فرصت‌های اقتصادی ورزش به روایت معاون سازمان تجهیز

معاونت مشارکت های مردمی و جذب سرمایه یکی از مهمترین و پرکارترین معاونت های شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛بر خلاف باور عموم که تحت عنوان حوزه "سرمایه گذاری" از آن یاد می شود وظیفه اصلی این معاونت"جذب سرمایه" است نه سرمایه گذاری. این در حالی است که حوزه سرمایه گذاری به مراتب ساده تر از حوزه جذب مشارکت و سرمایه است.

در دنیای امروز اساس کار تجارت بر مبنای مشارکت است و هر تجارت "یک طرفه" محکوم به شکست خواهد بود. با تفاوت چشمگیر فضای جهانی تجارت و سرمایه گذاری، در حال حاضر پروژه سرمایه گذاری ای موفق است که در حوزه مشارکت فعال باشد.

حمیدرضا دیبایی معاون مشارکت های مردمی و جذب سرمایه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور که مسئولیت یکی از پرکارترین معاونت های این شرکت را بر عهده دارد در گفتگو با روابط عمومی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور گفت: در ابتدای حضور در این معاونت یکی از اهداف اصلی و مورد تاکید ما این بود که مشارکت ها را تنها معطوف به مشارکت اقتصادی نکنیم بلکه به عنوان مثال سراغ مشارکت های فرهنگی نیز رفتیم. در واقع وظیفه ذاتی ما جذب سرمایه است ولی مشارکت های مردمی به مشارکت های ورزشی ، فرهنگی و هنری هم عمومیت پیدا می کند و مشارکت ها را تبدیل به مشارکت پایدار می کند که مکمل کار ما است و اگر این معاونت بتواند در کنار کار تجاری خود آنها را هم فعال کند اقدامات بیشتر، بهتر و اثرگذارتری قابل اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به شاخه های مختلف جذب مشارکت های مردمی، بیان داشت: اعتقاد ما بر این است که جذب مشارکت های مردمی نباید تنها به جذب مالی و اقتصادی محدود شود، بلکه جذب مشارکت های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی نیز می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات بوده و ظرفیت های مطلوب جدیدی را به همراه ایده های خلاقانه و جذاب در پی داشته باشد.

دیبایی خاطر نشان کرد: "جذب سرمایه از روش های مختلف و ظرفیت های قانونی که برای شرکت های دولتی تعریف شده در کنار واگذاری استیجاری اماکن برای بهره برداری و سایر امور مشارکتی، همگی به نوعی درآمدهایی را برای ورزش ایجاد می کند که مجدداً برای خود صنعت ورزش صرف می شود. بنابراین عملاً درآمد حاصل از اماکن ورزشی در حوزه ورزش هزینه می شود .وی در ادامه گفت: ما در این معاونت ضمن آن که به دنبال جذب سرمایه و مشارکت های مردمی هستیم، به دنبال ایجاد امنیت در سرمایه گذاری ورزشی و خدمت به صنعت ورزش و در نهایت جلوگیری از گران شدن ورزش نیز هستیم.

استفاده از هویت ایرانی در بناهای ورزشی

دیبایی ادامه داد: یکی از مواردی که مورد غفلت واقع شده بود استفاده از هویت ایرانی در بناهای ورزشی بود. به عنوان مثال در رویدادها و مسابقات ورزشی یا حتی فضاهای ورزشی موجود هیچ هویت ایرانی دیده نمی شد. نظر ما این است که باید از این ظرفیت استفاده شود و حداقل در اماکن مختلف ورزشی که در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است مانند مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب و … به استفاده از هویت ایرانی - اسلامی توجه ویژه ای کنیم.

معاون مشارکت های مردمی و جذب سرمایه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی تصریح کرد: اماکن مورد رجوع مردم مثل سینما، سالن های نمایش و ورزشگاه ها بهترین محل برای تجلی معماری ایرانی است. البته فراموش نکنیم که این طراحی ها هوشمندی هم می خواهد، به عنوان مثال چرا نباید در سردر باشگاه بدنسازی نشانه ای از شاهنامه فردوسی باشد؟ مگر در شاهنامه از پرورش تن و در کنار آن از پرورش خرد صحبت نشده است که این دو مولفه در مجموع به جوانمردی منتهی می شود، همین ظرفیت می تواند در فضاهای ورزشی منشاء ایده پردازی باشد.

تداوم تعامل و نظارت بر کار بهره بردار و سرمایه گذار

دیبایی با اشاره به استمرار فرآیند نظارت و مدیریت گفت: در این معاونت واحدهایی بر اساس "نیازسنجی" تاسیس شد. از آن جمله می توان به واحد طرح و برنامه، واحد نظارت بر بهره برداران و نظارت بر مدیریت بهره برداری و موارد دیگر اشاره کرد.

وی افزود: یکی از نکاتی که آسیب شناسی کردیم این بود که در گذشته بعد از جذب سرمایه و انجام مشارکت و عقد قرارداد ، بهره بردار و سرمایه گذار رها می شد در دوره جدیداین معاونت قرار بر این است که از آغاز تا پایان در کنار مجری طرح و سرمایه گذار، هم به عنوان کمک و هم در قالب نظارت حضور داشته باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: در این راه "امکان سنجی ها" با دقت هر چه تمام تر انجام می شود، زیر ساخت های عمرانی مورد توجه قرار می گیرد و البته بحث کمک رسانه ها و استفاده از این ظرفیت عظیم از مهمترین مباحث است.

دیبایی در خصوص راه اندازی و فعالیت این معاونت در ابعاد دیگر توضیح داد: از بخش های مغفول در حوزه کار ما ، توجه به مسایل فرهنگی است .با راه اندازی "واحد فرهنگی" در حوزه برگزاری رویداد ها، جشنواره ها و … در حال برنامه ریزی جدی هستیم .

وی ادامه داد: بخش طراحی و معماری، کمیته حل اختلاف ، اصلاح و رویه کارشناسی ها، برنامه ریزی برای گردشگری ورزشی،گردشگری اقتصاد ورزشی و ازدیگر اقدامات انجام شده ما در همین مدت کوتاه بوده است.

در مزایده ها استقبال فراتر از انتظار داشتیم/ درآمد حاصل از اماکن ورزشی به خود ورزش باز می گردد

معاون مشارکت های مردمی و جذب سرمایه در خصوص بحث قیمت گذاری اماکن ورزشی عنوان کرد: ما در بحث قیمت گذاری تصمیم گیرنده نیستیم ولی قیمت گذاری ها با نظر کارشناسی و پس از بررسی موشکافانه و لازم انجام می شود.


وی تصریح کرد: با اطمینان میگویم، امروز به دلیل فراهم شدن بستر مناسب با استقبال قابل توجهی در حوزه سرمایه گذاری ورزش روبرو هستیم واین امر مقدور نبود مگر با کمک همکاران ما درمجموعه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و معاونت مشارکتهای مردمی و جذب سرمایه .

دیبایی تاکید کرد: آنچه حایز اهمیت است ، این است که با حمایت های مدیرعامل محترم شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ، اصلی ترین مزایده ها در مجموعه های تحت نظر با هوشمندی و آداب و قوانین و چهارچوب های منحصر به فرد خود برگزار شده است .


ضرورت نیازسنجی مناسب و ارائه طرح و برنامه

معاون مشارکت های مردمی و جذب سرمایه ادامه داد: اولین چیزی که در هر بخشی از کار ما ضروری خواهد بود "طرح و برنامه" است. در طرحی که بر مبنای نیازسنجی صورت گرفته است، در واقع می توان به این جمع بندی رسید که چه فضایی مناسب سرمایه گذاری خواهد بود. در همین راستا واحد طرح و برنامه فعال شده است و هیچ اقدامی در مجموعه ما انجام نمی شود مگر اینکه پیوست طرح و برنامه داشته باشد. این آمایش ها باید انجام شود تا در خصوص "مشارکت در امور" مشاوره درستی ارائه شود.

وی همچنین اظهار داشت: لزوم "ارائه پیوست همکاری با معاونت فنی و مهندسی" برای طرح های مختلف، بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال جایی که آماده و تکمیل است قابل سرمایه گذاری خواهد بود ولی برای جایی که زیرساخت عمرانی اش مشکل دارد نمی توان کاری انجام داد. همچنین بخش هایی باید بازسازی و تجهیز شوند و بخش هایی دیگر باید ایجاد و ساخته شوند.

حمیدرضا دیبایی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات "عدم معرفی مناسب ظرفیت های موجود" است. مثلاً گاهی مجموعه یا اماکنی فضا و ظرفیت مناسبی دارد ولی "زیبایی بصری" ندارد. این یکی از مهمترین شاخصه های مورد نیاز برای جذب سرمایه گذار است. در واقع باید "ایجاد اشتیاق" شود و تبلیغات مناسب صورت گیرد. برای نمونه ظرفیت یک محیط ورزشی نباید محدود به برگزاری مسابقه شود و قابلیت های دیگر نیز باید در آن شناسایی شود. مثلاً مسابقات اسب سواری همواره هواداران زیادی دارد، مسابقات آن هم بسیار جذاب است، پس ظرفیت خوبی در این رشته و فضاهای مربوط به آن برای تبلیغات و معرفی فرصت های سرمایه گذاری وجود دارد.

ظرفیت های عظیمی در مجموعه ورزشی آزادی داریم

معاون مشارکت های مردمی و جذب سرمایه تصریح کرد: در مورد مجموعه ورزشی آزادی اعتقادم بر این است که باید تمام درها به روی مردم باز شود.
وی افزود: حسب دستور وزیر محترم ورزش و جوانان در راستای پررنگ شدن مشارکت ها در معاونت در اولین گام با فدراسیون های مختلف ورزشی جلساتی گذاشتیم. فضایی را برای مشارکت تعریف کردیم که خوشبختانه پایاپای بوده و فقط محدود به ارائه فضا نبوده است. به عنوان مثال در تنیس برای برگزاری مسابقات فدراسیون، با بهره بردار زمین های تنیس در مجموعه ورزشی انقلاب تعامل کردیم که منجر به همکاری بهره بردار با فدراسیون و ارائه زمین برای برگزاری مسابقات شد. در فدراسیون ها و رشته های دیگر هم این فضا وجود دارد.

برگزاری جلسه با نهادهای نظارتی و قانون گذار

معاون شرکت توسعه ‌نگهداری اماکن ورزشی کشور عنوان کرد: در تمام این مدت تلاش کردیم در مرحله نخست مشکلات و نواقص خودمان را برطرف کنیم. در ادامه کار ان شاالله جلساتی با نهادهای نظارتی و قانون گذار خواهیم داشت تا بتوانیم در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه ورزش و مردم شریفمان موانع موجود را برطرف کنیم.

وی افزود: در برخی موارد می توان با راهکارهای قانونی نواقص موجود را به حداقل رساند. در این راه نیازمند کمک و همکاری دستگاه های نظارتی و به ویژه قانون گذار خواهیم بود.


دیبایی در پایان خاطر نشان کرد: این معاونت عملاً تسهیلگر در حوزه جذب سرمایه و سرمایه گذاری است و هدف معاونت جذب سرمایه و مشارکت های مردمی تلاش برای ترغیب سرمایه گذاران در حوزه ورزش و به نفع ورزش و مردم است. در این راه از اصولی ترین، به روز ترین و کارآمدترین شیوه ها استفاده خواهیم کرد تا به یاری خدا با جذب سرمایه گذاران علاقه مند به حوزه ورزش تحولی اساسی در این زمینه را شاهد باشیم. خوشبختانه آغاز کار خوبی داشته ایم و در ادامه کار امیدواریم با همکاری و کمک همه نهادها، مجموعه ها و افراد متخصص در این زمینه موفق عمل کنیم. در این راه از هر مشاوره، راهکار، تجربه و یا نظریه ای برای پیشبرد بهتر امور در این معاونت استقبال خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم توفیق خدمت به ورزش کشور را داشته و به نتایج اثر بخشی در این زمینه دست پیدا کنیم.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1687443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =