همکاری‌ها و تبادل کالایی بین ایران و روسیه افق روشنی دارد

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان تومسک روسیه با بیان اینکه به آینده روابط ایران و روسیه بسیار امیدواریم، گفت: شرکت‌های خوبی در زمینه لجستیک در کشورهای ایران و روسیه وجود دارد و افق روشنی پیش روی ما برای ادامه همکاری ها و تبادل کالایی است.

به گزارش خبرآنلاین از انزلی :ماکسیم کاستارف در راس هیئتی ده نفره عصر پنجشنبه در نشست توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه که در منطقه آزاد انزلی بین مدیران سازمان منطقه آزاد انزلی و هیات تجاری روسیه برگزار شد، نتایج نشست‌های ۲ روزه خود را در این استان خوب و راه‌گشا عنوان و ذکر کرد: تبادل نظر سنگینی بین تجار و بازرگانان ایرانی و روسی انجام شد و بیش از ۱۰۰ شرکت کننده روسی همتایان ایرانی خود را یافتند.

وی اضافه کرد: علاوه بر فعالان اقتصادی حاضر در این نشست‌ها ریاست اتاق‌های بازرگانی استان‌های روسیه هم در این گفت‌گوها شرکت کردند، در منطقه تومسک بیش از ۵۰۰ کارفرما و شرکت آماده همکاری با ایران هستند، این منطقه پتانسیل های خوبی در زمینه های چوب، نفت و صنایع پتروشیمی دارد و جمهوری اسلامی ایران از شرکای خوب و توانمند کشور روسیه به شمار می رود.

وحید طالب پور یکی از توانمندی های منطقه آزاد انزلی را صادرات خارجی و صادرات مجدد دانست و گفت: تجار روسی می توانند با ثبت شرکت در منطقه آزاد انزلی از مزایای این منطقه بهره‌مند شوند. طبق قانون مناطق آزاد شرکتها از زمان ثبت، معاف از مالیات هستند و تمام مجوزهای مورد نیاز برای این شرکت ها اعم از صدور مجوز و پروانه بهره برداری در منطقه آزاد انزلی انجام می شود.

وی تاکید کرد : شرکت های خارجی می توانند با شریک ۱۰۰ درصد خارجی و یا همکاری با شرکت های داخلی در منطقه آزاد انزلی فعالیت داشته باشند و واردات ماشین آلات و مواد اولیه معاف از حقوق گمرکی است. برای فعالیت تجاری و خدماتی نیز با کمترین عوارض امکان واردات ماشین آلات وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد : منطقه آزاد انزلی برای ایجاد بانک های روسی و بورس مشترک جهت تبادل و تهاتر کالا آماده است و دانشگاه روسی منطقه تومسک می تواند شعبه خود در منطقه آزاد انزلی ایجاد کند.

ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر به توسعه نیاز دارد.

مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز افزود : همواره ۸۰ درصد جابجایی کالا در جهان و در ایران از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد و کشتیرانی دریای خزر یک سیلوی ۴۵ هزار تنی غلات در مجتمع بندری انزلی دارد و سالانه ۲ میلیون تن کالا اعم از خودرو، غلات و مصالح ساختمانی را در دریای خزر جابجا می کند.

کامبیز جهانبانی ادامه داد: این شرکت علاوه بر صادرات و واردات یک هزار کانتینر کالا را از طریق ترانزیت جابجا کرده است که غالبا از آستاراخان روسیه بود. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ هزار کانتینر را از طریق ترانزیت جابجا کرده است.

وی اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر در بنادر شمال ایران و شعباتی در خارج از کشور و اروپا دارد و در خدمت فعالان اقتصادی ایران و روسیه است.

جهانبانی توسعه ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر را از برنامه های این شرکت عنوان و خاطر نشان کرد : این توسعه از طریق ساخت و خرید شناورها امکانپذیر بوده و مستلزم بروزرسانی تجهیزات بندری و پشتیبانی است.

میثم محمد نژاد معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با اشاره به آمادگی کامل منطقه آزاد انزلی جهت توسعه همکاری ۲ کشور خواستار ارتقای سطح همکاریهای اقتصادی و سیاسی دو جانبه شد.

مهدی کاظمیان سخنگو و مدیر روابط بین الملل منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست گزارشی از توانمندی های تجاری، صنعتی و گردشگری ارائه کرد.

در پایان این نشست که با حضور مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی، تجاری و ترانزیتی منطقه آزاد انزلی برگزار شد هیات تجاری اعزامی از روسیه از زیرساختهای بندر کاسپین و شهرک های صنعتی منطقه آزاد انزلی و مجتمع بندری انزلی بازدید کردند.

همکاری‌ها و تبادل کالایی بین ایران و روسیه افق روشنی دارد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1696336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =