قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که کمیسیون بهداشت هیچ گونه اقدامی در زمینه معتادان نکرده است اما سخنگوی کمیسیون بهداشت اعلام کی کند که ستاد حتی آمار دقیقی از تعداد معتادان ندارد.

 زهرا تالانی:گلایه های از مجلس و به ویژه کمیسیون بهداشت و درمان درباره مواد مخدرانجام داده موضوع بخشی از صحبت های طاها طاهری قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. وی با گلایه از عملکرد کمیسیون بهداشت اعلام کرده است که چرا این کمیسیون به این موضوع توجهی نمی کند و حتی حضور ما را برای توضیح نمی پذیرد و می گویند شان مجلس کمتر از وزیر نیست .

اما حسن تأمینی نماینده مردم رشت و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرآنلاین اظهار می کند که ما از ستاد خواستیم فردی را برای ارتباط به ما معرفی کنند اما کسی که معرفی شد نفر دوم و سوم ستاد بود ودر مقام پاسخگویی نبود. وی با بیان اینکه ستاد آمار درستی در معتادان ندارد ادامه می دهد: ما  از آمارهای ارائه شده در زمینه اعتیاد گله مندیم و بارها به متولیانی که در بخش آسیب های اجتماعی ، خصوصا در بحث اعتیاد مسئولیت دارند، تذکر داده ایم که آمار درستی از اعتیاد ارائه نمی کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است  کمیسیون بهداشت مجلس که مسوول حفظ سلامت و بهداشت کشور است، چرا نباید نسبت به معضل مواد مخدر که پیش از هر مساله‌ای سلامت کشور را تهدید می‌کند،بی توجهی کند؟ آیا واقعا کمیسیون نسبت به این موضوع بی تفاوت است؟

اصلا چنین نیست. یکی از دغدغه های نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مواد مخدر و معتادان است اما ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار و اطلاعات درستی از میزان معتادان و عملکرد خود نمی دهد. البته تنها مشکل ما با ستاد نیست. بهزیستی و شهرداری همکاری خوبی با کمیسیون بهداشت ندارند؛ در بخش کلان ، بهزیستی نهاد مسئول برای ارائه آمار اعتیاد است و ستاد مبارزه با مواد مخدر بیشتر کار مبارزه با اعتیاد را بر عهده دارد و نمی تواند به طور مستقیم در بخش های دیگر ورود پیدا کند.

شما این موضوع را به ستاد اعلام کردید؟

بله. ما  از آمارهای ارائه شده در زمینه اعتیاد گله مندیم و بارها به متولیانی که در بخش آسیب های اجتماعی ، خصوصا در بحث اعتیاد مسئولیت دارند، تذکر داده ایم که آمار درستی از اعتیاد ارائه نمی کنند. متاسفانه مشخص نیست چه تعداد معتاد با چه میزان مصرفی در کشور وجود دارند؛ در بخش آسیب های اجتماعی مشکل اساسی این است که متولی برای آمار صحیح دادن در بخش اعتیاد در کشور مشخص نیست .

نتیجه چه شد؟

در جلساتی که با کمیسیون گذاشتیم بنا شد فردی را به عنوان رابط معرفی کنند که در این زمینه با ما در ارتباط باشد و مشکل مواد مخدر از این راه حل شود.

این آمار را تنها باید ستاد اعلام کند؟

خود این نهاد ها هم آمار درستی از تعداد معتادان در کشور ندارند و آمارهای اعلام شده از مراجع غیر زیر صلاح و آنها که صلاحیت اعلام آمار را ندارند این نهادها موظف به اصلاح هستند ولی مطمن هستم آمار دقیقی در دست ندارند.البته  این نهادها همکاری خوبی هم با فراکسیون آسیب های اجتماعی که متشکل از 182  عضو است، ندارند.

اما قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته هر وقت ما خواستیم برای توضیح به مجلس برویم، گفتند شأن مجلس پایین‌تر از وزیر نیست و ما را نپذیرفتند؟

اصلا اینطور نیست. متاسفانه فردی که آنها معرفی کردند در مقامی نبود که پاسخگوی ما باشد و در رده دوم و سوم ستاد بود. ما اعلام کردیم که فرد پاسخگو و مسئول را به ما معرفی کنند.

ایشان سوال کرده اند که سهمی را که مقام معظم رهبری فرمودند قوا در این زمینه بپردازند، آیا مجلس پرداخته است؟

بله من هم قبول دارم که در بحث بودجه سازمان های متولی مبارزه و پیشگیری مواد مخدر هم متاسفانه نه تنها افزایش نداشته ایم بلکه با کاهش شدیدی روبرو بوده ایم.

آقای طاهری عنوان کرده اند چه مکانیزمی در مجلس شورای اسلامی طراحی شده است که معضل مواد مخدر در کشور کنترل شود و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به اقدام کند؟

متاسفانه بررسی های این کمیسیون در مورد عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، نشان می دهد که ستاد کارایی لازم را در امر مبارزه با مواد مخدر نداشته است. سالهاست که ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور ما فعالیت می کند اما هنوز تهیه کردن مواد مخدر بسیار آسان تر از تهیه کردن مایحتاج عمومی مردم است، با چنین اوضاعی ما چطور می توانیم حکم به کارایی ستاد مبارزه با مواد مخدر بدهیم. سوال مهمی که ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم این است که چرا ترکیه و بلغارستان هم که بر سر راه ترانزیت مواد مخدر قرار دارند به اندازه ایران با این موضوع درگیر نیستند و تعداد معتادان این کشورها به مراتب پایین تر از کشور ما است؟!

البته قبول دارم که مبارزه با مواد مخدر کار بسیار سختی  است برای به هدف رسیدن باید برنامه ریزی درست انجام داد، اما ما حتی در تمام این سال ها نتوانستیم ایراد کار خود را پیدا کنیم، ستاد مبارزه با مواد مخدر باید با تمام قدرت فرهنگ سازی می کرد و نمی گذاشت که فرهنگ استفاده از مواد مخدر در بین جوانان گسترش پیدا کند، اما متاسفانه این کار صورت نگرفت.

23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • EHSAN.sali IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام واقعا دست گلتون درد نکنه !؟ "یاحق"
  • علي سپهري IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    بنده پزشكي هستم كه حدود 9سال درزندان و كلينيك ترك اعتياد كاركرده ام به نظر بنده توسعه مراكز درماني لازم است به شرط اينكه درست عمل شود درحال حاضر مصرف متادون بد نيست اما درآينده معظل ترك متادون گريبان سيستم بهداشت ودرمان راميگيرد كه بايد به فكردرمانهاي بهتر باشيم ازطرفي بايد اعتيادبهعنوان يك بيماري خاص تحت حمايت بيمه باشد تادرصورت مشكل مالي كلينيك هزينه هاي خود را وصول كند هرچند بيمه به اندازه كافي مشكل دارد. مطلب براي گفتن زياد است