عکس | سفر حیرت‌انگیز از ۴۰ میلیون سال پیش به امروز

دیجیاتو نوشت: محققان گونه‌ای از حشره جدیدی با قدمتی بین ۳۵ تا ۴۷ میلیون سال را کشف کرده‌اند که در یک تکه کهربای به دام افتاده است.

محققان موزه تاریخ طبیعی ایالتی اشتوتگارت، گونه‌ای از حشره جدیدی با قدمت احتمالی بین ۳۵ تا ۴۷ میلیون سال را کشف کرده‌اند که در یک تکه کهربای بالتیک به دام افتاده است.

بیشتر بخوانید:

این حشره به لطف تخصص پروفسور «خاویر آلبا-ترسدور» از بخش جانورشناسی دانشگاه گرانادا (UGR) که از میکروتوموگرافی برای تولید عکس‌های با کیفیت از حشرات استفاده می‌کند، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این یافته‌ها در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

پروفسور آلبا ترسدور در توضیح این موضوع می‌گوید: «حفاظت از نمونه‌های به دام افتاده در داخل کهربا اغلب گزینه عالی و مناسبی است و انجام این کار کمک می‌کند تا محققان بتوانند حشره را با خوبی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهند. البته گاهی کهربا شفافیت لازم را ندارد و به دلیل تیرگی به وجود آمده، جزئیات به خوبی دیده نمی‌شود.»

عکس | سفر حیرت‌انگیز از ۴۰ میلیون سال پیش به امروز

در شرایطی که کهربا شفافیت لازم را ندارد، میکروتوموگرافی اشعه ایکس که تکنیکی شبیه مطالعه اندام بیماران در بیمارستان است، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. محققان این گونه جدید را با گونه‌های موجود مشابه مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه دانش تخصصی «رومن گودونکو» از موسسه حشره‌شناسی آکادمی علوم چک نقش مهمی داشت. علاوه بر این، با توجه به اهمیت مطالعات مولکولی در توصیف گونه‌ها و تعیین موقعیت تکاملی آنها، دانشگاه لودز در لهستان نیز در مورد این حشره مشورت داد.

سرانجام تحقیقات به پایان رسید. در بخشی از مقاله تهیه شده در این مورد آمده است که پنج دانشمند در این پروژه نقش مهمی را برعهده داشتند تا بتوانند حشره‌ای زیبا و محفوظ شده در کهربا را مورد بررسی قرار دهند.

پروفسور «آلبا ترسدور» می‌گوید: بعد از به کار گیری آخرین تکنیک‌ها، سرانجام تیم تحقیقاتی توانستند حشره را با دقت بررسی کرده و متوجه شدند میلیون‌ها سال در داخل کهربا محبوس شده است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1683633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =