ایسنا نوشت:

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از "شتاب" در طرح خود برای میزبانی مذاکرات کم سابقه هسته‌ای میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت که قصد دارد اواخر سال جاری خواستار تشکیل نشست مذاکره هسته‌ای میان کشورهای خاورمیانه شود و ماه نوامبر را چارچوب زمانی معقولی برای برگزاری آن می‌داند.

شرکت کنندگان در این نشست تجربه و درس‌های فرا گرفته شده از تاسیس مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای در نقاط مختلف جهان همچون آفریقا و آمریکای لاتین را که برای خاورمیانه مفید خواهند بود، به بحث خواهند گذاشت.

دیپلمات‌ها می‌گویند که رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی برای شرکت در این نشست به عنوان راهی برای آغاز مذاکرات و کمک به ترمیم اعتماد در منطقه، اعلام آمادگی کرده‌اند.

آمانو در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: همه می‌دانند که منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه در زمانی کوتاه حاصل نخواهد شد اما ما می‌توانیم به تحقق آن نزدیک‌تر شویم.

آمانو افزود: نیاز مبرمی به اعتماد فزاینده وجود دارد و حتی یک قدم کوچک نیز مفید است.امیدوارم که بتوانیم امسال میزبان این نشست باشیم.

یک دیپلمات متعلق به یکی از کشورهایی که انتظار می‌رود در این نشست شرکت کند گفت که در این نشست قرار نیست تصمیمی گرفته شود.

این دیپلمات‌ اظهار داشت: این نشست یک نشست مذاکره و حتی یک نشست به منظور تصمیم گیری نیست اما ما آن را قدم نخستین می‌دانیم که ممکن است قدم‌های دیگری به دنبال آن برداشته شود.

کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2000 تصمیم گرفتند که چنین نشستی باید برگزار شود اما تاکنون کشورهای سهیم در آن نتوانسته‌اند درباره دستورکار و دیگر مسائل مربوط به این نشست اتفاق نظر پیدا کنند.

آمانو تصریح کرد: دبیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 10 سال به رایزنی درباره این نشست پرداخت، من این رایزنی‌ها را ادامه دادم و به تدریج در این روند شتاب ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر این نشست برگزار شود، این نخستین بار در 10 سال اخیر است که کشورهای عربی و اسرائیل بر سر میز مذاکره می‌نشینند و از تجربه‌ دیگر مناطق عاری از سلاح‌ هسته‌ای درس می‌گیرند.

اما دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند، درصورتی که قطعنامه کشورهای عربی به منظور درخواست از رژیم صهیونیستی برای پیوستن به معاهده جهانی ضد سلاح‌های هسته‌ای در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه سپتامبر تصویب شود، رژیم صهیونیستی از حضور در این نشست خودداری خواهد کرد.

5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =