۴۰۰) خبر داده بود که شورای عالی سینما پس از گذشت بیش از یک دهه تعطیلی احیاء خواهد شد و حتی قرار بود اولین جلسه آن آذرماه سال قبل با حضور رییس جمهور برگزار شود، اما پس از مدتی اعلام شد که هیأت وزیران با تشکیل «شورای سینما» با ریاست معاون اول رییس جمهور موافقت کرده و بعد هم اعضای حقیقی و حقوقی شورا معرفی شدند.

براین اساس قرار بود اعضای شورای سینما را معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آن‌ها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دهند. شهریور امسال هم ابوالقاسم طالبی، مسعود نقاش زاده، مجید شاه حسینی، داوود میرباقری، منوچهر شاهسواری، مریلا زارعی و پوران درخشنده به عنوان سینماگران این شورا معرفی شدند.

حال در اولین جلسه شورای سینما که صبح دوشنبه، ۱۱ مهرماه برگزار شده، محمد مخبر - معاون اول رییس جمهوری - بیان کرده است: مصوبات شورای عالی سینما باید به نقطه‌ای برسد که با تغییرات حاکمیتی در دولت، صدا و سیما و سایر ارکان فرهنگی خدشه‌ای به تصمیمات این شورا وارد نشود تا بتواند یک هدف‌گذاری و ریل‌گذاری برای ارتقای سینمای ایران در سطح منطقه و جهان داشته باشد.

در این جلسه که با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای سازمان صدا و سیما و تبلیغات اسلامی و همچنین سایر اعضای حقوقی و حقیقی این شورا از اهالی سینما برگزار شد، محمد مخبر هنر و به ویژه سینما را به عنوان مهمترین عامل اثرگذار بر ابعاد مختلف زندگی انسان دانست و تاکید کرد: صنعت سینما نقش بسزایی در توسعه کشور حتی در زمینه‌های زیربنایی و اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی دارد.

محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز با اشاره به تاریخچه شکل گیری شورای عالی سینما و توقف کار این شورا در سال‌های گذشته به دلیل برخی ایرادات قانونی و آیین نامه‌های تشکیل این شورا گفته است: در دولت سیزدهم و با پیشنهاد سازمان سینمایی و پیگیری‌های رییس جمهور مقرر شد شورای عالی سینما با رفع ابهامات قانونی شکل گیرد.

شورای عالی سینما حدود ۱۱ سال قبل در دوران ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی تشکیل شد که ریاست آن برعهده رییس جمهور وقت بود. آن شورا چند جلسه‌ی محدود را تشکیل داد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم ادامه جلسه‌ها منتفی و بعد به طور کامل منحل شد چرا که مدیران وقت با تاکید بر اظهارنظرهایی که سینماگران هم داشتند، آن شورا را مجموعه‌ای موازی با دستگاه متولی در سینما می‌دانستند، اما مدیران جدید در دولت سیزدهم اعتقاد دیگری داشتند و از همان ابتدا احیاء شورای عالی سینما را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان کردند.

۵۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =