ایران می‌تواند از بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال شکایت کند؟

کامبیز نوروزی معتقد است که ایران می‌تواند از رسانه‌های بیگانه شکایت کند، اما معمولا چنین شکایت‌هایی پشتوانه حقوقی بسیار قوی می‌خواهند و احتمال برنده شدن در آن‌ها نیز بسیار کم است.

مهسا بهادری: بیش از یک ماه است که وضعیت ناآرامی در کشور بالاگرفته است برخی از مقام‌های مسئول بر این باورند که علت پیش آمدن چنین شرایطی، عملکرد رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور است که روی افکار عمومی جامعه تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل محمدمهدی اسماعیلی عصر سه شنبه ـ سوم آبان ـ در جلسه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و رئیس قوه قضائیه برگزار شد، درباره شکایت از رسانه‌های فارسی زبان لندن گفت: پرونده حرفه‌ای و رسانه‌ای شبکه‌های معاند تروریسم رسانه‌ای لندن‌نشین شامل مواردی از نقض صریح اصول حرفه‌ای حاکم بر خود این شبکه‌ها مثل ارائه آموزش‌های رسمی فعالیت‌های خشونت‌آمیز و امور مربوط به حمایت از تروریست‌ها است.»

برای اینکه بدانیم آیا امکان دارد چنین شکایتی انحام شود و درصورت شکایت نتیجه چه خواهد شد؟ به گفت‌وگو با کامبیز نوروزی وکیل پایه یک دادگستری پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

وزیر ارشاد اعلام کرده که قصد دارد از رسانه‌های فارسی زبن لندن نشین شکایت کند، پشتوانه حقوقی این شکایت چه چیزی می‌تواند باشد؟

من اطلاع ندارم پشتوانه حقوقی صحبت آقای وزیر ارشاد چیست و با چه تحلیل حقوقی این موضوع را مطرح کرده است، به هر حال در کشورهای اروپایی، مسائل مربوط به رسانه‌ها مقررات و قواعدی دارد که با ما متفاوت است و طرح دعوی علیه رسانه‌ها کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است، اینکه از چه مطالبی می‌خواهند شکایت کنند و این شکایتشان تا چه اندازه در نظام حقوقی انگلستان که محل حضور اغلب رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور است تطابق دارد را من نمی‌دانم اما این قبیل اقدامات نیازمند پشتوانه حقوقی بسیار قوی است وگرنه با موفقیت روبه رو نمی‌شود.

اگر با موفقیت روبه رو نشود چه تبعاتی دارد؟

معمولا در این قبیل پرونده‌ها شکست خوردن، از نظر پرستیژ و اخلاق، برای شاکیِ بازنده، اصلا اتفاق خوبی نیست و این نشان دهنده حقانیت جایی است که از آن شکایت شده.

متن صحبت محمد مهدی اسماعیلی اینگونه است: «من شخصا به روش رفتاری رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور انتقادهای حرفه‌ای دارم. شاید استفاده از کلمه‌هایی که وزیرارشاد به کار برده، در عرصه سیاست رایج باشد، اما زمانی که قرار است کار به یک مرجع قضایی آن هم در یک دادگاه انگلیسی برسد، اکثر این کلمات، مورد پرسش‌های جدی قرار می‌گیرد و باید با تعاریف بین‌المللی نظام حقوقی انگلستان، قابل تعریف و احراز باشد. این موارد ادعاهایی است که من از آن‌ها فقط برداشت سیاسی می‌کنم، چون عبارت‌های سیاسی است. این کلمات در سیاست فراوان گفته می‌شود اما در عرصه حقوق کلمات بسیار سنگین و مهمی است که اثبات آن‌ها کار ساده و آسانی نیست.»

ایران به چند رسانه برچسب تروریسم، برخورد خشونت آمیز و این قبیل کلمات را چسبانده، اگر ما نتوانیم ادعاهای خودمان را ثابت کنیم، آن‌ها می‌تواند از ایران شکایت کنند؟ درواقع می‌توانند اعاده حیثیت کنند؟

پاسخ سوال شما به شیوه طرح شکایت و نتایج آن دادگاه بستگی دارد، وقتی یک ماجرایی در دادگاه مطرح و آن رد شود، معمولا نمی‌توانند شکایت تازه‌ای مطرح کنند.

ایران می‌تواند از بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال شکایت کند؟

اگر این شکایت طرح شود و به دادگاه برسد در شبه دادگاه یا دادگاه‌های فرمایشی برگزار می‌شود؟

در نظام بین‌الملل و در حقوق کشورهای اروپایی چیزی به نام شبه دادگاه یا دادگاه فرمایشی نداریم، معمولا رسیدگی‌های قضایی جز برخی از موارد استثنایی باید به درستی انجام شود این چیزی که شما به عنوان شبه دادگاه یا دادگاه فرمایشی به آن اشاره کردید، پدیده‌ای است مربوط به کشورهای استبدادی، در این نوع از کشورهاست که دادگاه به دستور قدرت سیاسی عمل می‌کند ولی در کشورهای اروپایی معمولا رسیدگی‌ها به صورت قضایی انجام می‌شود.

در نهایت، ایران می‌تواند شکایت کند یا خیر؟

همیشه می‌توان شکایت کرد، اما در دستگاه دولتی ما اصولا درک نادرستی از رسانه، حقوق رسانه و اصول حرفه‌ای آن وجود دارد و مفاهیم را درست نمی‌شناسند به همین دلیل هم چه در رسانه‌های داخلی و چه در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، تصورات اشتباهی دارند و من نمی‌دانم این چیزی که وزیر ارشاد گفته، با چه مستنداتی قرار است به آن بپردازند. البته بازهم می‌گویم که از نظر اصول حرفه‌ای رسانه، من به شیوه عملکرد چند رسانه فارسی زبان خارج از کشور نقد جدی دارم.

بیشتر بخوانید:

وزارتخانه های خارجه و ارشاد دقیقا کجایند؟ / فرمان «گستاخانه» سفیر روسیه به رسانه های ایران

وزیر ارشاد: شکایت از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور

جزئیات شکایت ایران از ایران اینترنشنال

نقدهای شما چیست؟

زیاد است یکی از این موارد، عدم رعایت اصل بی‌طرفی است. رعایت اصل بی‌طرفی، یکی از اصول بسیار مهم حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری است. هرچند این موضوع یک اصل اخلاقی است نه اصل حقوقی. رسانه‌ای که بی‌طرفی را رعایت نکند، از لحاظ حقوقی قابل پیگیری قضایی نیست.

چه دلیلی دارد که رسانه‌های خارج از ایران می‌توانند تا حدودی روی مخاطب تاثیر بگذارند؟

وزیر ارشاد و سایر مقام‌های حکومتی در ایران این بخش را درست متوجه شدند که رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران و پلتفرم‌ها، بسیار بر افکار عمومی مردم ایران تاثیر می‌گذارند، اما این موضوع را متوجه نشدند که این تاثیرگذاری ناشی از قدرت آن‌ها نیست، بلکه ناشی از ضعف مفرط رسانه‌های داخلی است، تلویزیون و مطبوعات از مرجعیت ساقط شدند.

بسیار خوب است که آقای وزیر ارشاد، به جای آنکه در فکر شکایت از رسانه‌های خارج از کشور باشد، به این فکر چگونگی حل بحران مطبوعات کشور باشد تا از این وضعیت پیچیده رها شوند و بهتر است مقام‌های دولتی هم سعی کنند تلویزیون از این وضعیت خارج شود و با مقامات مربوطه مذاکره کنند تا اوضاع تلویزیون بهبود پیدا کند. اگر نگران هستند، رسانه‌های داخلی را از این بحران بیرون بیاورند.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1687891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    وقتی مردم هیچ سرگرمی ندارند سراغ این رسانه ها می‌ روند.چرا امام جمعه مشهد و اصفهان جلو کنسرت ها رو میگیرند؟ آیا شاد نگهداشتن جوان ها گناه هست؟اگه کنسرت های خیابانی مثل بقیه کشور ها آزاد باشه و تلویزیون ایران برنامه های جوان پسند داشته باشه دیگه کسی سراغ این رسانه ها نمیرود
  • علیرضا IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    21 31
    آقای وکیل بالاخره نفرمودند که میشود شکایت کرد یا خیر اگر بلی چگونه و در چه مرجعی و اگر خیر چرا... نظرات ایشون بیشتر از اینکه علمی و بر پایه اصول حقوق بین المللی باشه شبیه اظهار نظر شخصی است. لطفا با یک وکیل متخصص در امور مربوط به حقوق بین الملل و آگاه به حقوق رسانه مصاحبه بفرمایید.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    31 86
    فقط انتقاد دارید؟!!! عملا دارند ترویج تروریسم و خشونت می‌کنند اونوقت شما فقط انتقاد حرفه ای دارید!!! مضحک هست
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    34 4
    همون جمله اول جواب خودتو دادی پس گرگر نکن
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    64 81
    بله این شبکه ها باید از بین برن
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    47 7
    واقعا وقتی افراد دانا و آگاهی مثل شما در کشور حضور دارند برای چنین پرونده هایی از وجودتان استفاده نمی کنند؟ واقعا در بدنه عظیم دولت کسی از شاگردان یا استادان شما حضور ندارد که نشدنی بودن این موارد را یاداوری کند؟
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    94 40
    آقا برو شکایت کن اینا چرا از شما و دروغاتون پشتیبانی نمیکنن ؟ 😀😀
  • محمد IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    58 4
    خب چرا شکایت نمیکنن. آیا.
  • amin IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    74 16
    همه ی بشریت هم میتونن از شما شکایت کنن ؟ این چطوره ؟؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    36 81
    این شبکه اینترنشنال به چه حقی اسم ایران گذاشته‌ رو خودش شبکه ایی که تمام تلاش اش نابود کردن ایرانه
  • ناشناس IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    26 77
    باید شبکه های بی بی سی و اینترنشنال و منو تو را ببندن شما که اینتر نت را قطع کردید این شبکه ها را ببندید دیگه حال بهم زن شدن لعنت به همشون من که اصلا نگاه نمی‌کنم لعنت به همشون‌مرگ بر آل سعود و آمریکا و اسرائیل
  • جارچی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    90 12
    من شبکه های حکومتی را تماشا نمی کنم اما فکر می کنم بالای پانزده تا شبکه داخلی دارید‌ .با این حال از عهده یک شبکه ی فارس زبان برنمی آیید و جمعیت مخاطبین را در نبرد نابرابر ۱۵ به ۱ _ از شما سلب کرده و به سمت خودش برده. چرا؟ خودتان می دانید چرا
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    51 5
    والا مشکل از هیچ فردونهاد خارجی نیست من خودم به عنوان یه معلم خیلی نگران این وضعم که الان به وجود اومده اگراز روزاول این قضیه بامردم صادق میبودن عوامل دخیل رو که هر مقامی داشت صادقانه محاکمه میکردم این وضع به وجود نمی اومد اگر مقصر به فرض مثال وزیر کشور می‌بودم که بالاترین مقامه ازکاربرکنار وحتی مثل یه افراد معمولی روانه زندانش میکردن باید به همه مردم چه مسول رده بالای مملکتی چه یه معلول ناتوان که حتی ازجاش نمیتونه تموم بخوره به یک چشم نگاه شود مشکل درمملکت ما باکمال تأسف عدم وجود قانونه
  • سالی رشتی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    97 13
    مرده شور صداوسیما رو ببرن بااین برنامه های آشغالی که پخش میکنه 😑خدا لعنتشون کنه هیچ وقت نشد یه برنامه ببینیم جذاب باشه یا حوصلمون واشه همش سریالهای مزخرف یا تکراری نه طنزی نه شور و هیجانی همش چرت و پرت
  • امیرو IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    مرگ بر بانیان وضع موجود افسادطلبان فتنه گر انگل خیانتکار غربگدای وطن فروش ومرگ بربی بی سی واینتر گوزنال ،مردم باید شعورسیاسی داشته باشند وماهواره نگاه نکنند .