عکس | سلاح‌های هسته‌ای روسیه چقدر قدرتمند هستند؟

چند روز پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تهدید هسته ای خود را علیه اوکراین و متحدان غربی آن مطرح کرد، مقامات اروپایی این هشدار را کم اهمیت جلوه دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روسیه، کشوری که بزرگترین ذخایر تسلیحات هسته‌ای جهان را دارد، چه نوع حمله هسته‌ای را می‌تواند انجام دهد؟

بیشتر بخوانید:

عکس | در پس پرده موهای سیاه گرگ‌ها چه رازی نهفته‌است؟

عکس | نسل جدید آزرا جهانیان را شگفت‌زده کرد؛ این خودرو به کدام کشورها وارد خواهد شد؟

اولین و اساسی ترین سوال در مورد زرادخانه هسته ای روسیه این است: روسیه چه تعداد از سلاح ها را در اختیار دارد؟ پاسخ دادن به آن سخت است.

سلاح‌های هسته‌ای معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: سلاح‌های استراتژیک - موشک‌هایی با برد بلندتر که می‌توانند از اقیانوس‌ها عبور کنند و ابرقدرت‌های رقیب را تهدید کنند - و سلاح‌های تاکتیکی، آنهایی که ظرفیت محدودتری دارند و احتمالاً می‌توانند عملکرد محدودتری داشته باشند.

این تعداد تسلیحات استراتژیک بین تسلیحات مستقر در موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM)، موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) و آن‌هایی که از بمب‌افکن پرتاب می‌شوند تقسیم می‌شود.

آژانس‌های مختلف برآوردهای متفاوتی از تعداد تسلیحات روسیه دارند. رقمی که آنها روی آن توافق کرده‌اند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سلاح تاکتیکی است.

عکس | چه سلاح‌های هسته‌ای در زرادخانه روسیه جا خوش کرده‌اند؟

قدرت این سلاح ها چقدر است؟

قدرت یک سلاح هسته ای راندمان آن است و بازده به عنوان معادل TNT اندازه گیری می شود. تخمین زده‌ می‌شود که بمب های آمریکایی که بر روی هیروشیما و ناکازاکی انداخته شده اند به ترتیب ۱۵ و ۲۱ کیلوتن کارایی دارند که معادل ۱۵۰۰۰ تن و ۲۱۰۰۰ تن TNT است.

تسلیحات هسته‌ای استراتژیک مدرن قدرت عظیمی دارند. نمونه های استاندارد می توانند بازدهی ۵۰۰ کیلوتن، ۸۰۰ کیلوتن و حتی ۱ مگاتن - معادل ۱ میلیون تن TNT داشته باشند. روسیه رکورد قوی ترین سلاح منفجر شده را در اختیار دارد: در سال ۱۹۶۱، بمبی با حداقل ۵۰ مگاتن را آزمایش کرد که به آن «تزار بمبا» یا فرمانروای همه بمب ها می‌گویند.

تسلیحات تاکتیکی مدرن معمولاً ظرفیتی بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوتن دارند، که همچنان باعث می شود تا سلاح های تاکتیکی متوسط به طور بالقوه مخرب تر از بمب های مورد استفاده در هیروشیما و ناکازاکی باشند. روسیه و ایالات متحده همچنین دارای تسلیحات هسته‌ای «کم بازده» هستند که ضربه‌ای «سبک» دارند، حتی زیر ۱ کیلوتن. اما حتی بمب هسته‌ای کم‌قدرت - با بازدهی حدود ۰.۳ کیلوتن - قدرت انفجاری مشابه انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ دارد.

روسیه حدود ۵۰۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی نیروی هوایی دارد، این رقم شامل بمب‌های گرانشی و موشک‌های کروز هوا به سطح است. هواپیماهای روسیه شامل بمب افکن Tu-۲۲ "Backfire" است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1688002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =