دوراهی جشنواره «رشد» پس از ۵۲ دوره برگزاری؛ هنر مهم است یا آموزش؟

مهر نوشت: دبیر جشنواره فیلم رشد در نشست خبری این جشنواره بیان کرد قرار است توجه به اهمیت وجوه هنری و یا آموزشی آثار مورد بررسی قرار گیرد.

نشست خبری پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد صبح امروز دوشنبه ۲۳ آبان ماه با حضور صادق یزدانی دبیر جشنواره و حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش وزارت آموزش و پرورش در محل دبیرستان البرز برگزار شد.

حجت الاسلام لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در ابتدای این مراسم گفت: مدرسه البرز و جشنواره فیلم رشد نمادهای تربیتی آموزش و پرورش به شمار می‌رود و هردو قدمت طولانی دارند. امسال پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد برگزار می‌شود و ما سعی کرده‌ایم در این دوره با شعار «مدرسه هویت ساز» پیش رویم و در مجموعه آثار ارسال شده سعی کردیم به صورت ویژه روی برخی از موضوع‌ها تاکید کنیم.

وی تاکید کرد: در این دوره سه نشان ویژه معلم، ایثار و از خودگذشتگی، مدرسه مبدا پیش رفت در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته است. در این دوره فیلمنامه و وب سری را به قالب‌های جشنواره اضافه کردیم و آثار قابل توجهی نیز در این زمینه به دبیرخانه ارسال شده است. همچنین سعی کردیم تا دسترسی فیلم‌های جشنواره را در کشور افزایش دهیم. مساله بعدی این است که تلاش می‌کنیم تا در این دوره محتوای رسانه‌ای به خدمت نظام آموزشی درآید.

پروانه افشاریان معاون پژوهشی پژوهشکده رویان در ادامه این نشست بیان کرد: آموزش مساله بسیار مهمی در تمام جوامع است و طراحی هوشمندانه آن در رشد فرهنگ جامعه کمک می‌کند.

پرسابقه‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره‌ایم

نشست رسانه‌ای این جشنواره با صحبت‌های صادق یزدانی دبیر جشنواره ادامه پیدا کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: جشنواره فیلم رشد پرسابقه‌ترین جشنواره فیلم ایران است اما مهمتر این است که جشنواره رشد پرمخاطب‌ترین جشنواره کشور به شمار می‌رود و معلمان و دانش‌آموزان مخاطبان این جشنواره هستند. هدف این جشنواره یافتن فیلم‌ها و آثار آموزشی و تربیتی است. این دوره در سه بخش بین‌الملل، دانش آموزان فیلمساز، و معلمان و دانشجو معلم فیلمساز برگزار می‌شود. همچنین سه جایزه از سه نهاد ارائه می‌شود که شامل جایزه ویژه نماز مسجد و مدرسه از سوی ستاد اقامه نماز، مجموعه جبهه فعالان مردمی جمعیت نیز فیلم‌های مربوط به جمعیت را داوری و جایزه‌ای اهدا می‌کند، وزارت کار نیز فیلم‌هایی با موضوع فرهنگ کار را بررسی و جوایزی اهدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا ۱۹ آبان ماه ۳۴۶۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شد که از این میان بیش از ۲۷۳۲ فیلم از کشورهای مختلف به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: این جشنواره روی فیلم‌های خاص تمرکز می‌کند، این جشنواره فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و ما سعی کردیم در این دوره از فضای رسانه‌ای برای رونق آن استفاده کنیم. با همکاری سیمافیلم نیز قرار است از بین فیلمنامه‌های برتر که به‌دست ما رسیده برای تولید حمایت شود.

لطیفی در ادامه گفت: تغییر و تحول در اتفاقات طولانی سخت است و ما سعی داریم این جشنواره را از یک رویداد به بستری از مجموعه‌ای از اتفاقات تغییر دهیم و این مساله بی شک به تغییر جشنواره رشد کمک می‌کند.

یزدانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قرار است دوره‌های آموزشی بعد از برگزاری جشنواره برای دانش آموزان فراهم کنیم. مساله دیگر حضور هیات داوران دانش آموزی است که متشکل از دانش آموزان فیلمساز دوره‌های قبلی است. درباره بودجه نیز باید بگویم که مانند سال‌های گذشته با مشکل بودجه مواجه هستیم.

لطیفی درباره جای خالی سینماگران در این جشنواره گفت: یکی از اتفاق‌های مهم جشنواره برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان این حوزه است، زمانی که درباره فیلم آموزشی و تربیتی صحبت می‌کنیم جنبه هنری آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کدام یک از وجوه تولیدات باید مورداهمیت باشد؛ وجوه هنری یا آموزشی؟

یزدانی نیز بیان کرد: آقای شفیع آقامحمدیان دبیر هیات مدیره جشنواره است و به‌زودی اسامی هنرمندان همکار در این دوره از جشنواره اعلام می‌شود. شاید فضای باشگاه فیلمسازان دانش‌آموز کمرنگ بوده و بعد از جشنواره این باشگاه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: قرار است در طول برگزاری این دوره از جشنواره نشست‌هایی برگزار شده تا در مورد اهمیت توجه به کدام یک از وجوه هنری و یا آموزشی تولیدات حاضر در جشنواره بحث و گفتگو شود.

لطیفی نیز در پایان گفت: وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان وضعیت خوبی نیست و کمبودهای زیادی در این سینما احساس می‌شود. رویدادی را از هفته پیش در سینما فلسطین بانام «فیلم بازی» آغاز کردیم که تماشای فیلم‌های سینمایی با هدف علمی و آموزشی از سوی کودک و نوجوانان را پیگیری می‌کنیم.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1694934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =