دهه هشتادی‌ها نسلی میان تعارض مدرسه و جامعه/ «دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را زیر سوال می‌برند»

یک معلم به خبرآنلاین گفت: «این نسل شرایط خودش در جامعه را با شرایط هم سن و سال‌های خودش در جهان مقایسه می‌کند و این مقایسه روحیه سرخوردگی و از طرفی روحیه اعتراض را در میان آن‌ها ایجاد می‌کند.»

مظاهر گودرزی: سیزدهم آبان با نام دانش‌آموز گره خورده است، دانش‌آموزانی که این روزها زیاد از آن‌ها شنیده می‌شود، همان نسلی که گاهی به‌دلیل علاقه‌شان به نوع متفاوتی از موسیقی، پوشش و حتی نحوه حرف زدن و صحبت کردن‌، حداقل برای دیگران تبدیل به علامت تعجب شدند؛ اما حوادث اخیر در کشور سبب شد پای این نسل به میدان گفت‌وگوها باز شود، طوری‌که شناختن آن‌ها موضوع میزگردها و محافل اندیشه‌ای شد، گویی حالا جامعه با مسئله‌ای جدید مواجه شده است، مسئله‌ای به‌نام دهه هشتادی‌ها.

قبل‌تر در گفت‌وگوی خبرآنلاین با شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، این رویکرد مطرح شد که نسل جدید با توجه به دسترسی‌هایی که به وسایل ارتباط جمعی دارد نسبت به هم سن و سال‌های خودشان در نسل‌های گذشته زودتر به بلوغ اجتماعی رسیده‌اند.

اما این‌بار تلاش کردیم ویژگی نسلی‌ که گفته می‌شود از پشت فضای مجازی به بلوغ اجتماعی رسیده است را با معلمان درمیان بگذاریم، معلمانی که بیشتر و بهتر از هر گروهی با نوجونان و جوانان در ارتباط هستند و شاید دست روی نکاتی دیگر بگذارند.

دهه هشتادی‌ها در تعارض میان مدرسه و جامعه/ «دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را زیر سوال می‌برند»

انتقال محور دانایی از بزرگترها به نسل جوان

شاید یکی از تکراری‌ترین پرسش‌های این روزها که هر دفعه جواب متفاوتی به آن داده می‌شود، ویژگی‌های شخصیتی دهه هشتادی باشد، محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و کارشناس آموزش در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره ویژگی‌های این نسل می‌گوید: «من با توجه به تجربه زیستی خودم در مدرسه می‌گویم مهمترین ویژگی این نسل جسارت است، این جسارت هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم جنبه منفی، اما آن‌چه مهم است این‌که این جسارت از یک دانایی مبتنی بر آگاهی حاصل می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در نسل‌های گذشته فرزندان در فضای خانه، مدرسه و جامعه تحت تاثیر بزرگترها بودند، فضایی که القا می‌کرد دانا کسی است که سن بیشتری دارد و کسی که تجربه بیشتری دارد بیشتر هم مورد احترام است، اما امکانات و شرایطی که در جامعه امروز ایران و جهان وجود دارد این تابو را شکست، وقتی من از فرزندم می‌خواهم موبایل من را که ایراد پیدا کرده درست کند، یعنی اقتدار دانایی بزرگترها شکسته شده است.»

نیک‌نژاد بیان می‌کند: «کتاب درسی چیزی نیست که بچه‌های این نسل آن را بخوانند و از آن چیزی یاد بگیرند، وجود فضای مجازی و رسانه‌ها، افزایش آگاهی در سطج جامعه و خانواده، عواملی هستند که سبب شدند امروز بچه‌های این نسل خودشان را محور دانایی بدانند. این نسل دیگر پدر و مادر و همچنین معلمان خود را دانای مطلق نمی‌دانند.»

این کارشناس آموزش یادآور می‌شود: «قبل از این‌که جوانان دهه هشتادی در حوادث اخیر به نظم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اعتراض کنند، آن‌ها این اعتراض را در خانه انجام داده بودند، اما پدر و مادر به‌دلیل ارتباط حسی با فرزند سعی کرد در مسیری حرکت کند که اصطلاحاً نه سیخ بسوزد و نه کتاب، این نسل در مدرسه هم اعتراض کرد، اما مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی که بسیار به خانه نزدیک است این نسل را تحمل کرد و سعی کرد تغییراتی در خودش ایجاد کند. حالا اعتراض این نسل به جامعه رسیده است اما متاسفانه حاکمیت گویی خودش را تغییر نمی‌دهد.»

دهه هشتادی‌ها در تعارض میان مدرسه و جامعه/ «دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را زیر سوال می‌برند»

مواجهه نسل جدید با تضاد و تعارض

اما جدا از این‌که به‌تعبیر نیک‌نژاد مرجعیت دانایی برای این نسل تغییر کرده و دیگر لزوماً بزرگترها و معلم‌ها محور دانایی نیستند، یکی از ویژگی‌های دیگر این نسل مواجهه زیاد آن‌ها با تضاد و تعارض است. تضادی که گاهی از مدرسه و کتاب‌های درسی به آن‌ها می‌رسد. طوری‌که سبک زندگی‌شان در چارچوب مدرسه با خارج از آن متفاوت است.

درهمین‌باره نرگس ملک‌زاده، معلم و کارشناس تعلیم و تربیت به خبرآنلاین می‌گوید: «بچه‌های این نسل با توجه به چیزی که در جامعه می‌دیدند و چیزهایی که در کتاب‌های درسی خواندند دچار تعارض آموزشی شدند، کتاب‌ها یکسری مسائل را مطرح می‌کنند که دانش‌آموزان مانند کارشناس این کتاب‌ها را زیر سوال می‌بردند، بعضی مواقع موضوعات کتاب درسی را نمی‌شود به دانش‌آموزان گفت، حتی گاهی برخی معلمان از گفتن یکسری از مطالب کتاب‌های درسی عبور می‌کنند که بتوانند شرایط کلاس را حفظ کنند، بنابراین هرجایی که معلم‌ها بخواهند سر کلاس گفت‌وگو را شروع کنند متوجه تعارضات می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «این تعارضات ادامه دارد، طوری‌که ما دانش‌آموزان را در مدرسه درون یک چارچوب قرار می‌دهیم اما وقتی از حیاط مدرسه خارج می‌شوند دیگر آن چارچوب وجود ندارد، این مسئله حضور در مدرسه برای دانش‌آموزان را با چارچوب‌هایی که وجود دارد سخت می‌کند، بنابراین یکسری از دانش‌آموزان در مواجهه با این تعارضات اعتراض خودشان را در سطح جامعه نشان می‌دهند، اما یکسری دیگر از آن‌ها به‌صورت خاموش اعتراض می‌کنند.»

دهه هشتادی‌ها در تعارض میان مدرسه و جامعه/ «دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را زیر سوال می‌برند»

سرخوردگی ناشی از مقایسه خودشان با سایر کشورها

درکنار تضادی که این گروه سنی میان سبک زندگی خودشان با چارچوب مدرسه احساس می‌کنند و همچنین تبدیل شدن خودشان به محور دانایی و پس زدن باورهای سنتی دراین‌باره، گاهی مقایسه میان خودشان و هم نسلی‌های‌شان در سایر کشورها می‌تواند آن‌ها را به سوژه‌های اعتراض تبدیل کند.

درهمین‌باره محمدتقی فلاحی، معلم و کارشناس آموزش به خبرآنلاین می‌گوید: «شرایط خانواده‌ها و جامعه در کشور ما طوری هست که فرصت مناسب برای بروز ویژگی‌های شخصی و مستقل دانش‌آموزان را به آن‌ها نمی‌دهد، برای همین بخشی از حرکت‌های اخیر اعتراضی دانش‌آموزان مانند فرصتی است که آن‌ها بتوانند خودشان را مطرح کنند، البته منظورم از فرصت بار منفی آن نیست.»

او ادامه می‌دهد: «تفاوتی که میان نوجوانان و جوانان فعلی با نسل‌ها قبل وجود دارد دسترسی به رسانه و اثرگذاری آن‌ها است، این رسانه‌ها در دیدگاه این جوانان تاثیر زیادی گذاشتند طوری‌که این نسل نسبت به جهان پیرامون خودش خارج از ظرفیت‌های جامعه ما اطلاعات و آگاهی دارند، همین اطلاعات امکان مقایسه به آن‌ها می‌دهد، در واقع این نسل شرایط خودش در جامعه را با شرایط هم سن و سال‌های خودش در جهان مقایسه می‌کند و این مقایسه روحیه سرخوردگی و از طرفی روحیه اعتراض را درمیان آن‌ها ایجاد می‌کند.»

متن کامل این گفت‌وگو به‌زودی در خبرآنلاین منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مطالبات پدر و مادر دهه هشتادی‌ها به آنها منتقل شده/ تبعیض سبب‌ساز وضع موجود است

چگونه جوانان دهه هشتاد مسئله شدند؟

چرا دهه هشتادی‌ها متفاوت هستند؟

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 1691060

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    45 11
    حرف خوبی زدی. مطالبات پدر و مادرها دلیل این رفتار دهه هشتادی ها شده
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      18 87
      نه بابا ، کلا در هر زمینه ای دو سه کلمه خارجی یاد گرفتن مثل طبل تو خالی میگن هیچچچچ اطلاعاتی بیشتر ندارند یک مساله ساده ریاضی را نمیتونن حل کنند ولی راجع به مسائل ازدواجی و .... استاد شدند داخل فضای مجازی بیشتر هنر پیشه ها و تیاتر و موسیقی دنبال میکنند علم اشون ضعیف شده
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      اتفاقا دهه هشتادی ها اغلب یک مشت بچه ننر هستند انگار از دماغ فیل افتاده اند تنها هنرشان ادعا داشتن و طلبکاربودن است بی مسئولیت هستند
  • مصیب IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    33 15
    عالی بود
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    113 9
    یه جوری میگن دهه هشتاد انگار از کره مریخ آمده اند سال ۵۷ هم جوانان و دانشجویان و دانش آموزان بودند اینهمه سعی نکنید مشکلات را در این جوانان جستجو کنید مشکلات جای دیگر است
    • صدرا DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      3 6
      مشکل نیست تفاوته که مسئله اای جدید ایجاد کرده
  • . IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    36 7
    این ها رو به گوش مسئولین هم برسونید
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    28 74
    این نسل تمایل شدیدی به بزرگ به نظر رسیدن داره بطوریکه توی فضای مجازی اغلب خودشون رو بزرگتر از سن واقعی معرفی می کنند به همین دلیل ناگزیرند سط اطلاعات خودشون رو بالاتر نشون بدهند در نتیجه خیلی سطحی فقط مطالبی رو بیان می کنند که بزرگ به نظر برسند و پشت حرفها و حتی داد زدنهاشان اغلب درک درست و واقع بینانه ای از شرایط وجود ندارد نه شرایط قبل از انفلاب نه اشغال سفارت نه جنگ نه رهبری امام خمینی نه جمهوری ایرانی نه فساد و نه هیچ یک از اینها تجربه و یافته عینی خودشان نیست و اغلب تکرار یا پژواک صحبت بزرگترها در منزل است خودمان ناامیدی را به انها تزریق کردیم خودمان از آنها نسل تهی و پوچ و ناامید ساختیم حالا هم دلخوشیم که اینها عقل را در دست بگیرند و جامعه دیگری بسازند. بزودی در صورت سرخوردگی اجتماعی اینها، گروه هایی مانند بیتل و راک اند رول و هیپی و ... خواهیم داشت که خودشان را در حلقه های اجتماعی خصوصی محصور می کنند. گاهی پدر مادر باید با نوجوان همراه شود نه چون درست می گوید بلکه بخاطر اینکه به نوجوان زمان بدهد تا خود را پیدا کند. البته دوستانی هم هستند که بدشان نم اید روی این فرصت سوار شوند
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      12 7
      خودم هم منفی دادم خیلی خوب نشد انگار. تلخه ولی حقیقته.
  • ناشناس TR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    62 48
    دهه هشتادی ها نسل بی آینده در ایران هستند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    دنیا داره لحظه به لحظه پیشرفت میکنه هنوز در کتاب های درسی دانش آموزان ماجراهای قدیمی تدریس میشه بعد انتطار داری این نسل گوش به فرمان ما باشن!!!! آموزش و پرورش پوچه پوچه!!!!
  • ایرانی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    11 2
    آفرین مطلب را خوب بیان کردید مثلا در تلگرام ۴۵ میلیون کاربر ایرانی دارد یعنی بیشتر ملت ایران اما فلیتر است این تعارض دارد با دمکراسی و مردم سالاری که همیشه ازش حرف میزنند
  • GB ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    8 17
    این دهه هشتادیا واقعا از دست رفتن افتضاح هنوز دهه نودیها فهمیده تر هستن 😅
  • ایرانی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    11 10
    به عنوان یه دهه هشتادی که دانشجو هست میگم حرفهای این آقا تماما درست بود مخصوصا در مورد تضاد و تعارض خیلی جاها حتی قبل این که حرف بزنیم اجازه صحبت کردن ندادند که متوجه این تضاد ها بشن چه تو خونه چه تو مدرسه کلی شبهه و سوال در مورد هزاران چیز برای ما وجود داره که فضا و جو خانواده ها و مدارس و دانشگاه ها حتی اجازه نمیده به به زبون اوردنشون فکر کنیم معلم ها و پدر مادرها خیلی چیز هارو راجب ما متوجه نشدن اصلا از پدر و مادر خودم که اتفاقا فرهنگی هستن شروع میکنم یکسری چیزهایی دیدم و دانستم که پدر و مادرم هیچ وقت ندیدن و نفهمیدن هیچ وقت هم درک نخواهند کرد
  • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    15 4
    تنها تعارض بین کتاب و جامعه نیست خانم ملک زاده تعارض بین سخن مسئولین با جامعه کنونی هم هست تعارض بین آقا زادگی و سهمیه ای چی ها و یه جوان بدون هیچ حمایتی هم هست تعارض بین خیلی چيزهاست که متاسفانه دغدغه هیچ مسئولی از بلندپایه تا دون پایه نیست
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    16 4
    باید پای درد دل دانش آموزان و حرف های آنان بشینیم
  • SE ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    2 6
    همه تحلیلها درست و بجاست
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 0
    عجب
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    6 1
    کار از کار گذشت
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 4
    خیلی خوب بود

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین