آمار تابستانی بخش اشتغال / چند میلیون ایرانی در بخش خدمات مشغول به کارند؟

ایرنا نوشت:بررسی آماری نشان می‌دهد که بخش خدمات در تابستان امسال، با ۵۰.۴ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۶ درصد تعداد شاغلان در این بخش افزایش یافته است.

شاغلان بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته که ۴۸.۸ درصد بوده است ۱.۶ درصد افزایش داشته است.

تابستان امسال، بخش‌های صنعت با ۳۳.۸ درصد بدون تغییر و بخش کشاورزی با ۱۵.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق گزارش‌های آماری، حدود ۶۳ میلیون و ۷۰۲ هزار نفر جمعیت ۱۵ساله و بیشتر در کشورمان داریم که از این تعداد ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر جمعیت فعال (نرخ مشارکت اقتصادی) هستند. همچنین از این تعداد ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر جمعیت شاغل و ۲ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر جمعیت بیکار هستند.

۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۸۱ نفر در بخش خدمات مشغول به کار هستند که از این تعداد ۹ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۸۲۴ نفر از مردان و ۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۲۵۷ نفر از زنان خدمات ارائه می‌کنند.

براین‌اساس، ۴۴۰ هزار و ۹۶۵ نیروی جدید مرد و ۱۰۵ هزار و ۷۴۰ نفر نیروی جدید زن در بخش خدمات مشغول به کار شدند.

تعداد شاغلان در بخش صنعت هشت میلیون و ۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر و در بخش کشاورزی سه میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۴۹ نفر ثبت شده است.

بیشترین شاغلان متعلق به کدام بخش اقتصادی است؟

سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۹.۲ در صد جمعیت شاغل ۱۵ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین بررسی سهم شاغلان ۱۵ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر نشان می‌دهد، ۳۹.۶ درصد شاغلان، به طور معمول، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهک در کشور سوم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی هستند که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلیل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدانکردن کار با ساعت کار بیش‌تر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کم‌تر از ۴۴ ساعت کارکرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1683442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =