شاید وقت دیگر برگزار شود

مهرماه قرار بود چندین برنامه هنری و جشنواره هنری سینمایی یا تئاتری برگزار شود. اما شرایط روز جامعه داستان را به گونه دیگری رقم زد و برنامه‌های هنری دستخوش تغییرات شدند.

کسری قاسمی: برگزاری جشنواره‌های هنری یا تعویق افتاد یا زمانش جابه جا شد. امری که به گفته برگزارکنندگان به دلیل حال وهوای بهتر، زمان و بستر مناسب بود؛ اما گاهی مسولان جشنواره برخلاف درخواست هنرمندان و حتی مردم بر برگزاری جشنواره اصرار کردند. در این گزارش نگاهی داریم به چند رویداد هنری چه در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی که قرار بود در مهر برگزار شوند که یا به تعویق افتادند و یا با اصرار برگزار شدند.

اصرار بر برگزاری جشنواره

این روزها جشنواره سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه در حال برگزاری است. جشنواره‌ای که فیلمسازان زیادی خواستاری تعویق و حتی لغو این دوره شدند. چندی پیش دبیر جشنواره با فیلمسازان منتخب دیدار کرد. در این دیدار فیلمسازان از شرایط فعلی و دغدغه‌های خود سخن گفتند و اعلام کردند که شرایط برای شرکت در این جشنواره مساعد نیست: «اگرچه ما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم فیلم‌ها را از برنامه جشنواره خارج کنیم اما از دبیر سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، می‌خواهیم برگزاری این رویداد به تعویق بیفتد.»

مهدی آذرپندار که سکاندار این دوره از جشنواره است توضیحاتی درباره نقش جشنواره و تاثیرگذاری آن داد و در نهایت اعلام کرد که به دلیل تلاقی زمانی با جشنواره‌ها و رودیدادهای دیگر که ممکن است به عدم برگزاری جشنوار منجر شود: «تغییر زمان جشنواره ممکن نیست.»

 شاید وقت دیگر برگزار شود

انعطاف جشنواره عروسکی

اگر تعطیلی تئاتر شهر که به دلیل شرایط روز جامعه است اتفاق نمی‌افتاد، این روزها تهران شاهد پرپایی جشنواره عروسکی بود. این رویداد هنری که دوسالانه برگزار می‌شود، قرار بود وارد نوزدهمین دوره عمر خود شود که به دلیل شرایط جامعه تعطیل شد.

اگرچه دبیر جشنواره فیلم کوتاه دلیل عدم تعویق جشنواره را تداخل با جشنواره‌های دیگر اعلام کرده و برخلاف درخواست‌ها از نظر خود کوتاه نیامد، اما هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره تئاتر انعطاف نشان داد و برگزاری جشنواره را به زمان مناسب موکول کرد. به گفته روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی تاریخ جدید جشنواره به زودی اعلام می‌شود. اما تا به امروز زمان برگزاری جشنواره مشخص نشده است. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک برخلاف دوره‌های پیش جشنواره قرار بود از ۲۲ مهر تا ۳۰ به صورت رقابتی برگزار شود.

 شاید وقت دیگر برگزار شود

جابه جایی در هفته مهر سینما

بنا بود هفته مهر سینمای ایران از ۶ تا ۱۲ مهر برگزار شود. این برنامه که به مناسبت روز سینما با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران در رشته های مختلف و هنرمندان ایثارگر طراحی و پیش‌بینی شده است. قادر آشنا که معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی است و دبیری این برنامه را برعهده دارد این برنامه را مطالبه هنرمندان استانی در شکل وسیع خواند. اما این رویداد با تغییر زمان از روز شنبه ۱۶ مهر ماه آغاز شده است و تا ۲۲ مهرماه ادامه داشت.

طبق اعلام قبلی سازمان سینمایی، در هفته مهر سینمای ایران با همکاری و هم فکری نهادها و شخصیت‌های هنری، فعال‌ترین و بهترین سینماگران استانی شناسایی و پس از ارزیابی در مراسمی در مراکز یا شهرستان‌های منتخب از برگزیدگان استانی در رشته‌های مختلف از جمله کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه نویسی، تدوین، گریم، صداگذاری، جلوه‌های ویژه بصری، فیلمبرداری، انیمیشن، سینمادار، آموزشگاه سینمایی، پژوهشگران سینما، تهیه‌کننده فیلم سینمایی قدردانی به عمل آید.

 شاید وقت دیگر برگزار شود

جشنواره تئاتر شهرزاد به زمان دیگری موکول شد

این روزها اگر تئاتر شهر، تالار هنر تماشاخانه ایرانشهر و تعدادی از تماشاخانه‌های خصوصی «صرفا برای تامین آرامش تماشاگران و گروه‌های اجرایی» و «حفظ آرامش و سلامت مخاطبان و هنرمندان تئاتر» تعطیل است اما تئاتر شهرزاد با شعار «چراغ کم سوی تئاتر را روشن نگه داریم» با ۷ اجرا فعال است. اما این تماشاخانه خصوصی بنا به شرایط روز جامعه برنامه هنری خود را تغییر داد. بنا بود آیین گشایش دومین رویداد تئاتر شهرزاد ۲۰ مهر برگزار شود؛ اما دبیرخانه بر برنامه و تلاش یکساله خود خط کشید و اعلام کرد: «جشنواره نیازمند حال و هوای بهتری است» و «بستر و فضای برگزاری در شرایط کنونی مهیا نیست»

دومین جشـنواره «تئاتر شهرزاد» به مدیریت شهرزاد جعفری و دبیری مسعود دلخواه با هدف فعال کردن استعدادها و کمک به گسترش فرهنگ تئاتر برنامه‌ریزی شده بود. با این حال با توجه به اتفاقا اخیر تصمیم جدیدی گرفته شد تا «تاریخ برگزاری دومین جشنواره تئاتر شهرزاد تغییر پیدا کند.»

آن‌طور که اعلام شده بود بیش از ۴۰۰ گروه نمایشی برای حضور در جشنواره شهرزاد، فیلم آثار خود را کردند و فرهاد مهندس‌پور، نادر برهانی‌مرند، علی شمس، اشکان خیل‌نژاد، محسن حسینی و سیما تیرانداز انتخاب آثار این دوره از جشنواره را به عهده داشتند. اما هنوز تاریخ دقیق برگزاری این دوره مشخص نیست:‌ «از این رو به تمام هنرمندان و شرکت‌کنندگان اعلام می‌گردد این جشنواره در تاریخ مقرر برگزار نمی‌شود. بدیهی است تاریخ قطعی متعاقباً در اولین فرصت اعلام خواهد شد.»

 شاید وقت دیگر برگزار شود

تکرار تاریخ برای ارکستر ملی

سال ۱۳۸۸ برای اهالی موسیقی خاطرات خوشی را به دنبال نداشت. آن سال ارکستر ملی با استعفای فرهاد فخرالدینی همراه و تعطیل شد. ارکستری که با تلاش و رهبری فرهاد فخرالدینی در سال ۱۳۷۷ تشکیل شد. در این ارکستر محمدرضا شجریان آواز خواند و خاطراتی خوبی برای مخاطبان به جا گذاشت. اما سال ۱۳۸۸ و اتقافات آن دوره باعث شد که این ارکستر بعد از ۱۰ سال و نیمه تعطیل شود. بازگشایی آن یکسال بعد با رهبری بردیا کیارس همراه شد.

ارکستر ملی فرازها و فرودهای زیادی را تجربه کرد. رهبران مختلفی را به خود دیده است. اما جدیدترین خبر رهبری مجید انتظامی بعد از سال‌ها دوری اجرای موسیقی بود. قرار بود در هفته اول مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس، رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» از ساخته‌ها و با رهبری مجید انتظامی اجرا شود . اما این اجرا هم دستخوش شرایط روز جامعه شد. در ابتدا این موضوع با فیلم تمرین ارکستر ملی تکذیب شد؛ اما در نهایت براساس اعلام سایت فروش بلیت این رویداد، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

 شاید وقت دیگر برگزار شود

۵۷۵۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1685598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =