از سال ۲۰۱۴میلادی، زمانی که دولت حزب بهاراتیا جاناتا(BJP) به قدرت رسید، ۲۰۰ میلیون مسلمان اقلیت هند می گویند که تحت آزار، خشونت و تبعیض دولتی قرار گرفته اند. بر اساس دستور کار هندوتوا (ملی گرایی هندو)، که هدف آن ایجاد هند به عنوان یک کشور هندو و نه یک دولت سکولار است، غیرنظامیان مسلمان، فعالان و روزنامه نگاران به طور معمول هدف قرار می گیرند، مشاغل مسلمانان، تحریم می شوند و ادبیات اسلام هراسانه توسط رهبران BJP مورد استفاده قرار می گیرند.
در این میان مساجد نیز در یک پروژه گسترده گرفتار شده اند که توسط بی جی پی، برنامه ریزی شده است، آنها آقدام به بازنویسی تاریخ هند بر اساس ایدئولوژی هندوتوا کرده اند. نسخه ای از تاریخ که اکنون توسط رهبران این حزب، مورخان مورد حمایت دولت و برنامه های درسی مدارس تبلیغ می شود، نسخه ای از تاریخ یک ملت باستانی هندو است که صدها سال توسط مهاجمان ظالم مسلمان، به ویژه امپراتوری اسلامی مغول از قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی تحت ستم و آزار قرار گرفته است.
تخریب معابد هندو برای ساختن مساجد در این روایت نقش اساسی داشته است. در ماه مه، یکی از رهبران ارشد بی جی پی ادعا کرد که مغول ها ۳۶هزار معبد هندو را ویران کرده اند و آنها همه آن معابد را یکی یکی پس خواهند گرفت اما ریچارد ایتون، استاد تاریخ هند در دانشگاه آریزونا، گفت: هیچ مدرک تاریخی برای این موضوع وجود ندارد و تصور میشود که مغولها تنها حدود ۲۲ معبد را ویران کردهاند. او گفت: ادعای هزاران مورد از این قبیل عجیب، غیرمسئولانه و بی اساس است.
مورخان، حزب حاکم هند را نه تنها به بازنویسی، بلکه به اختراع تاریخ هند متهم کردهاند، سیدعلی ندیم رضوی، استاد تاریخ مغول در دانشگاه مسلمین علیگر، نسخه قطبی شده بی جی پی از تاریخ هند را فانتزی و فراتر از تخیل توصیف کرد که برای خدمت به برنامه سیاسی آنها اختراع شده است. رضوی گفت: تاریخ هند به صورت روایت سیاه و سفید هندوها در مقابل مسلمانان ترسیم می شود اما حقیقت هرگز اینطور نبود.
با این حال، مورخان هندی که آثارشان با این نسخه از تاریخ در تضاد است یا سخنان خود را بیان کرده اند، در حاشیه قرار گرفته، مجازات شده یا از نهادهای دولتی و مؤسسات دانشگاهی که به بودجه دولتی متکی هستند، برکنار شده اند.
رضوی از معدود مورخان هندی است که هنوز جرات سخن گفتن دارد. بسیاری از آنها به دلیل ترس از دست دادن شغل یا امنیت خود، پیشهاد گفت و گو را رد کردند. مورخان خارجی نیز هدف قرار گرفته اند، آدری تروشکه، استاد تاریخ در دانشگاه راتگرز در ایالات متحده، به دلیل کارش در مورد مغول ها، ظاهراً از سوی گروه های راستگرای هندو با تهدیدهای مرگ مواجه شده است.
رضوی حملات و ساکت کردن مورخان و علما را به هدف قرار دادن دانشگاهیان در آلمان نازی تشبیه کرد.
به دلیل این که انگیزه انتقام شعلهور شده و بازپس گیری تاریخ هند برای هندوها مورد توجه قرار گرفته است، ده ها دادخواست توسط گروه های راستگرای هندو علیه مساجد در سراسر کشور ارسال شده است. هند قانونی دارد که صراحتاً از مکانهای عبادت در برابر مناقشه پس از سال ۱۹۴۷ محافظت میکند اما قضات دادگاه ها این پروندهها را مجاز میدانند. حتی مشهورترین بنای تاریخی هند، تاج محل، که توسط امپراتور مغول شاه جهان ساخته شد، از دعوای حقوقی در امان نمانده است و پرونده ای (که به طور گسترده توسط مورخان مورد تمسخر قرار می گیرد)، درباره آن تشکیل شد که ادعا می کند این بنا، در اصل یک معبد هندو با اتاق های قفل شده از یادگارهای هندو بوده است. الوک واتس، یکی از رهبران ارشد بی جی پی، گفت که این حزب هیچ نقشی در این دعاوی ندارد اما این گروه ها به دنبال انجام دقیقا همان چیزی هستند که جامعه هندو می خواهد.
این پرونده ها با حکم دادگاه عالی در سال ۲۰۱۹ که مسجد بابری، مسجد قرن شانزدهمی در شهر آیودیا اوتار پرادش را به هندوها تحویل داد، پس از اینکه آنها ادعا کردند که زادگاه ایزد رام است، بیشتر شده است. در سال ۱۹۹۲، مسجد توسط یک گروه دست راستی هندو ویران شد، حادثه ای که بسیاری از آن می ترسند اکنون با افزایش تعداد مساجد مورد مناقشه تکرار شود. در این ماه، مسجدی در شهر گورگان مورد حمله خشونت آمیز جمعیتی حدود ۲۰۰ نفر قرار گرفت، در حالی که در ایالت کارناتاکا، جمعیت هندو وارد یک مدرسه شدند، یک بت هندو را در داخل آن قرار دادند و نماز خواندند.
در ماتورا، شهری در اوتار پرادش، مسجد شاهی عیدگاه که توسط امپراتور مغول اورنگ زیب در سال ۱۶۷۰ ساخته شد، اکنون با ۱۲ پرونده قضایی روبرو است که ادعا می کنند این بنا روی زادگاه ایزد کریشنا و ویرانه های یک معبد هندو ساخته شده است.
مسلمانان در حال مبارزه با این پرونده هستند اما در شهری که مدتها به هماهنگی جمعی افتخار میکند، هندوها نیز از جمله مخالفان این اختلاف هستند. ماهش پاتاک، رئیس هیئت برهمنان هندو در سراسر هند، میگوید: آنها میگویند معبدی توسط اورنگ زیب ویران شده است اما این مدتها در گذشته است. اکنون همه این موضوعات سیاسی است نه مذهبی.
با این حال، این مناقشه حقوقی بر سر مسجد گیانواپی قرن هفدهمی است که توسط اورنگ زیب در شهر مقدس بنارس ساخته شده است، که از نظر بسیاری به عنوان پرونده مهمی است که می تواند سرنوشت مساجد در سراسر هند را تعیین کند.
در سال ۲۰۲۱ توسط پنج زن هندو برای دسترسی به محل دعا داخل مسجدی که به ادعای آنها بر روی یک معبد باستانی ویران شده شیوا ساخته شده، این ماجرا آغاز شد، به ۱۵ دادخواست جداگانه تبدیل شد و بسیاری از آنها خواستار تخریب مسجد شدند، با این حال مسلمانان هنوز در این مسجد نماز می خوانند، هرچند با امنیتی زندان مانند، از جمله موانع سیمانی سیم خاردار و حضور شدید پلیس احاطه شده است.
مسئولان مسجد معتقدند که تاکنون هیچ بخشی از این محاکمه عادلانه نبوده است. آنها می گویند: این پرونده ای است که توسط هندوها تشکیل می شود و هندوها در مورد آن تصمیم گیری می کنند، همه در کنار آنها هستند: بازرسان، قوه قضائیه، دولت. ما تلاش کردیم تا یک وکیل هندو تعیین کنیم، اما هیچ وکیلی هندو برای ما نمی جنگد.
عبدالباطن نعمانی، مفتی اعظم بنارس، که بر تمام مساجد شهر نظارت دارد نیز گفت: می دانیم که این مسجد تازه آغاز راه است، اما اگر آن را به هندوها بسپارند، خونریزی آغاز خواهد شد.
311311
نظر شما