اعتماد نوشت:

انتشار خبر کشف شهر هخامنشی در ترکیه، در حالی به نقل از منبعی غیررسمی در یک خبرگزاری رسمی ایران منتشر شد که باستان‌شناسان ایرانی و محققان تاریخ باستان‌شناسی کشور از یک سو آن کشف را نوعی خبرسازی جعلی برای بهره‌برداری و سوءاستفاده از احساسات مردم برای جلب گردشگر به ترکیه قلمداد می‌کنند و از سوی دیگر آن را نشانه اعتبار و شکوه تمدن ایرانی می‌پندارند.

بیرگول آچیکیلدیز، استاد دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه آرتوکولوی ماردین و محمد بیلدیرجی، پژوهشگر سازه‌های آبی باستانی استان ماردین ترکیه در پاسخ به این پرسش که آیا اخیرا در محوطه «دارا» کاوش‌های تازه‌یی انجام شده یا کاوش‌ها به نتایج جدیدی مبنی بر کشف شهری هخامنشی منجر شده است یا خیر، تاکید کردند: «اکنون در «دارا» عملیات حفاری جدیدی در دست انجام نیست و در نتیجه به نتایج جدیدی نیز منجر نشده است.»

آنها معتقدند: «هر آنچه در این منطقه وجود دارد بر داده‌های قبلی تاکید دارد که بر اساس آخرین مطالعات، دارا یک شهرک (قلعه) نظامی رومی است که برای مقابله با هجوم نظامی ساسانیان ساخته شده است.» آچیکیلدیز ضمن ابراز تعجب از اخبار رسانه‌های ایرانی، از اظهارنظر مقامات استان ماردین درباره کشف شهر هخامنشی اظهار بی‌اطلاعی و نشر آن در رسانه‌ها را تکذیب کرد.

پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت:«آثار به جای مانده از امپراتوری هخامنشی و تمدن بابل در خرابه‌های 10 هزار ساله دارا در کنار شهر ماردین واقع در منطقه جنوب شرقی ترکیه کشف شد. باستان‌شناسان می‌گویند با کشف این آثار صفحه جدیدی در تاریخ امپراتوری هخامنشی ورق زده خواهد شد.»

این اظهارات در حالی بیان شد که به گفته یک محقق فرهنگ ایران باستان و اخترباستان‌شناس این خبر کذب محض است و نوعی قصه‌پردازی برای بهره‌برداری‌های خاص است. ناصر مرادی غیاث‌آبادی که گفت‌وگو با کارشناسان ترک و دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه آرتوکولوی ماردین را پیگیری کرده تاکید کرد: انتشار اخبار دروغ فواید زیادی برای اشخاص مختلف دارد که برای نمونه فروشندگان و دلالان آثار عتیقه و آثار تقلبی عتیقه برای فروش آثارشان عکس‌ها و نمونه‌های در اختیار را در دل اخبار اینچنینی پنهان می‌کنند و با این شیوه نوعی کلاهبرداری می‌کنند. وی به فعالیت‌های دوقولوهای ایتالیایی برای فروش آثار تقلبی خود که آن را متعلق به ارتش کمبوجیه می‌دانستند، اشاره کرد و گفت: این موضوع به نقشه پیچیده و حساب‌شده‌یی شبیه است که می‌خواهد افتخارات درخشان یک کشور را به چالش بکشد و گاهی اندکی حقیقت را با دروغ‌های بسیاری قاطی می‌کنند و با مخدوش کردن حقیقت دنبال استفاده خود هستند.

خبرگزاری مهر در این‌باره نوشته: در ادامه فعالیت‌های کند و کاو در خرابه‌های باستانی دارا واقع در کنار روستای اوغوز از توابع شهر ماردین واقع در استان ماردین که در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد، آثاری مانند چتر و انواع کاشی‌های حکاکی و مزین شده به اشکال حیوانات که مربوط به قرن شش بعد از میلاد است، به دست آمده است؛ در کنار این آثار، استخوان‌های مربوط به انسان به دست آمده که تخمین زده می‌شود حداقل سه هزار سال قدمت تاریخی داشته باشند. به دنبال کشف این آثار، فعالیت‌های کند و کاو برای کشف شهر به جا مانده از دوران امپراتوری هخامنشی و تمدن بابل شروع شد، این در حالی است که دپارتمان باستان‌شناسی ترکیه در این باره گفته هیچ کاوش تازه‌یی در این منطقه صورت نگرفته و این خبر تکذیب شده است.

همچنین اسماعیل (احسان) یغمایی، کاوشگر باسابقه ایرانی گفت: کشف آثار تاریخی هخامنشی یا ساسانی در ترکیه جای شگفتی ندارد اما واقعیت این است که خبر منتشر شده پر از تناقض است چرا که معماری هخامنشی با وضع توصیف شده متفاوت است. معماری آثار هخامنشی سنگی است و بر پایه ستونهای ویژه استوار است. استفاده از کاشی‌ها و عکس حیوانات در معماری هخامنشی جایی ندارد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    2 1
    سلام، باتوجه به اين که ترکيه فعلي جزو سرزمينهاي امپراتوري هخامنشي بوده احتمال درآمدن آثار باستاني هخامنشي خيلي زياد است ولي اينکه آيا اين ادعا صحت دارد يا نه بايد توسط باستانشناسان ما تائيد شود.
  • بدون نام TR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    1 4
    ترکها این خبرو جعل نکرده بودند. خبرنگار خبرگزاری مهر این خبرو تحریف کرده. در اصل خبر اومده بود که بقایای مربوط به امپراتوریهای مختلف در یک شهر 10 هزار ساله کشف شده. آقا اومده گف ته یک شهر هخامنشی پیدا شده! اگر کسی هم خبرسازی کرده خبرگزاری مهره، نه خبرگزاریهای ترکیه. بقیه هم که تا نام تمدن آریایی اومد حسابی خوش خوشانشون شد و دست به بزرگنمایی کردند.
  • بدون نام US ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    1 3
    یقه خبرگزاری مهرو بچسبیت چرا به همسایه ها نسبت ناروا میدید؟
  • بدون نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
    1 0
    اونوقت ما که این همه شهر باستانی و هخامنشی داریم میخوایم نابودشون کنیم.