تکرار اشتباهات «گشت ارشاد» / دانش آموزان بازداشتی با جلسات کوتاه ، «اصلاح» و  «ارشاد» نمی شوند

آرمان امروز نوشت: یکی از اشتباهات «گشت ارشاد» این بود که فکر می‌کردند با چند ساعت «توجیه» در مرکز پلیس، زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب، ارشاد و محجبه می شوند!  به فرض صحت اظهارات وزیر آموزش و پرورش که می گوید کارشناسان روان شناسی می خواهند دانش آموزان بازداشتی را اصلاح کنند، باید گفت که همان اشتباه معروف، اینجا هم در حال تکرار است چه آن که سیستم آموزشی که سال‌ها نتوانسته دانش آموزان را وفق مراد خودش تربیت کند، هرگز نخواهد توانست دانش آموزان بازداشتی را با کارشناسان ادعایی وزیر آموزش و پرورش در مدت کوتاهی به گفته وزیر «اصلاح» کند و به محیط مدرسه برگرداند!

این روزها اصناف مختلف پیگیر آزادی، تعدادی از هم‌صنفان خود هستند و با توجه به اینکه رئیس عدلیه و دیگر مسئولان قضائی کشور تاکید داشته‌اند که حساب معترضان از اغتشاشگران جدا است، در این میان بسیاری از مردم معترض در بازداشت به سر می‌برند. دو قشر فرهنگی آموزش و پرورش و روزنامه‌نگاران، با تعدادی از بازداشتی‌ها می‌توان در این میان به آنها اشاره کرد. به‌عنوان مثال یک روز پس از اینکه معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره اعتراض دانش آموزان اعلام کرد: «هیچ دانش آموزی از مدرسه اخراج نشده است و حتی آموزش و پرورش پیگیر وضعیت دانش آموزان هم است.»

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با شبکه شرق، اعلام کرد: «برخی دانش آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی ارجاع داده شده اند تا مانع از تبدیل آنها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.» این گفته‌ها در حالی از سوی یوسف نوری بیان می‌شود که وی به‌ تعداد دانش آموزان بازداشتی اشاره‌ای نکرد، با این حال گفته است: « تعدادشان زیاد نیست و اینقدری نیستند. نمی توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم. دانش آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشنان کارشان را انجام می دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.» وی در پاسخ به اینکه پس در جریان اعتراضات خیابانی دانش آموزان بازداشتی هم داریم، اعلام کرد: «در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.» برخی از معلمان و والدین بر این باورند که نمی‌توان با این صحبت‌های مبهم وزیر آموزش و پرورش، وضعیت دانش آموزان بهتر شود و آنها به مجلس شورای اسلامی مراجعه کردند.

مجلس ورود پیدا می‌کند؟

بر این اساس روز گذشته یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به موضوع دانش‌آموزان بازداشتی در جریان ناآرامی‌های اخیر خبر داد. حبیب الله دهمرده در واکنش به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت برخی از دانش‌آموزان در جریان ناآرامی‌های اخیر گفت: «کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صورت وجود مطلبی درباره دانشجویان و دانش آموزان به آن ورود خواهد کرد. باید حساب اغتشاشگران و کسانی که سوءاستفاده می‌کنند را از دانشجو و دانش‌آموز جدا کرد. ما تلاش می‌کنیم که در صورت وجود موردی بررسی‌های لازم را انجام دهیم.» این در حالی است که بنا به گفته مسئولان دانشگاه شریف همه دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند و دانشگاه علامه نیز اعلام کرده که تعداد کمی از دانشجویان بازداشت هستند. این درحالی است که روز ۱۸ مهر، ‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعاتم دانشجو و استادی بازداشت نیستند، گفته بود: «اصلا دانش‌آموز بازداشتی نداریم.» مناد سفیدی درباره اینکه فیلمی منتشر شده که به دلیل اعتراض دانش‌آموزان نیروهایی وارد مدرسه‌ای شدند، گفت: «دروغ است و چنین چیزی وجود ندارد.»

روزنامه نگاران بازداشتی را دریابید

حالا در تحریریه چند روزنامه تهرانی و تحریریه در استان‌های کردستان، اصفهان و سیستان‌وبلوچستان چند صندلی خالی است. صندلی خبرنگارانی که به گفته وکلایشان و خانواده آنها و همچنین اهالی تحریریه‌ها هرچه کرده‌اند در چارچوب قانون و دستورات رسانه‌شان اتفاق افتاده است و حالا هرکدام‌شان به دلیلی که هنوز برای هیچ‌کدام از ما روشن نیست، در بازداشت به سر می‌برند.

نظرات در رابطه با سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد دانش آموزان بازداشتی

وزیر گفته است دانش آموزان بازداشتی، در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.

کدام مرکز روان شناسی، به طور شبانه روزی به دانش آموزان خدمات کارشناسی می‌دهد و از آنها نگهداری می‌کند؟! آیا امکان این که رسانه ها از این مرکز روان شناسی گزارش و عکس و فیلم تهیه و منتشر کنند هست؟ اصلاً آدرس اش کجاست؟

یکی از اشتباهات «گشت ارشاد» این بود که فکر می‌کردند با چند ساعت «توجیه» در مرکز پلیس، زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب، ارشاد و محجبه می شوند!

به فرض صحت اظهارات وزیر آموزش و پرورش که می گوید کارشناسان روان شناسی می خواهند دانش آموزان بازداشتی را اصلاح کنند، باید گفت که همان اشتباه معروف، اینجا هم در حال تکرار است چه آن که سیستم آموزشی که سال‌ها نتوانسته دانش آموزان را وفق مراد خودش تربیت کند، هرگز نخواهد توانست دانش آموزان بازداشتی را با کارشناسان ادعایی وزیر آموزش و پرورش در مدت کوتاهی به گفته وزیر «اصلاح» کند و به محیط مدرسه برگرداند!

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1683353

برچسب‌ها