از افتتاح موزه تا تولد هنرمندان 

جایی خوشحالی است که ۲۶ مهر را می‌توان روز زندگی نامید. در تقویم امروز بیشتر از تولد هنرمندان خبر می‌دهد. خبرهایی که در این روزها کمی از بار سختی زندگی کم می‌کند.

روزی برای فرشچیان

۲۶ مهر سال ۱۳۸۰ موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران افتتاح شد. ساختمان این موزه در مجموعه ۱۱۰ هکتاری سعدآباد، یک بنای قاجاری است، با وسعتی در حدود ۶۰۰ متر مربع که برای مدتی محل اسکان رضاشاه به‌همراه همسر چهارمش ملکه عصمت بوده است. این موزه در حال حاضر بیش از ۵۰ اثر از فرشچیان در خود جای داده است. همچنین سال ۱۳۸۱ از نگارگری علی اصغر اثر فرشچیان در کاخ موزه سعدآباد پرده برداری شد.

از افتتاح موزه تا تولد هنرمندان 

متولدین مهر

عبدالله اسکندری یکی از مطرح‌ترین و به نام‌ترین چهره‌پردازان سینما و تلویزیون است. این چهره‌پرداز امروز ۷۷ ساله می‌شود. در مورد او گفته‌اند که از اولین کسانی بود که چهره‌پردازی را براساس شخصیت انجام داد. نمونه کار او را می‌توان در «هزاردستان» و «مختارنامه» دید. او چهره‌پردازی را از سال ۱۳۵۱ زیر نظر بیژن محتشم در تلویزیون ملی ایران آغاز کرد. او چندین بار سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی جشنواره فیلم فجر، تندیس خانه سینما دریافت کرده است. او از پرکارترین چهره‌پردازان حوزه سینما و تلویزیون است. او با فیلم‌های «زرد قناری»، «خوب، بد، جلف»، «روزی روزگاری آبادان» نام خود را به عنوان تهیه‌کننده ثبت کرده است.

از افتتاح موزه تا تولد هنرمندان 

چیستا یثربی در چنین روزی در سال ۱۳۴۷ متولد شد. او در حوزه‌های متعددی فعالیت داشته است از جمله فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، منتقد، مترجم، شاعر و ناشر فعالیت داشته است. چیستا یثربی لیسانس و فوق لیسانس روانشناسی‌اش را از دانشگاه الزهرا گرفت و نیز در سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ مدرک دکترای روانشناسی از دانشگاه تورنتو کانادا گردید. از آثار او می‌توان به فیلمنامه‌های «دعوت»، «هتل عروس» و کارگردانی نمایشنامه‌های «بانوی برای همیشه»، «دخترک و مرد مرده»، «جن کوچک عزیز» اشاره کرد.

از افتتاح موزه تا تولد هنرمندان 

سامان صمیمی متولد ۲۶ مهر سال ۱۳۵۶ است. او علاوه بر نوازندگی کمانچه و ویلن در عرصه آهنگسازی هم تجربه کرده است. او با هنرمندانی همچون محمدرضا شجریان، همایون شجریان، علیرضا قربانی و محمد معتمدی همکاری کرده است. او در سی و سومین دورهٔ جشنوارهٔ موسیقی فجر نامزد جوایز باربد بهترین موسیقی تلفیقی بی‌کلام (برای آلبوم خیالفام) و بهترین آهنگسازی موسیقی معاصر باکلام (برای آلبوم فروغ) بود. در شصتمین دوسالانه ونیز یکی از نوازندگان ایرانی بوده است‌.

از افتتاح موزه تا تولد هنرمندان 

۵۷۵۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1684746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =