۵ راهکار برای آمادگی روانی قبل از ترک مواد مخدر

سانا پرس نوشت: یکی از مهم ترین اقداماتی که فرد مصرف کننده قبل از ترک مواد مخدر باید به آن توجه داشته باشد، آمادگی روانی قبل از ترک است که در این میان خانواده نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که فرد مصرف کننده قبل از ترک مواد مخدر باید به آن توجه داشته باشد، آمادگی روانی است. مسیر ترک اعتیاد مسیر پر پیچ و خم با فراز و نشیب های زیادی است و تا فرد مصرف کننده به آمادگی های روانی نرسد، متاسفانه نتیجه نهایی باب میل شخص و خانواده او نخواهد بود. به همین جهت در این بخش قصد معرفی و بررسی ۵ راهکار برای آمادگی روانی قبل از ترک مواد مخدر را خواهیم داشت.

دسته ای که از عواقب مصرف خود بی خبرند

دسته ای که از عواقب مصرف باخبر بوده و متوجه فعالیت خود هستند و از مصرف مواد مخدر خسته شده اند.

دسته دوم، دسته مناسب تری به منظور ایجاد آمادگی های روانی قبل از ترک مواد مخدر خواهند بود چراکه پذیرفته اند که مسیر ویران کننده اعتیاد، برای آن ها و خانواده‌شان چه ضرر های جبران ناپذیری را وارد نموده است اما این دسته افراد مصرف کننده، ترس از دردها و خماری‌های حین ترک امان آن ها را برای قدم گذاشتن در این راه بریده است.

برای رهایی از دام اعتیاد باید بها پرداخت شود. خماری، بدن درد، اضطراب، افسردگی و سایر موارد دیگر بهای ترک است و فرد مصرف کننده باید بپذیرد که یک بار برای همیشه این بها را پرداخت کند تا مجدد در دام اعتیاد نیافتد. از این رو آمادگی های روانی به منظور قبول پرداخت بها و عوارض ناشی از عدم مصرف مواد مخدر یکی از مهم ترین اقدامات قبل از شروع فرایند درمان و ترک آن است.

یکی از اقدامات مهمی که بعد از آمادگی روانی برای ترک باید ایجاد شود، سم زدایی است که در ادامه توضیح کوتاهی در این رابطه به شما خواهیم داد.

آمادگی روانی قبل از ترک اعتیاد

سم زدایی یا پاک سازی خون از مواد مخدر به سه شیوه کلی فوق سریع، تدریجی و سریع انجام می‌شود. در پاسخ به این سوال که در بین این روش‌ها، کدام روش سم زدایی بهتر است؟ نیز باید گفت بسته به شرایط فیزیولوژیک بدن فرد، وضعیت روحی او و میزان وابستگی‌اش نسبت به مصرف مواد اعتیادزا، هر کدام از این روش‌ها می‌توانند موثر واقع شوند. با این وجود بسیاری از پزشکان، سم زدایی تدریجی مصرف مواد اعتیادآور را نسبت به سم زدایی فوق سریع مواد و ناگهانی آن‌ها ترجیح می‌دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای ایجاد آمادگی روانی و انجام مراحل سم زدایی مراجعه به یک بیمارستان ترک اعتیاد و مشاوره با پزشک متخصص بسیار اهمیت دارد.

۵ راهکار برای آمادگی روانی قبل از ترک مواد مخدر

راهکار ها و روش های زیر به منظور ایجاد آمادگی روانی برای ترک مواد مخدر می تواند بسیار کار ساز باشد. توصیه می کنیم روش های نامبرده زیر را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید و در این خصوص از یک روانشناس خبره کمک بگیرید.

بسیاری از معتادان در سنین مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان، از آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر بر جایگاه اجتماعی، موقعیت کاری، تحصیلی و سایر موارد دیگر بی خبرند و این موضوع انگیزه ای برای مصرف انواع مواد مخدر است. توصیه می کنیم حتما تاثیرات روانی و جسمی استفاده از مواد مخدر را برای فرد مصرف کننده بازگو کنید تا تلنگری به او برای عدم مصرف هر نوع ماده مخدری ایجاد شود.

توجیه منطقی فرد معتاد و خانواده او پیرامون تبعات منفی مصرف مواد مخدر

توجیه مناسب و صحیح فرد و خانواده او یک روش مناسب و کاملا کاربردی به منظور ترک همیشگی مواد مخدر است. توجیه در این بخش به معنای سبک و سنگین کردن مصرف و عدم مصرف هر نوع ماده مخدری است تا حقایق به صورت کامل روشن شود. خانواده ها با درک این اطلاعات می توانند مسیر اثربخشی را برای فرد مصرف کننده ایجاد کنند.

همراه بودن یک حامی و مددکار در روند جریان ترک اعتیاد

یکی از کلیدی ترین اقدامات روانی به منظور کاهش اضطراب، استرس و سایر فشار های روانی دیگر، همراه بودن یک حامی یا مددکار در طول تمامی جریانات ترک اعتیاد است. بسیاری از افراد مصرف کننده به دلیل حمایت مددکار یا اعضای خانواده به خوبی توانسته اند به طور همیشه، مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند. همچنین افرادی که در منزل قصد دارند فرایند درمانی ترک خود را نیز آغاز کنند، همراه بودن نزدیک ترین افراد خانواده باعث ایجاد انگیزه برای ترک آن ها خواهد بود.

استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک به منظور دسترسی به نتایج بهتر و سهولت بیشتر

دارو به تنهایی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر، توصیه نمی شود با این حال ممکن است فرد در طول دوران مصرف به علت زیاده روی در مصرف مواد مخدر، آسیب های جبران ناپذیری را به اندام‌ها و اعضاء اصلی بدن خود وارد کرده باشد. از این رو این افراد چنانچه تحت نظر پزشک باشند، بسیاری از اثرات و عوارض های ناشی از مصرف بی رویه مواد مخدر با تجویز دارو، قابل درمان است.

ارائه آموزش های لازم به خانواده پیرامون حمایت عاطفی از فرد در جریان ترک مواد

حمایت ها در قبل و پس از ترک، باید کاملا کنترل شده و طبق اصول خاصی پیش برود. حمایت‌های موثر و سازنده‌ای که در جلسات مشاوره به خانواده ها ارائه می شود می تواند زمینه ساز شرایط روحی ایده آلی در مسیر ترک خود فرد و همراهی خانواده باشد.

با استفاده از روش های فوق می توان تا حد بسیار قابل توجهی، آمادگی روانی قبل از ترک مواد مخدر را برای خانواده و فرد ایجاد نمود. نقش خانواده در مسیر ترک و ایجاد انگیزه و هدف بسیار کارساز است و می تواند شرایط متفاوتی را برای زندگی آینده فرد مصرف کننده رقم بزند. از این رو توصیه می کنیم تمامی روش های نام برده در این بخش را با دقت مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

271 35

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1692257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =