۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۶

وقتی همه خواب بودند، داشت توطئه‌ای رخ می‌داد.

در شب قدر، شخصی در امارات یا شاید هم ایران پای کامپیوتر نشسته بود تا صبح 19 رمضان، برای ورزش ایران با شوک آغاز شود. ساعت هنوز 7 صبح بود که بخش‌های خبری سیما به نقل از خبرگزاری مهر، خبر باشگاه اوساسونا را منتشر کرده بودند. خبری به این شرح: «باشگاه اوساسونا روز گذشته تصمیم گرفت به دلیل درگیری دو بازیکن ایرانی خود جواد نکونام و مسعود شجاعی در یک کلوب شبانه به قرارداد آنها پایان دهد. بر اساس این خبر اعضای هیأت مدیره باشگاه اسپانیایی به اتفاق آرا این تصمیم را اتخاذ کردند. این کلوب شبانه در حومه پامپلونا قرار دارد.» خبری تعجب‌برانگیز که اشاره به رفتاری غیرارزشی از دو بازیکن خوشنام فوتبال ایران داشت. اتفاقی که درست مصادف می‌شد با لیالی قدر، با شب‌هایی که کمتر ایرانی حتی غیرمعتقدی حاضر می‌شود کوچکترین کار غیرارزشی را از خود بروز دهد. از همان لحظه مخابره خبر، بی‌توجه به اختلاف زمانی 3 ساعته ایران و اسپانیا در زمانی که می‌شد 4 بامداد به وقت پامپلونا، خبرنگاران ایرانی تماس‌هایشان را با دو بازیکن ایرانی آغاز می‌کنند. خاموشی موبایل‌های این بازیکنان که البته هم در آن زمان نباید غیر منطقی باشد اما بر تردید‌ها درباره صحت خبر و احتمال بازداشت این دو بازیکن افزود. ساعاتی بعد اما جواد نکونام وقتی تلفن همراهش را روشن کرد شوکه شد. همزمان با روشن شدن تلفن همراه با تلفنی از ایران مواجه شد. برادرش پشت خط بود که با اضطراب می‌خواست صحت خبر را از جواد بشنود.

شایعات دهان به دهان می‌گشتند. سناریو ساخته شده بود؛ «بیرون از یک کلوب شبانه جواد و مسعود با 7 جوان درگیر می‌شوند و کتکی مفصل هم می‌خورند اما این دو چون مقصر بوده‌اند از تیم اخراج شده‌اند، حالا هم بازداشت هستند.» همه خاطرات تلخ اتفاقاتی که در هامبورگ، مونیخ و کلن برای بازیکنان با اخلاق تیم ملی افتاده بود این خبر را هم به واقعیت نزدیک می‌کرد. خبری که اما دسیسه‌ای بود برای تخریب این دو ملی‌‌پوش که از روز بازی تیم ملی با کره در سئول ناخودآگاه به وادی سیاست هم کشیده شده‌اند. دو بازیکنی که حالا بی‌شک محبوب‌ترین چهره‌های فوتبال ایران هم هستند.

با آغاز روز کاری در اسپانیا خیلی زود خبر اخراج دو یار ایرانی اوساسونا از سایت رسمی باشگاه حذف می‌شود و جواد نکونام که معمولاً خیلی سخت حاضر به گفت‌وگو می‌شود در مصاحبه با رسانه‌های مختلف ایرانی سعی می‌کند تا ماجرا را تکذیب کند. در ساعاتی که نکونام و مسود شجاعی خواب بودند چنین خبری روی سایت باشگاه رفته بود و خود آنها هم نمی‌دانستند داستان از چه قراری بوده است پس به سرعت راهی باشگاه می‌شوند. همزمان رسانه‌های معتبر اسپانیایی هم می‌خواستند از این اتفاق اطلاعاتی داشته باشند پس مارکا اولین خبرگزاری رسمی در اسپانیا بود که حتی قبل از سایت رسمی اوساسونا از این خبر نوشت: «اگرچه این خبر تمام سه‌شنبه شب را روی صفحه اصلی سایت بوده است اما به محض حضور مسئولان سایت در محل کارشان از صفحه اصلی حذف شده است. این خبر به گفته مسئولان اوساسونا کار هکرها بوده است.»

«مسئولان باشگاه اوساسونا در گفت‌وگو با بنده اعلام کردند سایت این باشگاه هک شده است.»محمودرضا فاضلی مدیر برنامه‌های دو بازیکن ایرانی اوساسونا این جمله را می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «من نمی‌دانم این خبر چگونه روی سایت باشگاه اوساسونا قرار گرفته است، اما این را می‌دانم که نکونام و شجاعی شب گذشته خواب بودند و امروز هم با تماس خبرنگاران ایرانی از خواب بیدار شدند!» او در پایان گفت: «می‌توانم حدس بزنم چه کسانی این سایت را هک کرده‌اند و با چه هدفی چنین خبری را منتشر کرده‌اند.» حمله‌ای که شاید ریشه در حوادث اخیر داشته است.

مسعود شجاعی از صبح به پلیس مهاجرت رفته بود تا از آن طریق شکایت رسمی شان را برای رسیدگی به حمله هکرها پیگیری کند. مسعود و جواد چون غیراروپایی هستند باید همه اتفاقاتی که مربوط به آنها می‌شود را مثل هر خارجی دیگر از طریق پلیس مهاجرت دنبال کنند و در همه این ساعت‌ها جواد نکونام در باشگاه بود تا کارشناسان رایانه‌ای باشگاه شاید بتوانند از طریق ردگیری هاست حمله‌کننده به سایت مشخص کنند چگونه سایت اوساسونا هک شده است. هکری که اصلاً قصدی غیر از ثبت این خبر و ایجاد یک شوک بزرگ انگار کاری در سایت اوساسونا نداشته است.

سایت اوساسونا از وب سرور apache در انگلستان تغذیه می‌شود و CPU: LENOX این سایت همراه با نرم‌افزارهای عاملش این‌قدر بچگانه نیست که بشود باور کرد یک نوجوان عشق شهرت بخواهد با استفاده از نرم‌افزارهای BOOT این سایت را هک کرده باشد. حائری یکی از کارشناسان ایرانی نرم‌افزار در این باره به خبر می‌گوید: «آنچه مشخصات ظاهری سایت نشان می‌دهد این است که دستیابی و کنترل سایت با توجه به ضعف‌های سیستم امنیتی‌اش خیلی هم ساده نیست و باید حداقل چند روزی روی نقاط ضعفش کار کرد و دید احتمال حمله به این سایت می‌تواند وجود داشته باشد یا نه. البته در میان هکرها این ضرب‌المثل که دست بالای دست بسیار است، به شدت رواج دارد.» او معتقد است کسی به این سایت حمله کرده که آشنایی کاملی به نرم‌افزار‌ها و شبکه داشته و توانسته از اطلاعاتی خوب برای حمله به سایت استفاده کند: «هک مراحلی دارد. انتخاب سوژه، جمع‌آوری اطلاعات، تخلیه اطلاعات و بعد حمله. من معتقدم این سایت را می‌شده از راه دور هم هک کرد اما کسی که این کار را کرده حتماً توانایی بالایی در هک داشته است.»

اگرچه در ایران، مسئولان فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی تا عصر حتی از اتفاقی که برای دو بازیکن ملی‌‌پوش ایرانی رخ داده اطلاعی نداشتند و تنها اصغر حاجیلو در این باره گفت: «وقتی دیدیم خبرش رسمی نیست و تکذیب شد، دنبالش را نگرفتیم.» و قطبی هم گفت: «اصلاً از این خبر اطلاع نداشتم، حالا هم که می‌گویید تکذیب شده پس دیگر مشکلی نیست.» در اوساسونا مسعود و جواد که در یک شب مقدس برای ایرانیان با حمله‌ای ناجوانمردانه ترور شخصیت شده بودند به دنبال رمزگشایی از سرور هکری بودند که این خبر را مخابره کرده بود. هکری که براساس اطلاعات به دست آمده توسط متخصصان سایت باشگاه جایی در خاورمیانه، یعنی ایران یا امارات بوده است. باشگاه اوساسونا و دو بازیکن ایرانی با شکایت به پلیس بین‌الملل خواهان شناسایی و بازداشت این مهاجم اینترنتی شده‌اند. کسی که برعکس همه هکرها هدفش از این کار ثبت رکورد نبوده چون اگر این هدف را داشت اطلاعات مربوط به اقدامش را در سایت مخصوص هکرها ثبت می‌کرد اما او چنین کاری را انجام نداده است.

کد خبر 16869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =