سوناک، نخست‌وزیر خاص در شرایط حاد

پس از چند دوره ناکامی و چرخش قدرت در بین نخست وزیران بریتانیا، ریشی سوناک قرار است هدایت سکان را به دست بگیرد و مأموریت غیرممکن را به سرانجام برساند.

ابوالفضل خدائی: ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق بریتانیا، پس از انصراف بوریس جانسون از رقابت برای بازگشت به کرسی نخست وزیری در آستانه جلب حمایت اکثریت حزب محافظه‌کار بریتانیا برای تحویل کلیدهای خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت و جایگزینی لیز تراس قرار دارد. اما موضوع اصلی فقط جابجایی نخست وزیرها نیست چرا که کوهی از بحران ها و مشکلات انباشته شدن وجود دارد که ساکن شماره ۱۰ را زود متوجه واقعیات و همچنین چالش های پیش رو و محدودیت ها می کند.

راس کلارک ستون نویس پرسابقه مجله اسپکتیتور نیز بر همین عقیده است و می گویدکل کار نخست وزیری غیرممکن شده است. تقاضاهای زیادی از شخصی که آن موقعیت را دارد وجود دارد، و زمانی که زندگی افراد مطابق انتظارات عمل نمی کند، سرزنش بیش از حدی متوجه او می شود. لیز تراس در اعلام یک برنامه رفاهی عظیم ۱۰۰ میلیارد پوندی (تضمین قیمت انرژی) همراه با کاهش ۴۵ میلیارد پوندی مالیات، که همگی هزینه ای نداشت، اشتباه بزرگی مرتکب شد. اما آیا اگر او کمی مراقب سیاست مالی خود بود، نخست‌وزیری او موفقیت‌آمیزتر بود؟ به ندرت. اگر او نسبت به تضمین قیمت انرژی کمتر سخاوتمند بود، متهم می شد که به مردم اجازه می دهد تا سر حد مرگ یخ بزنند یا از گرسنگی بمیرند. اگر او از کاهش مالیات خودداری می کرد، به خاطر آن نیز محکوم می شد. انتظارات از دولت آنچنان است که از نظر سیاسی برای هیچ دولتی غیرممکن شده است که بتواند در این دو دهه تعادل ایجاد کند - به همین دلیل است که هیچ یک از آنها در طی دو دهه آن را مدیریت نکرده اند.

سوناک، نخست‌وزیر خاص در شرایط حاد

بیشتر بخوانید:

یک هندی‌تبار نخست وزیر انگلیس می‌شود

یک انتخاب، ارزش پوند انگلیس را افزایش داد

اما پس از آن، نخست‌وزیر نیز مقصر می شود و با یک نتیجه اجتناب‌ناپذیر باقی می‌ماند: افزایش قیمت طلا به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به دولت برای بازپرداخت بدهی‌هایش از دست داده‌اند. در مقابل، مقامات غیر منتخب به مراتب راحت‌تر کنار گذاشته می شوند. شکست‌های تراس هر چه بود، آن‌ها با شکست‌های اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان که در مهم‌ترین جنبه‌ی کارش به‌طور کامل شکست خورده بود: برای کنترل فشارهای تورمی. او در اواخر ماه مه ۲۰۲۱ همچنان پیش بینی می کرد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در سال ۲۰۲۲ به دو درصد خواهد رسید. با این حال فشار کمی روی او وجود دارد و وزرای دولت اگر جرات انتقاد از او را داشته باشند مورد سرزنش قرار خواهند گرفت.

یا به این نگاه کنید که چگونه بوریس جانسون برای موج اول کرونا سرزنش شد و متهم به «بی‌توجهی به دانشمندان» شد، زمانی که در تمام مدت مشخص بود که او سعی می‌کرد به همه توصیه‌های سر پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی و کریس ویتی، مدیر ارشد پزشکی عمل کند. آنها به خاطر کاری که انجام دادند مورد ستایش قرار گرفتند، در حالی که نخست وزیر به خاطر انجام توصیه های آنها مورد لعنت قرار گرفت.

تمام ناامیدی های ملت اکنون معطوف به این یک نفر است که در راس نظام انگلیس قرار دارد. انتظار می رود دولت جدید به فقر و گرسنگی پایان دهد، از مردم در برابر بیماری های عفونی محافظت کند، تغییرات آب و هوایی را متوقف کند. در همین حال، آنها باید از هر گونه سخنان نادرست سیاسی اجتناب کنند - و همچنین دهان چند صد نماینده مجلس را مدیریت کنند. انتظار می رود آنها در رأس بحران‌های روزانه و شبه بحران‌هایی باشند که به دلیل مطالبات اخبار ۲۴ ساعته ایجاد می‌شوند - و همچنین افکار خود را بیان و مسائل بلندمدت را حل کنند.

به طور کلی انتظارات از نخست وزیر افزایش یافته است در حالی که تحمل ها کاهش یافته است. فضای در دفتر کار برای نخست وزیران زمانی لذت بخش بود اما در حال حاضر چنین نیست.در این فضا اگر تا انتخابات بعدی دوام بیاورید، خوب عمل کرده اید. چه رسد به فراتر از آن.

ریشی سوناک ۴۲ ساله، اولین نخست وزیر غیرسفیدپوست بریتانیا، جوانترین نخست وزیر از سال ۱۸۱۲ و احتمالا ثروتمندترین نخست وزیر تاریخ انگلیس است که حالا باید با بکارگیری توانایی های خاص خود بریتانیا را از وضعیت حاد موجود خارج کند.وی پیش از نطق تلویزیونی خود پس از انتخابش پشت درهای بسته با گروه پارلمانی خود صحبت کرد. سوناک با تیمش با تشویق های بلند و کوبیدن میزها وارد شد. پیام او به نمایندگان حاضر در اتاق این بود که حزب باید متحد شود، زیرا آنها تنها یک فرصت دارند. وی گفت: "اتحاد یا فنا". او گفت که تهدیدی که محافظه‌کاران با آن مواجه هستند، یک تهدید وجودی است - در کنار چالش‌هایی که کشور با آن روبرو بوده است. او متعهد شد که در مورد تصمیمات سختی که مورد نیاز است صداقت داشته باشد و همچنین بر اهمیت بازگشت به انضباط مالی - یک اصل اصلی محافظه کارانه - تأکید کرد. سوناک همچنین ایده برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد. او گفت که چالش‌های کلیدی برای محافظه‌کاران این است که اقتصاد را اصلاح کنند و ثابت کنند که حزب شایسته انتخاب مجدد است - که نشان می‌دهد این آخرین فرصت آنها برای حفظ قدرت است. در حال حاضر، یک حس غالب در حزب وجود دارد که آنها باید تلاش کنند و پشت سر سومین رهبر خود جمع شوند.

زمان به سرعت عملکرد سوناک و آینده سیاسی او را مشخص خواهد کرد.

منبع: اسپکتیتور: گزارش و ترجمه : ابوالفضل خدائی

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1687341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =