فوتبالیست ۳۲ ساله جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی!

ایسنا نوشت: حسین کعبی روی کاغذ جوان‌ترین فوتبالیست ایران در جام جهانی است اما خودش ادعا می‌کند در جام جهانی ۲۰۰۶ با شناسنامه تقلبی به میدان رفته و در آن زمان ۳۲ ساله بوده است اما روی کاغذ با ۲۰ سال و ۸ ماه جوان‌ترین فوتبالیست ایران در این مسابقات شناخته می‌شود.

رکورد جوان ترین ایرانی بازیکن حاضر در جام جهانی در اختیار حسین کعبی است که با اختلاف چند ماه بالاتر از مهدی مهدوی‌کیا و علیرضا جهانبخش از آن خود کرده است. تاکنون هیچ بازیکن ایرانی با کمتر از ۲۰ سال در جام جهانی به میدان نرفته و در این دوره هم قرار نیست این رکورد شکسته شود.

در فهرست بازیکنانی که در ماه‌های اخیر به تیم ملی ایران دعوت شده‌اند، فقط سامان فلاح با ۲۱ سال دیده می‌شود که مشخص نیست او در نهایت به جام جهانی برود. به طور کلی تیم ملی ایران در دوره کنونی، می‌تواند رکورد مسن‌ترین تیم تاریخ ایران در جام جهانی را بشکند و احتمالا بعد از جام جهانی شاهد تغییر نسل در تیم ملی ایران خواهیم بود.

در این گزارش مروری بر جوان‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران در جام‌های جهانی خواهیم داشت.

جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین

ابراهیم قاسمپور – شهباز – ۲۱ سال، ۹ ماه و ۱۱ روز

ابراهیم قاسمپور یکی از تکنیکی‌ترین و با استعدادترین فوتبالیست‌های ایران در جام جهانی ۷۸ آرژانتین بود. هافبک تهاجمی و خلاق ایران در این مسابقات با ۲۱ سال و ۹ ماه لقب جوان‌ترین بازیکن تیم ملی را به دست آورد.

قاسمپور در آن زمان به تازگی از صنعت نفت آبادان به شهباز پیوسته بود و همبازی ستاره‌هایی مانند ناصر حجازی، رضا عادلخانی و نصرالله عبداللهی بود. قاسمپور جوان که بعدها افتخارات بسیار دیگری را هم به دست آورد، با شماره ۸ تیم ملی ایران در هر سه دیدار تیم ملی در جام جهانی به میدان رفت که حاصل آن یک مساوی و دو باخت برای تیم ملی بود. او از سال ۵۹ تا سال ۷۳ شمسی به مدت بیش از ۱۴ در کشورهای عربی منطقه به میدان رفت و نهایتا در سال ۷۵ کفش های خود را در پاس آویخت.

رضا عادلخانی، یکی از ستاره‌های فوتبال ایران در دهه پنجاه درباره قاسمپور می‌گوید: قلیچ‌خانی و ابراهیم قاسمپور توپ را نوازش می‌کردند. تماشاگر نمی‌دید این دو نفر چه می‌کنند اما من می‌دیدم. قاسمپور یکی از کسانی بود که استعداد بسیار زیادی داشت که اگر در یک کشور صاحب فوتبال به دنیا آمده بود، به جاهای بزرگی می‌رسید. واقعا حیف شد. قاسمپور حرف نداشت.

نکته: مجید بیشکار و ناصر نورایی هم در این جام ۲۱ ساله بودند اما در هیچ دیداری به عنوان بازیکن اصلی یا جانشین برای تیم ملی به میدان نرفتند.

فوتبالیست ۳۲ ساله جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی!

فوتبالیست ۳۲ ساله جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی!

جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه

مهدی مهدوی کیا – پرسپولیس – ۲۰ سال، ۱۰ ماه و ۲۲ روز

مهدوی‌کیا در دومین حضور ایران در جام‌های جهانی چندین رکورد را شکست. او تبدیل به جوان‌ترین بازیکن ایرانی در جام جهانی شد که در ۲۰ سالگی در این رقابت‌ها به میدان رفت. از سوی دیگر مهدوی‌کیا با گلزنی مقابل تیم ملی آمریکا لقب جوان‌ترین گلزن ایرانی در این رقابت‌ها را در اختیار دارد که تاکنون هم دست نخورده باقی مانده است و در این دوره هم شکسته نمی‌شود.

درباره افتخارات مهدی مهدوی‌کیا چیز جدیدی نیست و همه اهالی فوتبال درخشش او در ایران و اروپا را به یاد دارند. او یک بار به عنوان بهترین فوتبالیست سال آسیا انتخاب شد و در دیدارهای مهمی از جمله در بازی‌ بهترین‌های فوتبال جهان به میدان رفت و در فوتبال ایران به «موشک» معروف بود.

نکته: مهرداد میناوند، فوتبالیست فقید پرسپولیس که سال ۹۹ دارفانی را وداع گفت، دیگر بازیکن جوان تیم ملی در این بازی‌ها بود که با ۲۲ سال سن به میدان رفت.

فوتبالیست ۳۲ ساله جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی!

جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان

حسین کعبی – فولاد – ۲۰ سال، ۸ ماه و ۲۲ روز

تا به امروز حسین کعبی جوان‌ترین فوتبالیست حاضر در جام‌های جهانی است اما او چند سال بعد این رکورد را زیر سوال برد. کعبی به عنوانی استعدادی جوان وقتی که ۱۸ ساله بود در جام ملت‌های آسیا به میدان رفت. او به پیشرفت خود ادامه داد و در جام جهانی با ۲۰ سال و ۸ ماه رکورد مهدوی‌کیا را شکست و مامور مهار لوئیس فیگو بود و در چند صحنه هم با ستاره آن روزهای دنیای فوتبال درگیر شد.

طبق منابع موجود کعبی همچنان جوان‌ترین فوتبالیست ایرانی حاضر در جام جهانی است اما کعبی سال‌ها بعد و در جریان مشاجره با امیر قلعه‌نویی و مسئولان تیم استقلال خوزستان، دست به افشاگری زد.

کعبی در سال ۹۳ در واکنش به سخنان مدیر استقلال خوزستان که گفته بود کعبی باید در ۳۵ سالگی دست از کارهای خود بردارد گفت: «۳۵ سال نه، من ۴۰ سالم است. هم سن سهراب بختیاری‌زاده هستم. تازه دو تا شناسنامه هم دارم. من مرد هستم و هیچ وقت دروغ نمی‌گویم. به خاطر تیم ملی نوجوانان شناسنامه دیگری دارم. من مثل مردها می‌گویم که دو شناسنامه دارم. افتخار می‌کنم که برای تیم ملی و بازی برای نوجوانان این کار را کردم.»

سهراب بختیاری زاده امروز ۴۹ ساله است و اگر کعبی را با او همسن بدانیم، یعنی کعبی در جام جهانی ۳۲ ساله بوده است اما به علت قد و جسه کوتاه خود این مساله عیان نشده است!

فوتبالیست ۳۲ ساله جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی!

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

علیرضا جهانبخش – نایمخن هلند – ۲۰ سال، ۱۰ ماه و ۶ روز

علیرضا جهانبخش به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ملی توسط کارلوس کی‌روش دیده شد و به جام جهانی ۲۰۱۴ رفت. جهانبخش از نظر سن و سال، نسبت به رکورد مهدوی‌کیا کوچکتر است اما حسین کعبی در جام جهانی ۲۰۰۶ با سن شناسنامه‌ای ۲۰ سال و ۸ ماه از او جلوتر است. اگر چه کعبی اذعان کرده که در جام جهانی ۲۰۰۶ بیش از ۳۰ سال داشته است.

با این حال روی کاغذ جهانبخش به عنوان دومین بازیکن ایرانی ثبت شده است. جهانبخش در سال ۲۰۱۴ در دو بازی تیم ملی به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد و دقایق کوتاهی را بازی کرد. او در سال ۲۰۱۸ نیز عضوی از تیم ملی ایران بود و در یک بازی به عنوان یار اصلی و در دو بازی به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد.

جهانبخش به زودی همراه با تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حاضر خواهد شد و در ۲۹ سالگی سومین حضور خود در جام جهانی را تجربه می‌کند و این فرصت را خواهد داشت تا با حفظ کیفیت فنی خود در جام جهانی ۲۰۲۶ نیز به میدان برود و رکورد چهار حضور متوالی در جام جهانی را بشکند.

فوتبالیست ۳۲ ساله جوان‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی!

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

سعید عزت اللهی – آمکار – ۲۱ سال، ۸ ماه، ۱۵ روز

سعید عزت‌اللهی بلافاصله بعد از جام ملت های ۲۰۱۵ به تیم ملی دعوت شد. او در آن زمان ۱۹ ساله بود و رفته رفته جای آندرانیک تیموریان و جواد نکونام را در تیم ملی گرفت و تبدیل به مهره ثابت ایران شد. عزت‌اللهی در دو دیدار از سه دیدار تیم ملی ایران در جام جهانی به میدان رفت و عضوی از تیم اصلی ایران بود.

عزت‌اللهی در مقطع کنونی هم عضو تیم ملی است و در جام جهانی ۲۰۲۲ به میدان خواهد رفت و اگر در شرایط خوبی قرار داشته باشد می‌تواند به عنوان یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی به میدان برود.

در صورتی که شرایط فنی خود را ارتقاء بخشد، عزت‌اللهی شانس حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ را هم خواهد داشت اما او در این سال‌ها روند رو به افتی داشته و نتوانسته سطح فنی خود را در فوتبال اروپا ارتقا بخشد و مانند سردار آزمون یا سایر لژیونرها پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1690826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =