6 سال پیش، رسما تعداد زنان خیابانی 4 هزار نفر اعلام شد، 2 سال پیش گفتند دختران فراری 3 هزار نفر هستند.

امیدسلیمی بنی: مسئولیت نگهداری از زنان خیابانی و دختران فراری با بهزیستی است، ولی وزارت کشور باید تعداد آنها را اعلام کند. احمد اسفندیاری سرپرست سازمان بهزیستی می گوید: "وزارت کشور تنها مرجع رسمی اعلام آمار زنان فراری در کشور است."

البته "زنان فراری" نیز ترکیب جدیدی است که به تازگی به کار گرفته شده، زیرا "زنان خیابانی" و "دختران فراری" دو گروه شناخته شده از آسیب دیدگان اجتماعی بودند که پیش از این در بهزیستی برایشان تسهیلاتی در نظر گرفته شده بود. با تمام این احوال، وزارت کشور تاکنون درباره تعداد این زنان و دختران، اظهار نظری نکرده است، تنها سخنی که از سوی مسئولان وابسته به وزارت کشور، یعنی نیروی انتظامی منتشر شد، این بود که آمار اعلام شده زنان خیابانی تکذیب شد.

چرا آمار، داغ است؟

سنت سالهای گذشته مسئولان بهزیستی، ارائه آمار عملکرد درباره زنان خیابانی و دختران فراری و همچنین تعداد آنها بود. 6 سال پیش، هادی معتمدی ،مدیر کل دفتر آسیبهای اجتماعی بهزیستی کشور گفته بود آمار نجومی درباره این پدیده را قبول ندارد ولی وی در همان زمان اعلام کرده بود 4 هزار زن خیابانی در کشور وجود دارد که بهزیستی تنها قادر است سالانه 1500 نفر از آنها را ساماندهی کند. البته هیچ تضمینی هم وجود نداشت که زنان خیابانی "ساماندهی شده" به خیابان بازنگردند. زیرا این مقام مسئول گفته بود نیمی از زنانی که ساماندهی شده اند، به چرخه کارگری جنسی در مقابل دریافت پول، بازمی گردند.

پس از گذشت 6 سال از اعلام رسمی تعداد این زنان توسط بهزیستی، اکنون وضعیت کاهش یا افزایش تعداد آسیب دیدگانی که در گروه زنان خیابانی و دختران فراری جای می گیرند، معلوم نیست. انگار سنت اعلام واقعیتها در بهزیستی به فراموشی سپرده شده، هر چند جسته و گریخته، افرادی که مسئولیت دولتی در این باب ندارند، اظهار نظرهایی می کنند.

بهزیستی، توانا در انجام وظایف یا ناتوان؟

سئوال اصلی در این بحث را توان ساماندهی بهزیستی برای گروه های یاد شده شکل می دهد. یکی از مسئولان نگهداری از دختران فراری در گفتگو با خبرآنلاین  گفته بود: بهزیستی نمی تواند به تمام دختران فراری کمک کند. دکتر غنچه راهب، همچنین از تعطیلی چند خانه ای که برای نگهداری از دختران فراری در تهران تاسیس شده بود، خبر داد و گفت: "موج فرار دختران به قدری زیاد است که بهزیستی قادر به سرویس دهی به تمام آنها نبوده، به همین خاطر برخی از مراکز نگهداری از این کودکان تعطیل شده است."

اخباری نیز از ناتوانی بهزیستی در ارائه مستمری کافی به افراد تحت پوشش خود، منتشر شده که در آن، میزان پرداخت ماهانه نقدی به هر فرد تحت پوشش، بین 25 تا 40 هزار تومان اعلام شده بود.

با این حال برخی از پژوهشگران می گویند امسال مشاهده دختران فراری در پارکها، 10درصد کمتر از سال گذشته است. مجید ابهری، رفتار شناس در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: "مطالعات یک تیم پژوهشی که تعداد دختران فراری در پارکهای معروف تهران را کنترل می کرد، نشان داد دختران فراری در تهران، کمتر در انظار ظاهر می شوند."

وی تعداد این دختران را نزدیک به 750 نفر عنوان کرد و گفت این تعداد در سال گذشته 10 درصد بیشتر بوده اند. ابهری همچنین درباره علل کاهش این تعداد از دختران فراری، توضیح داد: "با سختگیریهای نیروی انتظامی در دستگیری این دختران، بسیاری از آنها ترجیح می دهند به زندگی مخفیانه در خانه های امنی که افراد ناباب در اختیارشان می گذارند، بپردازند. آنها به طور غیرقانونی با مردانی زندگی می کنند که از آنها سوءاستفاده های جنسی می کردند و همچنین وادار به فروش مواد مخدر و سرقت می شوند."

این پژوهشگر نیز تایید می کند که 4 مرکز سابق نگهداری از دختران فراری در تهران، ظرفیتی به اندازه 75 تا 100 نفر داشته اند، ولی موج فرار دختران از خانه بسیار بیشتر از ظرفیت این خانه ها بوده است.

از طرف دیگر، سرپرست سازمان بهزیستی، این مشکلات را قبول ندارد و می گوید محدودیتی در ساماندهی زنان فراری در کشور وجود ندارد.

به گفته اسفندیاری، با زنان و دختران فراری براساس قانون برخورد می شود و سازمان بهزیستی نمی تواند بطور مستقیم درباره آنان اقدام کند. این دسته از زنان از سوی نیروی انتظامی تحویل مراکز بهزیستی می شوند. مراکز بهزیستی، شرایط بازگشت زنان فراری به خانواده را فراهم می کنند و با هماهنگی مقامات قضایی آنان را به جامعه باز می گردانند.

وی بار دیگر تاکید می کند مرجع اعلام آمار این زنان و دختران، وزارت کشور است. ولی گاهی، جسته و گریخته از میان آمار نامشخص دختران فراری اعدادی به چشم می خورند. از جمله مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی که 2 سال پیش اعلام کرده بود: "تعداد ثبت شده دختران فراری پذیرش شده در مراکز بهزیستی در سال 88، برابر با 2500 نفر است."

حسن موسوی چلک در مورد تعداد دخترانی که هر سال از خانه می گریزند، توضیح داده که: "ممکن است تمام دخترانی که از خانه فرار می‌کنند به مراکز بهزیستی یا نیروی انتظامی مراجعه نکنند به همین دلیل آمارهایی که در حال حاضر در ارتباط با این قبیل افراد ارائه می‌شود، تنها مربوط به افراد دستگیرشده یا مراجعه‌کننده به مراکز نیروی انتظامی یا بهزیستی است."

اکنون به خوبی می توان منظور سرپرست سازمان بهزیستی را دریافت، زمانی که وی به عنوان مسئول اصلی رسیدگی به نتایج اسیبهای اجتماعی در گروه های زنان و دختران فراری اظهار نظر می کند، "وزارت کشور" را مسئول اعلام تعداد آنها می داند. وزارت کشور، به عنوان سرپرست قانونی نیروی انتظامی، آمار بازداشت و ارجاع دختران و زنان فراری به دادگاه ها را می داند و اطلاعات سازمان بهزیستی در این خصوص نیز در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد. ولی این وزارتخانه تاکنون اطلاعات خود درباره زنان و دختران فراری را منتشر نکرده است. اکنون این واقعیتها، آمار ندارند.

/45233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    30 11
    باید دولت بودجه بیشتری برای رسیدگی به حال و روز دختران و زنان خیابانی اختصاص دهد.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    19 4
    باید استخدام زنان درجاهایی که بخصوص طرف حساب آنها و مشتری ها زن هستند مثل فروشگاه های محصولات زنانه قانونی بشه تا زنان حداقل در جاهای که می توانند فرصت های شغلی تضمین شده ایی داشته باشند.
  • EHSAN.sali IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    10 13
    سلام ایشاا... درست میشه "یاحق"
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    10 2
    بودجه کل بهزیستی برای این مورد چقدر است؟
  • حمید الف IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    24 7
    باید فراری شدن زنان و دختران را ریشه یابی کرد تا این مشکل ریشه ای حل شود.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    34 3
    متاسفانه درجامعه ما 99درصد ازدواج ها به خاطر مسایل جنسی شکل میگیره با این وضیعت پدیده زنان خیابانی نمیتونه عجیب باشه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    23 1
    مابایدخودمان را درست کنیم تا جامعه بهتری داشته باشیم همه چیزبرمی گرددبه خود شخص
  • فردین روانسری IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۷
    12 12
    همه این مشکلات به خانواده برمیگردد پس ریشه این مشکل اجتماعی مشخصه.
  • ناآشنا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    29 2
    اکثر اینها نتیجه بیکاریه.1-چون اگه پسری کار داشته باشه میتونه تشکیل خانواده بده2-اگه مشغول باشن وقتی برای علافی نمیمونه 3-وقتی از سر کار خسته بیاد خونه شبا حالی نمیمونه به پارتی بره 4-وقتی با همکارای خوب باشه مثبت تر فکر میکنه و...!؟!؟!؟
  • محمد ح بریز لار IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    37 2
    همه اینها بخاطر فقر میباشد وبس گرانی کمر مردم خورد کرده
  • بدون نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
    14 1
    بنظر من باید این زنان ساماندهی شوند و به مشکلات آنها بطور ویژه رسیدگی شود.
  • محمد ح بریز لار IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    15 3
    متاسفانه فقط بخاطر فقر میباشد
  • محمد ح بریز لار IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    12 3
    متاسفانه فقط بخاطر فقر میباشد
  • محمد ح بریز لار IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    9 8
    متاسفانه فقط بخاطر فقر میباشد
  • محمد ح بریز لار IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    13 8
    متاسفانه فقط بخاطر فقر میباشد
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
    35 12
    تشکیل خانه های عفاف به طور شرعی لازم است در اکثر شهرها بخصوص در کلان شهرها دایرشود دراین صورت بسیاری از مشکلات موجود حل می شود
    • شاهین IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
      3 6
      موافقم سفت
  • مجید IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۳
    22 1
    بیکاری- فقر- نداشتن انگیزه و هدف مشخص در جوانان کشورمان از عوامل موثر در این نابسامانی می باشد
  • Ali IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    4 4
    hichi nemishe goft dar in mored faghat age pesara az negah kardan be namose mardom dast bardaram kami az in moshkel az beyn mire vagarna hamishe alam bayad in moshkelo bedosh bekeshim ta abad aslitarinesh hamine benazare man
  • ali IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    4 3
    dostane ma hamishe migan faghr ama hamishe negah kon bad nazar bede migan dokhtare farari manzor ine ke az khone far karde va alan to in zamone moshkel mali nist moshkel az insan haye shayad ke dokhtare masomo az rah bedar mikonan va dokhtar bekhtar ona az khone dar miran va bad taraf dokhtaro tark mikone on mimone ba ye bi aberoy ke dige roye bargashtane be khonaro nadare va takhar zamone ke zende hast bayad besoze besaze
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    22 4
    مقصر فرهنگ جامعه است
  • نهن IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    17 4
    فقط فقر
    • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      6 0
      از هر دري كه فقر وارد شود بدانيد كه از همان در ايمان خارج ميشود.. امير المؤمنين علي (ع)
  • hichkas IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    3 0
    moshkel farhange moshkel tahmile barkhi khaste haye khanevade hast nemidoonam chi begam dg
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    8 1
    بایستی یا مکان مشخصی برایشان در نظر گرفته شود یا مشخصاتشان گیر بیاورند خیلی ها هستند در سطح کشور آنهارا در منزل بعنوان یک عضو خانواده می پذیرند در واقع یک هدفی برایشان تعیین شود.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    7 1
    باید به مشکلاتشان توجه کرد بایستی دراین مورد مردم نقش اصلی را بعهده بگیرند وکمک کنند، یکایک آنها خواسته هایشان را دریافت شود واقعا" مسئله بسیار مهم است اینها از هموطنان ماهستند وپناهگاهی می خواهند که خواسته هایشان برآورده شود
  • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    7 0
    آنها دنبال یک دوست واقعی هستند کسانیکه بتوانند آنهارا درک نمایند وبه نیازهایشان رسیدگی شود آنها اصلاح پذیر هستند مشروط بر اینکه من وشما وهمه به کمکشان بشتابیم نباید طرد شوند
  • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    7 1
    مشارکت همه در این امر انسانی الزامی است باید شتافت آنها گل هائی هستند که همانند باغبان باید پرورش ونگهداری شوندو نجاتشان داد حیف حیف ازآنها که اینگونه شاهد تباهی شان باشیم باید یاری شان کرد بهر شکل انسانی و خدا پسندانه بی تفاوت نباشیم آنها انسان همانند خودمان هستند منتهی به زندگی عادی باید هدایت شوند فقط مردم باید کمکشان کرد
  • امین IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    5 1
    مردم ومسئولین کشور با همکاری یکدیگر می نوانند بداد آنها برسند خوشبختانه هردو از توانایی خوبی برخوردارند بویژه مسئولین که باشناسائی آنها و پناه دادن وحمایت وپشتیبانی سرو سامان بدهند وبه زندگی آروم نسبتا" خوب برگردند در واقع یک فرهنگ سازی قوی نیاز دارد مردم بخاطر آنچه آنها معلول اشتباه ناشی از غرور و جوانی ونیاز بوده وبه این جا کشیده شده اند سرزنش نکنند و انها را درآغوش خانوادگی خود به شکل ممکن بپذیرند که خداوند به آنها کمک خواهد کرد فقط فرهنگ سازی و فرهنگ سازی کرد،نباید منزوی وطرد شوند.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    8 1
    شناسائی وسازماندهی وهمیاری همگان یعنی مسئولین از طریق کمک مالی که مردم دراین مورد خوب بلدند و نیز در وهله اول به هر شکل ممکن به خانواده شان برگردند یا جامعه بطرق گوناگون مثل ازدواج وغیره به آنها پناه بدهند وهرچه زودتر باید به فکر بود که بیش از این بدتر نشود وآنها وقتی تاحدودی احساس امنیت کردند اصلاح می شوند امنیت و حمایت است که کمک خواهد کرد
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    11 2
    دوستی وعشق به همدیگر از مواردی است که موجب خشنودی پروردگار است آنها را تنها نگذارید
  • پیمان IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    9 1
    آگر آنها به خودشان کمک نکنند وبه زندگی سالم برنگردند خوشی شان یک عده ای می برند وعاقبت سیاهی وشوم نصیب خودشان میگردد که آنوقت بازنده همانند یک شی بدون استفاده توسط آن عده نیز کنار گذاشته میشوند که دیر خواهد بود پس تا جوان هستند زود به فکر خودشان باشند واز این منجلاب که بعدا" متوجه خواهند شد باکمک ادیگران یا بهر شکل ممکن خودشان رانجات دهند.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    11 2
    بهزیستی آنها را پناه بده و صادقانه توسط مردم با تعهد آنهارا یاری کنند البته طبق ضوابط شرعی
  • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    6 0
    خانواده فقر
  • شاهین IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
    3 0
    چرا باید داخل کشور ما دختران فراری باشد بهتر با بها دادن به جوانان و هموار کردن راههای زندگی از انان دفاع کرد و از این کار جلو گیری کرد
  • یاس IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    4 1
    از چی بگم برات
    • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      0 1
      دوست عزیز هر چه دل تنگت میخواد بگو .
  • امین/ دزفول/ بند 5/ بلوار IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    1 1
    باید مراکز مراقبتهای دختران فراری زیاد شوند تا از این کار دست بردارند دولت بوجه بیشتری خر ج این دختران کنند
  • رعدسباسب عد IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    1 0
    لابد از وضع رستورانهاي دركه و دربند و فرحزاد بيخبر نيستيدامروزه زنان خياباني و دختران فراري معني ندارد خانواده ها اين موضوع را بذيرفته اند ومثل قديما زنان كار در بارك و خيابان نيستند حالا در رستوران هستند زنان و دختران در رستورانها نشسته و غذائي هم سفارش ميدهند وكلاس جديد ديكر بهتره بجاي اسم دختر فراري و زن خياباني بكوييد دختران و زنان رستوراني كه ساماندهي شدن و براي مافياي صاحب رستوران ها درامد زا قديم نيست كه اواره باشند و نماي شهر هم اينجوري بهتر از اين همه سامان دهي سباس