۷۰درصد چاه‌های کشاورزی قزوین، هوشمند هستند

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین گفت: با نصب ۴هزار و ۵۱۴دستگاه کنتور هوشمند تاکنون حدود ۷۰درصد از چاه‌های کشاورزی به تجهیزات اندازه‌گیری آنلاین مجهز شدند و تا پایان سال جاری این طرح تکمیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ یداله ملکی، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین در پنجاه‌ونهمین جلسه شورای حفاظت‌از منابع آب استان قزوین که با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت آبی استان، اظهارکرد: در دو سال گذشته به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، کاهش نزولات آسمانی، با پدیده خشکسالی مواجه بویم که این موضوع در کنار افزایش جمعیت و نیازها و محدود شدن منابع آبی باعث ایجاد چالش‌هایی شده بود و اگر مدیریت صحیح مصرف آب را اجرایی نمی‌کردیم، تاثیر این چالش‌ها و آسیب‌ها می‌توانست در استان بسیار جدی باشد.

او افزود: در استان سالانه ۶۸۰میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی اضافه‌برداشت داریم که برای رسیدن به آب قابل برنامه‌ریزی اقداماتی نظیر نصب کنتورهای هوشمند، بستن چاه‌های غیرمجاز، کنترل اضافه‌برداشت از چاه‌های مجاز، در قالب طرح تعادل‌بخشی و سازگاری با کم‌آبی صورت پذیرفته است.

ملکی گفت: در استان حدود میلیارد مترمکعب مصرف آبی داریم که بیش از یک میلیارد و ۷۰۰میلیون مترمکعب آن یعنی چیزی معادل ۸۸درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که با اجرای الگوی کشت، توسعه آبیاری مدرن و ایجاد بازار آب می‌توان بخشی از چالش‌های موجود در این حوزه را برطرف کرد.

مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین با بیان این موضوع که پروژه نصب کنتورهای هوشمند امسال تکمیل می‌شود، بیان کرد: تاکنون بیش از ۴هزار و۵۱۴دستگاه کنتور هوشمند برروی چاه‌های مجاز نصب شده که ۷۸۵دستگاه در قزوین، ۹۷۳دستگاه در تاکستان، یک‌هزار و ۴۶۸دستگاه در بویین‌زهرا، تعداد ۱۹۷دستگاه در آوج، تعداد ۳۴۶دستگاه در البرز و ۷۴۵دستگاه در شهرستان آبیک بوده است.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت انتقال آب الموت رود به استان نیز ادامه داد: این طرح از ۵۰سال قبل مطرح شده بود اما در مقطعی با آن مخالفت و متوقف شد اما در دولت سیزدهم با پیگیری مجدانه استاندار، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران وزارتخانه و نیز موافقت وزیر محترم نیرو انجام مطالعات آن به عنوان یک پروژه مهم ملی توسط شرکت آب نیرو مجدداً به جریان افتاد.

او افزود: با ایجاد رصدخانه آب در واقع بستر و زیرساخت مناسب برای راه‌اندازی «بازار آب» در استان مهیا شده و امسال به صورت پایلوت در بخش آب زیرزمینی این بازار را در شهرستان البرز کلید می‌زنیم.

مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین اظهارکرد: با ایجاد رصدخانه ضمن مشاهده و رصد کلیه چاه‌های دارای کنتور هوشمند، امکان مشاهده تخلف و قرائت لحظه‌ای کنتور نیز وجود داشته، همچنین برنامه‌ریزی جهت برداشت اصولی و منطقی از چاه‌های مجاز، امکان تهیه گزارش از برداشت آب، شارژ کنتور به‌صورت آنلاین، اتصال ایستگاه‌های آب و هواشناسی و مدیریت سیلاب از نقطه شروع بارش نیز از دیگر مزایا و کاربردهای رصدخانه آب استان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1682205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =