نیمی از جنگل‌های کرمان آفت‌زده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: ۵۰ درصد جنگل‌های طبیعی این استان آلوده به آفت شده که یک تهدید به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مهدی رجبی زاده در آیین معارفه سرپرست منابع طبیعی بم، مساحت جنگل‌های دچار آفت این شهرستان را نیز حدود ۴۰ درصد برشمرد و افزود: جنگل‌های طبیعی به علت بارش کم باران طی سال‌های گذشته به آفت و بیماری آلوده شده‌اند که تهدیدی برای منابع طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مبارزه با آفت‌ها و بیماری جنگل‌ها سخت و هزینه‌بر خواهد بود تنها بر روی ۱۵ درصد از جنگل‌های بم کار انجام شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته برای حفاظت از درخت‌های بنه و بادام کوهی در جنگل‌های طبیعی منطقه دِهبَکری شهرستان بم کارهای خوبی انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در ادامه اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی یا همان حدنگاری و اخذ اسناد تک برگ در سطح شهرستان بم صورت گرفته است.
وی بیان کرد: طی ۲ ماه آینده مالکیت دولت و اشخاص تثبیت و این طرح به طور کامل اجرایی می‌شود.
این مسئول با اشاره به طرح‌های آبخیزداری در استان افزود: در کرمان نزدیک به ۱۸ درصد کار آبخیزداری انجام شده و شهرستان بم به علت اینکه این منطقه سیل‌خیز و مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است نیز نزدیک به همین عدد طرح‌ها اجرا شده که آمار بسیار پایینی است.
رجبی زاده اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری تامین و کار به سرعت انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکید کرد: سال گذشته برای مقابله با بیابان‌زدایی حدود ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان بم نهال‌کاری شد.
وی گفت: در شرق استان کرمان نیز سال گذشته با احتساب اعتبار مالچ‌پاشی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در امر بیابان‌زدایی هزینه شد.
به گفته رجبی زاده کارهای آبخیزداری بزرگی در شهرستان ریگان و حوزه‌های مشرف بر شهرستان فهرج در حال انجام است به طور مثال در ریگان حدود ۲۰ میلیارد تومان قرارداد داریم و پیمانکار در حال فعالیت است.
رجبی زاده همچنین با اشاره به اینکه مشکل زمین‌خواری در کل کشور وجود دارد و شهرستان بم هم استثنا نیست گفت: یکی از دلایل زمین‌خواری بحث افزایش بی‌رویه قیمت زمین بویژه در مناطق ییلاقی و تمایل مردم برای زندگی ویلایی است.
وی افزود: به دلیل اینکه اراضی ملکی مردم کم است به سوی اراضی ملی هجوم می‌آوردند و با توجه به اینکه نیروی یگان حفاظتی ما نیز محدود است خواه ناخواه نمی‌توانیم در لحظه جایی حضور داشته باشیم و تصرفاتی انجام می‌شود.
به گفته این مسئول، تمامی تصرفات به پرونده قضایی تبدیل می‌شود و دستگاه قضایی بم هم کمک می‌کند.
رجبی زاده توضیح داد: سند منطقه دهبکری به مساحت حدود ۲۶ هزار هکتار زمین ملی تا هفته آینده صادر خواهد شد.
وی در عین حال بیان کرد: جلو بسیاری از تصرفات گرفته شده و رفع تصرفاتی نیز به صورت تخریب و قلع و قمع در منطقه دهبکری داشته‌ایم.
در این آیین از خدمات عطا پوطاری رییس پیشین اداره منابع طبیعی بم قدردانی و محمد نیکخواه به عنوان سرپرست این اداره معارفه شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1680591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =