از بازارهای کم ریسک و پرریسک تا جذاب و لاتاری / راهنمای سرمایه های سرگردان!

شهروند نوشت:«خودرو»، «مسکن»، «طلا و ارز»، «بازار سرمایه»، «ارز دیجیتال» و «سپرده‌ بانکی» از جمله گزینه‌های سرمایه‌گذاری در زمان تورم است که از آنها به‌عنوان راهکارهای مناسب برای حفظ ارزش پول و نقدینگی یاد می‌شود؛ به‌طوری که افراد برای در امان ماندن از طوفان تورمی در اقتصاد کشور یکی از این بازارها را برای حفظ نقدینگی خود در مرحله اول و در گام بعدی کسب سود بیشتر انتخاب می‌کنند.

اما در این میان، پرسش اصلی این است که نقدینگی‌ را در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنیم که از کاهش ارزش ناشی از تورم مصون بمانیم؟ «شهروند» این پرسش را در گفت‌وگو با کارشناسان و تحلیلگران بازار بررسی کرده است.

سرمایه‌گذاری در زمان تورم با سرمایه‌گذاری در دوران رکود یا رونق اقتصادی متفاوت است و هر کدام از بازارهای مالی با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است دارای نوسانات متفاوتی باشند. موضوعی که بهنام صمدی، تحلیلگر اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره دارد. او معتقد است که هر کدام از بازارهای اقتصادی دارای مولفه‌های خاص خود هستند و هر بازار جزییات خاص خود را دارد. صمدی همچنین برای سرمایه‌گذاری، علاوه بر تفاوت در مولفه‌های هر بازار، ویژگی‌های فرد سرمایه‌گذار را هم دارای اهمیت می‌داند. او در این‌باره می‌گوید: «روحیه فرد و میزان ریسک‌پذیری و آگاهی او نسبت به بازار نیز از موضوعات مهمی است که در فرآیند سرمایه‌گذاری مهم است.»

از نگاه این تحلیلگر، علاوه بر مولفه‌های بازار، ویژگی‌های فرد سرمایه‌گذار و عوامل و شاخص‌های اقتصادی – سیاسی نیز در حرکت صعودی و نزولی یک بازار مهم است. صمدی معتقد است که در شرایط کنونی، نتیجه مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عامل در صعود یا نزول بازارهای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. او در گفت‌وگو با «شهروند» به بررسی تاثیر این موضوع بر بازارهای مختلف پرداخته است.

مسکن، سرمایه‌گذاری مطمئن با شیب ملایم

بازار مسکن یکی دیگر از گزینه‌های مناسب در کشور است که با یک فاصله زمانی، خود را با نرخ دلار و تورم هماهنگ می‌کند. به اذعان کارشناسان، بازار مسکن، بازاری مطمئن با شیب ملایم است که هم می‌تواند کالایی مصرفی به شمار آید و هم قیمت آن با توجه به تورم افزایش می‌یابد. مساله‌ای که بهنام صمدی نیز در تحلیل بازار مسکن به آن اشاره دارد.

این تحلیلگر بازار درباره پیش‌بینی خود از آینده بازار مسکن می‌گوید: «بازار مسکن از معدود بازارهای است که خود را کاملا با تورم تطبیق می‌دهد. در آینده نزدیک به نظر من اگر توافق حاصل شود، بازار مسکن کاهش نمی‌یابد، اما در حالت رکود قرار می‌گیرد. اگر هم تغییرات در عوامل سیاسی – اقتصادی رخ ندهد با شیب ملایم و منطبق با تورم افزایش می‌یابد.»

ریسک پایین و کالای مصرفی بودن از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به اذعان فعالان این حوزه است. طبق گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعداد واحدهای معامله‌شده در خرداد ماه ۱۴۰۱ در شهر تهران نسبت به خرداد ماه سال گذشته ۳۲/۳ درصد افزایش داشته است که نشانگر افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار است.

ارز و سکه، پر ریسک و پر التهاب

سرمایه‌گذاری در بخش ارز و طلا در دنیا رایج است. در ایران نیز این سرمایه‌گذاری هنگام بحران‌های اقتصادی، از جمله سرمایه‌گذاری‌های پرسود بوده است. اما ریسک بالای این بازار باعث شده است که بسیاری از کارشناسان ورود به آن را توصیه نکنند. علاوه بر این، تاثیر منفی این سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور نیز باعث بی‌میلی نسبت به آن شده است.

بهنام صمدی درباره پیش‌بینی خود از آینده این بازار سرمایه‌گذاری می‌گوید: «در بازار طلا دو فاکتور داخلی یعنی نرخ برابری دلار به ریال و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی تاثیرگذار است. تقریبا قیمت جهانی طلا ثابت است و آنچه بر بازار طلا و سکه تاثیر می‌گذارد قیمت ارز است. قیمت ارز کاملا وابسته به موضوع برجام است. اخبار منتشرشده نیز در این بازار تاثیر می‌گذارد. من این بازار را در حال حاضر بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانم. ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بسیار بالاست.»

از نگاه این تحلیلگر، این بازار در صورت احیای برجام با کاهش روبه‌رو خواهد شد و در غیر این صورت نیز یک افزایش ملایم را تجربه خواهد کرد.

بورس، سرمایه‌گذاری جذاب

بازار سهام یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید؛ روشی مرسوم در دنیا. این بازار سرمایه‌گذاری با توجه به آثار مثبت اقتصادی مورد حمایت دولت‌ها نیز بوده است. بهنام صمدی معتقد است که بازار سرمایه تقریبا در کف قیمتی خود قرار دارد و این بازار چه در صورت احیای برجام و چه پایان مذاکرات، بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری است. به اذعان کارشناسان، واقعیت بازار سرمایه همراه با ریسک است و با برخی دیگر از سرمایه‌گذاری‌ها، همچون سپرده‌های بانکی، متفاوت است و همین مساله بیانگر این مهم است که در بازار سهام باید آموزش‌های لازم را ببینیم. موضوعی که صمدی نیز بر ‌آن تاکید دارد.

بورس ایران در سال ۹۸ و پنج ماه ابتدایی سال ۹۹ رکوردهای بی‌نظیر و بازدهی چشمگیری در کارنامه خود به ثبت رساند و رشد خوب و بی‌سابقه‌ای داشت. مقایسه آماری نیز نشان می‌دهد بورس بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری در طول پنج سال ۱۳۹۵- ۱۴۰۰ داشته است. طی همین مدت، طلا با بازدهی ۸۳۳ درصد، مسکن با ۶۵۱ درصد، دلار با ۵۷۴ درصد و سپرده‌های بانکی با ۹۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

«خودرو»، اسیر لاتاری!

سرمایه‌گذاری در بازار خودرو در بسیاری از کشورهای جهان موضوع رایجی نیست. به اذعان بسیاری از کارشناسان، خودرو کالایی مصرفی است که در کشور ما تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده است. موضوعی که بهنام صمدی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره دارد. این تحلیلگر، سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را امری خارج از قاعده می‌داند که مقتضیات شرایط کنونی باعث رونق آن شده است. او در این‌باره می‌گوید: «شرایط قرعه‌کشی خودرو و بازار لاتاری آن باعث شده است که افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشند. این بازار به‌شدت وابسته به دلار و موضوع برجام است. اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعا این بازار با نوسان روبه‌رو خواهد شد.»

بررسی‌های آماری نیز از بازدهی بازارهای مختلف در ایران نشان می‌دهد که بازار خودرو در مقایسه با بازار سرمایه، سودآوری کمتری داشته است.

ارزهای دیجیتال در سراشیبی سقوط

ارزهای دیجیتال نیز یکی از بازارهای نوین سرمایه‌گذاری است. این عرصه به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد توجه بسیاری در سراسر جهان به خود جلب کرده است. بازاری که روزهای خوبی را طی نمی‌کند. موضوعی که بهنام صمدی نیز به آن اشاره دارد: «بازارهای ارزهای دیجیتال وابسته به سیاست‌های بانک‌های مرکزی کشورها به خصوص بانک مرکزی آمریکا ( فدرال رزرو) است. افزایش نرخ ۴ درصدی بهره و سیاست‌های این‌چنینی توسط این بانک مرکزی باعث سرکوب و نزول این بازار شده است.»

البته به اذعان کارشناسان، ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیز از بسیاری بازارهای دیگر بیشتر است. از نگاه آنان، این ریسک با توجه به تکنولوژی‌محور بودن این حوزه و تغییرات سریع آن، به دانش و مهارتی بسیار نیاز دارد.

سپرده‌گذاری، کم‌ریسک و معقول

سپرده‌های بانکی و صندوق‌ها درصد بالایی از حجم سرمایه‌گذاری‌ها را در ایران در اختیار دارند. مشخص‌بودن میزان سود، این روش را برای افرادی که به‌شدت ریسک‌گریز هستند، مناسب کرده است. همچنین این روش در شرایطی که روند صعودی و نزولی بازارها مشخص نیست، پرطرفدار است؛ مساله‌ای که بهنام صمدی، تحلیلگر اقتصادی نیز به ‌آن اشاره دارد.

او می‌گوید: «در شرایط کنونی، سرمایه‌گذاری در بانک و صندق‌های سپرده‌گذاری کم‌ریسک‌ترین گزینه است.» این روش که از قدیمی‌ترین روش‌ها نیز به شمار می‌آید، دارای التهاب و نوسانات صعودی و نزولی نیز نیست و سود سرمایه‌گذاری در آن دارای درآمد ثابت است و معمولا به صورت ماهیانه واریز می‌شود.

ضرورت ورود آگاهانه و مهارت‌محور در سرمایه‌گذاری

محمدمهدی زارع‌پور، تحلیلگر بازار، ‌نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به مولفه‌های یک سرمایه‌گذار موفق اشاره دارد. آگاهی، مهارت و صبر در سرمایه‌گذاری سه مولفه‌ای است که این تحلیلگر در موفقیت یک سرمایه‌گذار تاثیرگذار می‌داند. او در این‌باره می‌گوید: «در موضوع زمان سرمایه‌گذاری، سنجش‌ها و شاخص‌های متعددی مطرح شده است. میزان امنیت سرمایه، ریسک‌پذیری، رقابتی‌بودن، سنجش میزان دخالت نهادهای دولتی و موضوعاتی همچون تعرفه‌های مالیاتی از جمله این مولفه‌هاست.»

محمدمهدی زارع‌پور وضعیت بازارها را پیچیده ارزیابی می‌کند؛ وضعیتی که به اذعان او باعث شده است پیش‌بینی اقتصادی امری دشوار به نظر آید. زارع‌پور یکی از چالش‌های موجود در سرمایه‌گذاری در ایران را خلأ‌های قانونی می‌داند و تصریح می‌کند: «در بسیاری از عرصه‌ها، افراد فعال در این حوزه‌ها آگاهی و شاخصه لازم را ندارند؛ به‌طور مثال به بازار مسکن توجه کنید؛ آیا به مشاوران املاک آموزش‌ها و تعهدات لازم ارائه شده است؟»

او با توجه به این موضوع، بر لزوم کسب آموزش و مهارت پیش از سرمایه‌گذاری تاکید دارد. زارع‌پور همچنین بر لزوم توجه به مولفه‌های عرصه سرمایه‌گذاری نیز تاکید می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «پیشینه و سابقه بازارهای سرمایه‌گذاری افق آینده‌ای آن را نیز تا حدودی نمایان می‌کند؛ به‌طور مثال گذشته بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار در ایران بازاری مطمئن با شیب مشخص است.»

بیشتر بخوانید:

۲۲۰ ۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1689413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =