پاشینیان: پیشنهاد غرب را در زمینه روابط با باکو بررسی می‌کنیم

نخست وزیر ارمنستان گفت که علاوه بر پیشنهاد روسیه، پیشنهادات کشورهای غربی در زمینه مذاکره با جمهوری آذربایجان را بررسی می‌کند.

نخست وزیر ارمنستان روز شنبه گفت که علاوه بر پیشنهاد روسیه، پیشنهادات کشورهای غربی در زمینه مذاکره با جمهوری آذربایجان برای ارمنستان غیرقابل قبول نیست.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت:«باید بگویم که پیشنهادات کشورهای غربی برای ما نیز غیرقابل قبول نیست. یکی از گزینه‌ها این است که بگوییم الان زیاد روی مسئله قره‌باغ تمرکز نکنیم، اساساً این وضعیت را تا حدودی وضعیت موجود بدانیم، موضوع روابط ارمنستان وجمهوری آذربایجان را حل کنیم، غیرقابل قبول نیست، قابل قبول است.

وی ادامه داد: «رویکرد دیگر این است که برویم و مسئله قره باغ را حل کنیم. حال ممکن است این سئوال پیش بیاید که کدام یک از این طرف‌ها قره باغ کوهستانی را بخشی از جمهوری آذربایجان می دانند و کدام را نه. متاسفانه جامعه جهانی، همه کشورها بدون استثنا، قره باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌دانند.»

پاشینیان گفت که ارمنستان برای صلح آماده است و ابر قدرت‌ها می‌توانند برای برقراری صلح با باکو ضمانت دهند.

نخست‌وزیر ارمنستان چهارشنبه گشته گفت که هف به دعوت روسیه راهی شهر «سوچی» خواهد شد تا با «ولادیمیر پوتین» و «الهام علی‌اف» در نشست سه جانبه شرکت کند.

این در حالی است که «شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان روز جمعه گفت: «پیشنهاد ارمنستان برای ایجاد سه نقطه ایست بازرسی در مرز با جمهوری آذربایجان، تنها تقلیدی از اجرای مفاد بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ است.»

وی مدعی شد که مسیرهای پیشنهادی ارمنستان از نظر توپوگرافی و شرایط اقلیمی برای ارتباط حمل و نقل با «نخجوان» و ترانزیت بین‌المللی در اکثر ایام سال مناسب نیستند.

ارمنستان اعلام کرده که قصد دارد سه پاسگاه در مرز با جمهوری آذربایجان باز کند.

شاهین مصطفی اف گفت: «پست های بازرسی باید با توافق طرفین و به صورت متقارن باز شود. اما ارمنستان هیچ گونه هماهنگی با باکو انجام نداده است.» به گفته او، ارمنستان با نقض بند ۹ بیانیه سه جانبه بهترین گزینه را برای ارتباطات حمل و نقلی ارائه نکرده است.»

جنگ در منطقه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از دهها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

تلاش‌های برای صلح نهایی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی است که دو کشور پس از پایان جنگ در پی تقویت بنیه نظاتمی خود برآمده‌اند. در این راستا رسانه‌ها روز سه شنبه از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر داده و نوشتند که تقویت توان نظامی جمهوری آذربایجان و تامین امنیت ملی اولویت اصلی هزینه‌های بودجه دولتی است و در بودجه دولتی سال ۲۰۲۳، ۳.۱ میلیارد دلار که ۱۷.۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است به این اهداف اختصاص یافته است

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1689042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =