ایسنا نوشت:

محسن امیریوسفی فیلمساز نامه‌ای خطاب به کیومرث پوراحمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران نوشت و در آن به بحث انتخاب فیلم‌های مستند جشن اشاره کرد.

او در این نامه نوشت:‌ «به نام داور نهایی، با سلام و قدردانی و سپاس به خاطر تمام زحماتی که برای هرچه بهتر برگزار شدن این دوره از جشن خانه سینما متحمل شدید، مایلم نکاتی را در خصوص بحث انتخاب فیلم‌های مستند جشن خانه سینما خدمتتان عرض کنم.

من امسال مستندی ساختم به نام «خانه من» که هیئت محترم انتخاب جشن مستند آن را مناسب برای بخش مسابقه ندانست، به هر حال رقابت است و هر کس که وارد این گود می‌شود باید قواعد را بپذیرد و تمام. گردن ما هم از مو باریکتر!

بعد از آن نامه‌ای توسط تعدادی از مستندسازان در اعتراض به نحوه انتخاب‌ها نوشته شد که علیرغم حقانیت گفته‌هایشان، توسط من امضا نشد چون بنا بر تجربه، اعتقاد داشتم و دارم، بحث انتخاب مخصوصاً در جشن صنفی خانه سینما همیشه محل مناقشه و بحث است و سلیقه ترکیبی اعضا هر نتیجه‌ای را ممکن است به بار آورد که نهایتاً باید آن را پذیرفت.»

امیریوسفی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به برخی مباحث مطرح شده، آورده است: «ولی خواندن مصاحبه مدیر محترم هماهنگی جشن مستند نشان داد که فراتر از تشخیص و رای هیئت هفت نفره انتخاب، نگاه دیگری هم تحت عنوان کارشناسی و مستدل... در این زمینه دخیل بوده که در نهایت به اشتباه بزرگی چون، تعداد اندک فیلم‌های هیئت انتخاب منجر شده است.

طبق اساسنامه جشن مستند، هیئت انتخاب تا سقف 40 فیلم را می‌توانند معرفی کند که تنها 28 فیلم معرفی شده، یعنی کمی بیش از نصف ظرفیت انتخاب! والبته سه فیلم هم بعداً طبق مقررات از مسابقه کنار گذاشته شدند.

ولی مدیر محترم هماهنگی در مقابل اعتراضات با افتخار اعلام کردند که «حتی تا 50 فیلم یا بیشتر هم می‌توانستیم انتخاب کنیم ولی نکردیم یا نگذاشتیم انتخاب کنند» البته معلوم نیست ایشان هماهنگ کننده فیلم‌های مستند بوده‌اند یا رئیس هیئت انتخاب؟»

کارگردان «آتشکار» در ادامه این نامه نوشته است: «آقای پوراحمد عزیز به عنوان کسی که تقریبا هر سال عضو هیئت انتخاب یا داوری جشن خانه سینما بوده‌ام یک چیز را در انتخاب فیلم‌ها آویزه گوش خود کرده‌ام که عضو هیئت انتخاب حق داوری ندارد و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد باید فیلم‌های شایسته را به رقابت بیاورد، ولی نکاتی که مدیر هماهنگی جشن مستند یا تئوریسن هیئت انتخاب! مطرح کرده‌اند آنقدر موشکافانه است که به نظر می‌رسد نتیجه زحمات هیئت انتخاب را از آن طرف پشت بام جشن مستند خانه سینما، به حیاط خلوت جشنواره‌های تلویزیونی انداخته است.

به گفته ایشان در انتخاب تنها 25 فیلم (که مطمئناً فیلم‌های شایسته ای هستند)،... شاخص‌هایی مانند موضوع و بیان متفاوت، رعایت معیارهای کیفی بیان بصری، ریتم متناسب، بیان موجز، ثبت خلاق و متناسب سند در لحظه قطعی، معرفی نادیده‌ها و بازتولید داشته‌ها، نقد و آسیب شناسی مبتنی بر پژوهش و واقعیت تنها بخشی از ملاک‌های انتخاب بودند.... آقای پوراحمد! وقتی قیف انتخاب اینقدر تنگ و پیچیده است وای به ظرف داوریش و وای به اون موقع که مباحث حوزه نظری مستند بخواهند به زور و به فرموده وارد حوزه اجرایی شوند.»

امیریوسفی در این نامه آورده است: «بعد از اختراع مباحث جهانی و فلسفی انتخاب سخن دیگر، اختراع بخش جدید تشویق در جشنی است که نمایش فیلمش فقط برای داوران است و بس! شاخص‌های مهم فیلم‌های این بخش هم،.... درجه یک، خوب و محترم با قابلیت تاثیرگذاری و نمایش است که آنچه ارائه می‌کنند از متوسط برنامه‌سازی موجود در جامعه فاصله چندانی ندارد... با این تعریف دقیق و درست 99 درصدی مستندهای تلویزیونی ما به راستی باید تشویق شوند.

آقای پوراحمد عزیز، تصور کنید داوران محترمی که مجبورند فیلم‌های مستند بخش تشویق را ببینند و در انتها هم به فرموده با دست و کف مرتب، مراسم تلویزیونی تشویق را اجرا کنند. البته ایشان قول دادند که آقای پورحسین قرار است این مراسم را از شبکه مستند به طورمستقیم پخش کنند.

به هر جهت مدیر اجرایی محترم جشن آقای مازیار میری قول دادند که به شکایات مستندسازان در این زمینه رسیدگی کنند و خوشبختانه زودتر از دیگران تشخیص دادند که این بخش نوظهور تشویق بر خلاف آیین‌نامه است و آن را حذف کردند و همچنین سه فیلم را که برخلاف مقررات پذیرفته شده بودند را از مسابقه خارج کردند.

ولی بنده به عنوان عضو کم کار مستندسازان غیرتلویزیونی خواهشمندم قضیه کم بودن تعداد مستندهای بخش مسابقه را طبق اختیارات قانونی خودتان حل و فصل کنید.»

این کارگردان در پایان این نامه خطاب به کیومرث پوراحمد نوشته است: «در شرایطی که جشنواره فیلم فجر بخش فیلم‌های مستند را حذف کرده و جشن مستند خانه سینما ازمعدود فرصت‌های دیده شدن و عرض اندام فیلم‌های مستند و مستقل است، پیشنهاد می‌کنم تعداد بیشتری از فیلم‌های مورد تائید هیئت محترم انتخاب را به بخش مسابقه امسال اضافه کنید.

به نظر من اولین و مناسبت‌ترین گروه تعدادی از فیلم‌های بخش تشویق است که پیش از این از سوی هیئت انتخاب معرفی شدند و به گفته هماهنگ کننده محترم،... فیلمهای درجه یک، محترم و خوبی با قابلیت تاثیرگذاری و نمایش هستند... و می‌توانند به راحتی در بخش مسابقه قرار بگیرند.

با این حساب فیلم‌های مسابقه امسال می‌تواند به دو برابر تعداد فعلی برسد و برنده تندیس ارزشمند بهترین فیلم مستند خانه سینما، می‌تواند مثل سال‌های قبل، خود را برنده واقعی بداند. وگرنه تنها با حضوراین 25 فیلم مطمئناً شایسته، تندیس امسال صاحب نیمی از ارزش تندیس بهترین فیلم خواهد بود و نیمی دیگرسهم فیلم‌هایی است که به ناحق و به ابتکار هماهنگ‌کننده جشن مستند یا هر متفکر دیگری از دایره رقابت کنار گذاشته شدند.

آقای پوراحمد عزیز درایت و مشکل‌گشاسی شما در این زمینه می‌تواند به راستی، نشان از بالندگی و تفاوت جشن خانه سینما با دیگر جشنواره‌های کشور باشد و زحمات هیئت انتخاب جشن مستند امسال را فدای سلیقه ناهماهنگ یکی دو نفر نکند. همچنین از بروز این اتفاقات ناخوشایند در سال‌های بعد جلوگیری خواهد کرد.

با سپاس و قدردانی دوباره از تلاش شما و همکاران محترمتان در برگزاری هر چه باشکوهتر جشن خانه سینما.»

58243

کد خبر 168819

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    فقط به به یک تکه از سخنان ایشان می خوام حاشیه ای وارد کنم . آقای امبر یوسفی فرموده اند " .... در شرایطی که جشنواره فیلم فجر بخش فیلم‌های مستند را حذف کرده و جشن مستند خانه سینما ازمعدود فرصت‌های دیده ..... .......... می خواهم خدمت ایشان اطلاع دهم جشنواره تخصصی سینما حقیقت که خاص مستند است وجود دارد و محل اصلی عرض اندام مستند ها بهتر است که در آن جشنواره بین المللی باشد . ............. واقعا قدر چیز هایی که داریم را نمی دانیم ...
  • مهدی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    نامه خوبی بود بالاخره یکی باید جلوی این آقای حیدری فاروقی می ایستاد و از محافظه کاری دست برمیداشت...
  • اشکان IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    آقای مسعود عزیز! جشنواره به قول شما تخصصی سینما حقیقت آنقدر حقانیت خودش و متولیانش زیر سوال است که تنها درد مستندسازان را تازه میکند. در ضمن وجود اینچنین جشنواره ای دلیل بر دیده نشدن فیلمها در جشن خانه سینما نمیشود.
  • حامد امین پور US ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    آقا مسعود، تا اونجائی که یادم می آید قبل از جشنواره حقیقت این جشنواره اسمش یادگار بود و فیلم مستند کاروان امیریوسفی هم جوایز اصلیش رو برد... این مطلب هم ربطی به جشنواره حقیقت نداره برادر جان. درست بخوونش.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین