بیگدلی: روابط ایران و اروپا مهم است، نباید خدشه‌دار شود/ امکان رهایی از انجماد اقتصادی وجود داشت

یک کارشناس مسائل اروپا در گفتگویی با خبرآنلاین سه عامل را از دلایل مواضع خصمانه کشورهای اروپایی علیه ایران دانست.

ابوالفضل خدائی: آلمان در هفته های اخیر مواضع خصمانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده و صدراعظم این کشور وعده افزایش تحریم و فشارها علیه تهران را داده است. موضعی که در روزهای اخیر از سوی وزیرخارجه این کشور نیز اعلام شد. همزمان با این اقدامات، اتحادیه اروپا و انگلیس نیز علیه افراد و نهادهای ایرانی تحریم هایی وضع کرده است که در واکنش به آن سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آن را بی پایه و اساس، غیرقانونی و مداخله جویانه توصیف کرد و ضمن تاکید بر اقدام متقابل و موثر اظهار داشت که ایران حق خود را برای پاسخ محفوظ می دارد.

علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا در گفتگو با خبرآنلاین درباره موضع آلمان و کشورهای اروپایی علیه ایران گفت: مواضع خصمانه اروپایی ها و اعمال فشارها از سوی آنها علیه ایران سه دلیل عمده دارد: ادعا در خصوص کمک تسلیحاتی ایران به روسیه؛ عدم رعایت مسائل حقوق بشری و نفوذ ایران در منطقه. بروز چنین مواضع خصمانه ای از دو کشور مهم اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه موجب تیرگی روابط با ایران می شود و وجود چنین فضای ضدایرانی و از دست دادن کشورهای اروپایی کاملا به زیان ایران تمام خواهد شد. کشورهایی اروپایی تا پیش از این تحولات به عنوان پلی میان تهران و واشنگتن عمل می کردند.

بیگدلی: روابط ایران و اروپا مهم است، نباید خدشه‌دار شود/ امکان رهایی از انجماد اقتصادی وجود داشت

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه آلمان: اروپا بر سر تحریم ایران به توافق رسید

احضار مجدد سفیر آلمان به وزارت امور خارجه

همانطور که اشاره کردم نفوذ ایران در منطقه نیز یکی از عواملی است که اروپا به آن به صورت تهدید نگاه می کند. آنها با وجود تورم ایجاد شده در کشورهای خود به دنبال این هستند تا انباشت سرمایه خود را به کشورهای منطقه ببرند و در کشورهای ثروتمند سرمایه گذاری کنند. این یک دلیل پنهان و ناآشکار به شمار می رود که نارضایتی کشورهای اروپایی را در پی داشته است. بنابراین موارد مذکور سبب شده تا کشورهای اروپایی درصدد اعمال بسته های تحریمی علیه ایران باشند. البته باید در نظر داشت که ذات این اقدامات در تحریم نهادها و افراد در داخل ایران چندان مهم نیست اما واکنش های ناشی از آن در اتحادیه اروپا و هم فضای بین المللی چهره مخدوشی را از ایران به نمایش می گذارد. از همین رو این مسائل روابط تجاری و سیاسی ایران با کشورهای اتحادیه اروپا را در معرض تهدید و از بین رفتن قرار می دهد. در این بین ۲۷ کشور مهم دنیا در آستانه کاهش یا قطع روابط با ایران هستند. ضمن اینکه با موضع گیری های اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان احتمال دارد مذاکرات برجامی نیز تحت تاثیر قرار گیرد و یا حتی بدون رسیدن به نتیجه مشخصی به پایان برسد. اخیرا نیز هیأت ایرانی به وین سفر کرد که در این خصوص نتایجی حاصل نشد.

بیگدلی در پایان گفت: بحران اجتماعی کنونی در ایران نتایج همان بحران اقتصادی در کشور است و پیش تر پیشنهاد داده بودم که با توجه به این معضلات بهتر است ایران نرمش بیشتری از خود نشان دهد و تغییرات اساسی در سیاست های منطقه ای و بین المللی خود ایجاد کند تا از این حالت انجماد اقتصادی رها شویم. تا شاهد تغییراتی در سیاست های منطقه ای و خارجی نباشیم به طور موازی امکان برقراری آرامش اجتماعی نیز میسر نیست چرا که انتظارات نسل جوان تا حد بسیار زیادی ناشی از وضع نامطلوب و موجود اقتصادی است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1695320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =