مهر نوشت:

مرگ، روح، دوزخ و بهشت به موضوع سریال های سالهای اخیر رمضان تبدیل شده‌اند، بنابراین تبیین برخی نکته‌های این سریالها که گاهی سؤالاتی را ایجاد می‌کنند خالی از لطف نیست، نمونه‌ آن نمایش آتش برزخی است که امکان دارد با آتش دوزخ اشتباه گرفته شود .
حجت الاسلام مهدی رستم نژاد پژوهشگر قرآنی و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی درباره قسمت اخیر سریال 5 کیلومتر تا بهشت که یکی از شخصیتها، پس از مرگ داخل زمینی پر از آتش شد گفت: در ارتباط با آیه مربوط به فرعون در قرآن آمده است که فرعون بلافاصه پس از مرگ غرق شد و داخل آتش افتاد.

وی افزود: این " نار" متعلق به برزخ است و نار فردای قیامت نیست. علامه طباطبایی درباره این آیه می گوید که به صرف اینکه مرگ گریبانش را گرفت وارد آتش برزخ شد.

حجت الاسلام رستم نژاد همچنین گفت: از نظر اثباتی شبیه این آیه در قرآن آمده است. وقتی قرآن می گوید که مؤمن آل یاسین وقتی به شهادت رسید وارد بهشت شد، این بهشت همان بهشت برزخی است. برزخ هم آتش دارد و هم بهشت و این آتش و بهشت غیر بهشت و آتش فردای قیامت وعده داده شده است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه بهشت و جهنم برزخ مثالی است گفت: از آیات قرآن برای مقایسه بهشت و دوزخ برزخی و بهشت و دوزخ قیامت استفاده می شود. در ارتباط با فرعون در آیه 46 سوره مؤمن آمده است: آتـشـى کـه هـر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند تا قیامت به پا شود و چون به پا شد گفته مى شود اى آل فرعون داخل شدیدترین عذاب شوید.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی در ادامه توضیح این آیه گفت: براساس نظر مفسران بزرگ ما این تعبیر قرآن که از واژه " عرضه شدن" استفاده می کند و در مقابل تعبیر دوم که می گوید " داخل شوید" نوعی مقایسه است به این معنی که آتش برزخ نسبت به آتش قیامت در حد نوعی عرضه و مثال از آتش قیامت است.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =