عکس | کشف بقایای هیولای باستانی که ترکیبی از اژدها و کوسه بود!

ایرنا نوشت: محققان موفق به کشف فسیل‌های یک حیوان دریایی موسوم به «تالاسوتیتان» در کشور مراکش شده‌اند که اطلاعاتی درباره اکوسیستم‌های دریایی پیش از اصابت سیارک و انقراض دایناسورها در اختیار دانشمندان قرار داده است.

۶۶ میلیون سال پیش هیولاهای دریایی واقعا وجود داشتند. آنها «موساسور» (mosasaurs) و به عبارت دیگر مارمولک‌های عظیم آبی بودند که همزمان با دایناسورها زندگی می‌کردند. آنها تا طول ۱۲ متر رشد می‌کردند و شبیه اژدهای «کومودو» با دمی شبیه به کوسه بودند. این موجودات همچنین گوناگونی زیادی داشته و در ده‌ها گونه تکامل یافته بودند. برخی از آنها ماهی و ماهی مرکب (squid) و برخی دیگر حلزون صدف دار (shellfish) و صدف می‌خوردند.

اکنون محققان موفق به شناسایی و یافتن یک موساسور جدید شده‌اند که حیوانات دریایی بزرگ از جمله موساسورهای دیگر را شکار می‌کرده است. این گونه جدید با نام Thalassotitan atrox در حفاری در منطقه «اولاد عبدون» در استان خوربگه در نزدیکی کازابلانکا کشور مراکش کشف شده است.

در پایان دوره کرتاسه (Cretaceous) سطح دریاها بالا بوده و بخش زیادی از آفریقا تحت سیلاب بوده است. جریان‌های اقیانوسی آب‌های غنی از مواد مغذی اعماق را به سطح می‌آورد و یک اکوسیستم دریایی پر رونق ایجاد می‌کرد. دریاها مملو از ماهی بود و این موجب جذب شکارچی‌ها یا همان موساسورها می‌شد. آنها نیز موجب شدند شکارچی‌های آنها یا همان Thalassotitan بزرگ نیز وارد شوند. با ۹ متر طول و سری به طول ۱.۳ متر این مرگبارترین حیوان در دریا بود.

عکس | کشف بقایای هیولای باستانی که ترکیبی از اژدها و کوسه بود!

بیشتر موساروس‌ها آرواره‌های دراز و دندان‌های کوچک برای گرفتن ماهی داشتند. اما «تالاسوتیتان» کاملا متفاوت بود و آرواره‌های نیرومندی همانند نهنگ‌های قاتل داشت. آناتومی به ما می‌گوید که این حیوان برای حمله و از هم دریدن حیوانات بزرگ انطباق یافته بود. این خصوصیات حاکی است که تالاسوتیتان با گاز گرفتن خزندگان دریایی مانند لاک پشت های دریایی به دندان‌های خود آسیب می‌زد.

کاوشگران در همان سایت حفاری بقایای چیزی شبیه به فسیل‌های حیوان‌های قربانی را نیز یافته‌اند. شواهد حاکی است که این حیوانات به دست یک درنده بزرگ کشته و خورده شده اند که سپس استخوان‌های آنها را بیرون انداخته است.

تالاسوتیتان که در بالای زنجیره غذایی قرار داشته است همچنین اطلاعاتی درباره زنجیره‌های غذایی باستانی در دریا ارائه می دهد. کشف این حیوان اطلاعاتی درباره اکوسیستم‌های دریایی پیش از اصابت سیارک ۶۶ میلیون سال پیش که به عصر دایناسورها پایان داد، در اختیار محققان قرار می دهد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1681900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =