تداعی تجربه تلخ دوران احمدی‌نژاد/ کار ایران به شورای امنیت کشیده می‌شود؟

با تصویب سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران از زمان اجرایی شدن برجام، سوال مهم این است که ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت تا چه حد جدی است؟ و آیا مکانیسم ماشه نیز فعال خواهد شد؟

ابوالفضل خدائی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته پنجشنبه ۲۶ آبان ماه قطعنامه‌ای ضد ایرانی به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب این شورای ۳۵ عضوی رسیده است.  این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود.

در قطعنامه روز گذشته «ابراز نگرانی عمیق» شده که ایران در زمینه توضیح پیرامون منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده همکاری کافی نداشته است و از تهران خواسته شده که «بدون فوت وقت» با آژانس همکاری کند و در مورد مکان های موردنظر یعنی مریوان، تورقوزآباد و همچنین ورامین توضیح دهد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز پیشنهاد قطعنامه ضد ایرانی از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرد و آن را غیرقابل قبول و مردود خوانده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد که اگر قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب شود، پاسخ ایران قاطع و موثر خواهد بود.

در همین حال رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دو روز مانده به تصویب این قطعنامه هشدارهایی داده بود و گفت: چنانچه پیش نویس قطعنامه مورد نظر آمریکا و سه کشور اروپایی تصویب شود معلوم نیست سفر هیئت آژانس به ایران نتیجه‌ای به دنبال داشته و مفید باشد.

تداعی دوران تلخ احمدی‌نژاد/ کار ایران به شورای امنیت کشیده می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

خطر فعال‌سازی مکانیسم ماشه وجود دارد

قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصویب شد

در همین حال محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، نیز اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند و قویا معتقدیم این قطعنامه هیچ نتیجه ای برای بانیان آن به ویژه در زمینه ترمیم وجهه مخدوش شده آنها به عنوان ناقضان اصلی برجام و زمینه سازی برای توجیه تحریم های یکجانبه بیشتر علیه ملت ایران، نخواهد داشت.

پیش از تصویب بیانیه نیز رافائل گروسی مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران چه با قطعنامه و چه بدون آن وظیفه دارد اطلاعاتی که به آن نیاز داریم را دراختیارمان بگذارد. وی مدعی شد که فعالیت‌های زیادی در ایران جریان دارد که آژانس از آن‌ها چیزی نمی‌ داند.

آژانس در ورطه سیاسی کاری و رویکردهای دوگانه

طرح موضوعات مرتبط با پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی) در برنامه هسته ای ایران چیزی بود که در جریان مذاکرات رفع تحریم ها در زمستان گذشته به یکباره پررنگ شد و گروسی طی سفری در اسفندماه سال گذشته به منظور حل و فصل مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس به تهران سفر کرد. اگرچه گروسی در آن برهه اظهار داشت که پرونده پادمانی ایران بر مبنای اطلاعات جاسوسی رژیم صهیونیستی شکل نگرفته اما سفر او به سرزمین های اشغالی در خردادماه امسال از حقایقی دیگر پرده برداشت. از یک سو سفر به اسراییل بزرگترین دارنده سلاح های اتمی که عضو ان.پی.تی نبوده و از سوی دیگر صحبت درباره فعالیت‌های هسته‌ای یک عضو آژانس با مقامات این رژیم که بی‌طرفی آژانس و مدیرکل را زیر سوال می‌برد. آن هم در شرایطی که مقامات این رژیم صراحتا در سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که اسنادی را از ایران سرقت کردند و چندین تهدید به حمله هسته ای از جانب این رژیم مطرح شد. ردپای لابی رژیم صهیونیستی تنها در این جریان ها نبود بلکه طی سفر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران در اردیبهشت ماه و در راه بازگشت به بروکسل نیز مشاهده شد که برای مدت ۴۰ دقیقه بازداشت و تلفن همراه او نیز برای مدتی ضبط شد.

در آن سو سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام نیز در حالی ایران را به بی اعتنایی به مسائل پادمانی متهم می کند که بیش از ۴ سال از خروج غیرمسئولانه واشنگتن از توافق هسته ای با ایران می گذرد. سیاسی کاری و رویکرد دوگانه آژانس و کشورهای غربی در حالی نمایان می شود که اساسا ایران مشکلی در راستای همکاری با آژانس و بازرسان نداشته و در برخی موارد به منظور رفع سوءتفاهم به طور داوطلبانه با آژانس همکاری کرده است. اما ایجاد یک خط موازی با برجام به اسم تعهدات پادمانی به منظور فشار هم از ناحیه برجام و هم موافقت‌نامه پادمان مورد غیرواقع بینانه ای است که پذیرش آن از سوی تهران امکان پذیر نیست. موضوع مهمی که در گفتگوهای رفع تحریم ها نیز مورد تاکید قرار گرفت و طی آن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد بسته شدن همزمان ادعاهای پادمانی را در گفتگوهای برجامی مطرح کرد اما در نهایت طرف مقابل با امتناع از آن فرصت پایان دادن به این مناقشه را از بین برد.


مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت

شاید تحولات داخلی اخیر ایران اتاق های فکر آمریکا و رژیم صهیونیستی را به این نتیجه رسانده که زمان موجود بهترین فرصت برای تحمیل خواسته ها به تهران است و امکان فشار از طریق فعال سازی مکانیسم ماشه و یا ارجاع پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت وجود دارد. در موضوع اسنپ بک یا مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی مانعی بر سر راه اروپایی ها قرار ندارد و خبری از وتوی چین و روسیه هم نیست. حل اختلافات در برجام روندی پیچیده دارد و اگر اگر این چند کشور مانند فرانسه و انگلیس به شورای امنیت مراجعه و اعلام کنند که ایران برجام را به صورت فاحش نقض کرده است، درخواست می‌کنند که تمدید تعلیق تحریم‌ها متوقف شود. امکان رأی‌گیری و حق وتوی چین و روسیه نیز در کار نیست. بنابراین مکانیسم حل اختلاف آن نیز سیاسی است. به همین دلیل برای تعلیق تحریم‌ها رأی‌گیری انجام نخواهد شد. حال پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که اگر در مکانیسم ماشه حق وتوی روسیه و چین وجود ندارد، چرا کشورهای اروپایی و آمریکا مستقیما به دنبال اجرای آن نمی‌روند و چرا تلاش دارند از مسیر شورای حکام پرونده ایران را پیگیری کنند. پاسخ این سوال مشخص است، دولت کنونی ایالات متحده برخلاف دولت دونالد ترامپ رویکردی چندجانبه را در قبال ایران در پیش گرفته و می‌خواهد در هرگونه فرآیند اعمال فشار بر ایران، همراهی بین‌المللی نیز داشته باشد. در نتیجه اتفاقاتی که در شورای حکام رخ می‌دهد و نارضایتی‌هایی که از سوی مدیر کل آژانس و همچنین کشورهای عضو شورای حکام مطرح می‌شود، زمینه را برای شکایت بریتانیا و فرانسه علیه ایران در مکانیسم ماشه فراهم می‌کند.

به عبارت ساده‌تر وقتی شورای حکام تصمیم بگیرد پرونده ایران به شورای امنیت ارسال شود، این موضوع به شکایت احتمالی بریتانیا یا فرانسه علیه ایران رسمیت و مشروعیت بیشتری می‌بخشد و فضای لازم برای پیگیری موضوع در چارچوب مکانیسم ماشه فراهم می‌شود. در چنین شرایطی هر یک از این دو کشور بخواهند شکایت علیه ایران را گزارش کنند، می‌توانند در دلایل و مستندات خود به گزارش‌های مدیر کل آژانس و همچنین رای شورای حکام استناد کنند.

مسیر کنونی تا اندازه‌ای یادآور سال‌های ابتدایی و تلخ دولت محمود احمدی نژاد و ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل است. با این تفاوت که وضعیت جهان پس از جنگ اوکراین تغییر کرده و صف بندی های جدیدی شکل گرفته است. اهمیت منابع و ذخایر از جمله انرژی، نفت و گاز و غلات چندین برابر شده و هر گونه تنش غرب با ایران می تواند پیامدهای منفی مستقیم بر منطقه خاورمیانه بگذارد. ضمن اینکه کشورهای غربی نیز به خوبی می دانند که دست ایران نیز بسته نیست. رژیم صهیونیستی که آرزوی حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته ای و فشار به آمریکا برای حمله نظامی به ایران را داشت، آمریکا، ناتو و کشورهای اروپایی را در جنگ تمام عیار با روسیه و در اوکراین می بیند. مجموعه تحولات نشان می دهد که آمریکا به همراه متحدانش در مسیر تکراری پوچ و مخرب تقابل و افزایش تنش با ایران گام می بردارند؛ آن هم با وجود تجاربی که در سالهای اخیر هم هزینه و فایده سیاست زور و تهدید و هم دیپلماسی و احترام متقابل را به خوبی نشان داد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1696348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 103
  • نظرات در صف انتشار: 77
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    بله ....کشیده می شود
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    شورای امنیت باید اول به پرونده ی ترامپ قمار باز وحشی که نقض قانون بین اللملی کرد و برجامی را که توسط ۵_۶کشور جهان امضا شده بود را پاره کرد . هر وقت به اون تخلف آمریکا رسیدگی کرد ، بعد نوبت به پرونده ی ایران خواهد رسید. هر وقت به جنایت‌های آمریکا در سوریه ، افعانستان، عراق و ... رسیدگی کرد اون موقع نوبت به پرونده ی ایران خواهد رسید‌ هر موقع به جنایت‌های اسرائیل در فلسطین ، لبنان و سوریه رسیدگی کرد بعد نوبت پرونده ی ایران خواهد رسید‌ هر موقع به جنایت‌های عربستان سقوطی در یمن رسیدگی کرد ، بعد نوبت پرونده ی ایران نیز خواهد رسید.
    • لایق NL ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      چیزی زدی خخخ
    • ناشناس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      ظاهرا هنوز عده ای در ایران هستند که فکر می کنند در دنیا کسی هم هست که امریکا را ابرقدرت نداند.هموطن بیدار شو.شورای امنیت هم زیر سیطره امریکاست و این فقط ملت بیچاره ایران است که بابت هیچ و یک سری تفکرات پوج دارد تاوان پس می دهد.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      81 63
      ما هم قبول داریم فقط زیر بارنمیروند
    • المیرا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      چقدر ساده فکر میکنی شما
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      41 80
      چشم عباس آقا
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      کی میخواید دست از توهم قلدری بردارید.
    • رضوق IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      29 4
      دقیقاً درست ریُس جمهورهایی که به کدخدا باج ندهند باید برند سازمان ملل.
  • انقلابی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    پرونده هسته ای اگربه شورای امنیت برود ،بعد جنگ نظامی خواهد شد ،درپیشگویی ابوعلی شیبانی امده است
  • رحیم US ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    بعد میگن چرا جوانها چنین میکند چرا امید به آینده ندارن تاوان نداشتن مدیریت را دارن میدن
    • ابراهیم IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      شما اول برادریت رو ثابت کن ......از پرچمت معلومه که وطن حالیت نیست ....پس نظر در مورد وطن ما نده ......چون جونمون بسته به وطنه .....اتم هم میخواهیم و کوتاه نمیاییم چرا آمریکا و جوجه ای مثل اسرائیل داره و ما نداشته باشیم .....خواب خوش که بزاریم کنار
    • عبوس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      14 6
      رحیم جان، از گرسنگی پرچم رو که نباید اتیش زد باید گاز گرفت شما دلنگران نباش بالاخره کار یکسره میشه ،فقط وقتشو شما بفرمایین کی کار ایران تمامه که منم مثل شما منتظر باشم ( به قول معروف ؛ منتظر باش تا صبح دولتت بدمد)
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      13 14
      اقای ابراهیم اگر رحیم پرچم روسیه یا چین را داشت از نظرت وطن پرست میشدند؟
    • .... IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      2 2
      هی توساکت شو
  • رسول IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    همه این مصائب و مشکلات فقط بخاطر قطع روابط با آمریکاست
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      نخیر بخاطر توهم مسولین است
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      14 6
      با سلام. عراق با آمریکا رابطه داره کاکو. اوضاعش رو که می بینی.
  • حسین IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    ایران محکم و با اقتدار جلوتر زیادی خواهر غربیها ایستادگی کند .هیچ غلطی نمی توانند بکنند .اگه مثل زمان خاتمی و روحانی شل کنند محکم می خوریم. همه این بدبختی ها هم مال زمان خاتمی و روحانی است .از قدیم گفته اند ترس برابر مرگ است .
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      امثال شما که نظر کرده هستید.تاوانش رو مردم عادی میدهند
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      96 8
      زمان احمدی نژاد و روحانی گلدو بلبله
    • صابر IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      برادر من گیرم اصلا آمریکا رو هم نابود کردیم بعدش که چی ما که تو مرغ و تخم و مرغ روزانه و دارو موندیم چه چیز جدیدی برای رفاه بشریت و جایگزین آمریکا داریم با حرف زدن که نمیشه پاسخگوی نیاز های جامعه جهانی بود این فقط ملت بیچاره ایران هست که بعضی ها با وعظ و خطابه سعی دارند با کلی گویی و وعده های واهی اونها سرکار بزارن و عمرشون رو به باد بدن که تا چند سال دیگه میشیم قدرت دنیا تو این چهل و چند سال اگر اندازه قطر و امارات هم پیشرفت و آبادانی و رفاه داشتیم ولله راضی بودیم ابر قدرتی پیشکش.
    • مهدیار IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      111 7
      امثال شما و جناب صابر با این تفکرات اشتباه بودید که به آقایان روحانی و خاتمی رای دادن و کشور رو از نظر اقتصادی فلج کردن تنها برنامه ی آقای روحانی در تمام مدت ۸ ساله خود برجام بود نتیجه چه شد ؟؟؟؟ تحریم بیشتر و بدبختی بیشتر مردم ایشان مردم رو با وعده های دروغین گول زدند
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      7 45
      به طور حتم کاسب تحریم هستی
    • ایرانی وطن پرست IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      5 22
      با آقا صابر موافقم هر چند گوشمون از این حرف ها و شعارها که جز بدبختی و فلاکت برای مردم نداره گوشمون پر است .....
  • ایرانی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    اوضاع کشور نسبت به قبل تغییر کرده فکر کنم قصد کشیدن کشور را جنگ دارن
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    جیزی که ما میدانیم چه تحریم چه برجام چی بی برجام نسل فعلیما یعنی دهه شصت ها جز بدبختی چیز دیگه ای نبوده
    • مهدی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      مگر دهه هفتاد و هشتاد خوشبختن که فقط شصت شصتی میکنید؟! اونا از شما هم بیچاره ترن
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    با سلام . اگر به تاریخ 2500 ساله ایران نگاه کنیم . همیشه در مقطعی مردمان ایران شگفتی را ایجاد کرده کرده اند . چه در سازندگی و چه در عرصه خماسه . الف= در عرصه سازندگی . توانستند بعد از انقلاب اسلامی در مدت چهار دهه ره صد ساله را یک شبه رفته و ایران الان در زیر ساختها همردیف کشورهای امریکا و اروپا می باشد . یکی از افتخارات مردمان ایران این است که راه اهن سراسری ایران را در مدت 7 سال ساختند . ولی رواج فرهنگ راحت طلبی باعث شد که هنوز مدیران وزارت راه توانی اتمام راه اهن 60 کیلومتر از مسیر باقی مانده ریلی اردبیل – تبریز . سنندج . چابهار را ندارند . ان هم بیش از دو دهه از ساخت می گذرد . و یا زمانی مدیران خودرو سازی خودرو به هند و چین و کرخ جنوبی صادر می کردند و الان افتخار می کنند که قرار ست از چین . کره جنوبی و هند خودرو وارد کنند . در اوایل انقلاب توسط مدیران وزارت مسکن در دهه 60 و 80 .میلیون ها مسکن ساخته شد ولی از دهه 90 و 1400 هنوز برای ساخت یک میلیون مسکن مدیران و وزیر مسکن ناتوان هستند . سوال اینجاست که چرا فرهنگ ایثار و شهادت و از خود گذشتگی مدیران در دهه 60 به جای خود را را
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      11 27
      کتاب یک کلمه را بخوانید قانون
    • امیرمحمد IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      74 32
      تاریخ ایران ۲۵۰۰سال نیست بلکه ۱۲ هزار ساله که ۶ هزار سالش مکتوب هست بجای اینکه هرچی پهلوی گفتو فرار کردو از حفظ بگی بخون تا حرفی از خودت داشته باشی برای زدن
    • aliiii IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      9 48
      بیخیال،،،گوش ما از این‌ اراجیف و شعارها پر شده ، این حرفای صدمن یه غاز واسه مردم نون و اب نمیشه،،،دور جدید تحریما ک بیاد،،دور جدید دزدی و اختلاس هم ب بهانه دور زدن تحریم شروع میشه،،حرف منو ثبت کن تو مغزت
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    خب معلومه عزیز برادر.هردو دوره از جبهه ی پایداری هستن! هردو هم میگن تحریما اثری ندارن!!! اوون زمان جلیلی مذاکره کننده بود و به قول دکتر ولایتی میرفت و انشا میخوند الان دستیار جلیلی باقری میره انشا جلیلی رو میخونه واما اصل ماجرا تاوان کار اینا رو مردم باید بدن و هردو دولت با ایجاد تورم و بالا بردن ارز مردم رو به فلاکت رسوندن!به عبارت دیگه با دست توو جیب مردم کشور رو اداره میکنن!و دوزار یارانه بصورت منت و صدقه میدن و بینهایت توو روز روشن آمار سازی دروغین می‌سازند.کلا از نظر اینا ایران ۵ میلیون آدم داره و بقیه ول معطلن.ته داستان این اعتراضات و اغتشاشات خواهد بود
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      اتفاقا آقای جلیلی و باقری نه تنها از نظر اطلاعات سیاسی سواد یک کارشناش سیاسی را هم نداشتند بلکه از رو هم چون انگلیسی بلد نبوپن یه فارسی می خواندن. همین تندروها در این سالها دنیال جنگ با دنیا و مرگ گفتن بر نیمی از حهان بودن و کشور را با این همه منابع به این وضعبت رساندند
    • علی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      81 18
      اشتباه نکنید. اون اول انقلاب هنوز ادام های تحصیل کرده و با درایت ته مانده از قبل در لابلای جدید تر ها وجود داشتند و کار می کردند. بعد از انقلاب ایران هنوز آنقدر ثروت داشت که تا سه سال دلار هفت تومنی تکون نخورد. ولی وقتی کار هیئتی شد و افتاد دست ادم های بی سواد وضع افول کرد و کم کم رسیدیم به امروز مان که می بینید.شما فکر می کنید اگر امروز کار دست افراد با سواد و غیر متوهم بیفتد وضع درست نمیشه؟ به خدا میشه کار را درست کرد ولی یه عده از کار و قدرت و .... باید کنار بروند و این برایشان خوشایند نیست.
    • امیر IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      3 1
      حرف حساب ودرست.احسنت
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    دلار ۷ تومنی شده ۳۷ هزارتومن دیگه نفس مردم بریده شده شرمنده خانواده شان هستن عاملش لج بازی یه عده انگشت نما که نذاشتن مذاکرات در زمان آقای روحانی به نتیجه برسه از جمله مصوبه مجلس توسط آقای قالی باف
    • www.ehsanakj8@gmail.com IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      5 12
      دروود. متاسفانه ی مشکلی که الان تو تمامی نظرات تمامی خبرنامه های داخلی بابت تایید یا عدم تایید +یا-هست اینه که ی عده ای داخل همین کشور حقوق میگیرن و تحت عنوان سازمان خاصی فعالیت می‌کنند. و میان به نظراتی که اکثریت مردم بر مبنای نظر واقعی و اون زندگیشون... و واقعیات... هست. رای برعکس میدن خودشون ی نظر میدن ودوباره یهویی 300_500تاشون به گفت خودشون تایید میزنن. جالبه چند تا از همین خبرگزاری‌ها شما ی رای +بدی اونا بطور خودکار ی رای - میاد کافیه رای ثبت کنی ده دقیقه بعدش ببینی راست میگم یا دروغ مثل جماعت آلبانی نشین اینها هم شدن جماعت ایرانی نیشن. نظرات برعکس واقعیات و نظر مردم. هست.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    شما که گفتین امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند پاسخ قاطع تون چیه
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      ایران تشریف دارین؟!!!تیم آقای روحانی که ۸سال کشور را تعطیل کرد و با ب جام همه چیزو داد و رفت و اونا بیشتر تحریم کردن منطق هم خوب چیزیه البته برا کسی که خودشو به خواب نزده باشه
    • ح IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      5 50
      پاسخ قاطع اینها به ملته عزیز آنهم دلار 50000 تومان
  • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    احمدی نژاد کاره ای نبوده
    • جانبازایرانی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      35 25
      عامل بدبختی ملت ایران شد
  • FI ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    البته نه با وجود وتو روسیه وچین.
    • یار IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      مکانیز ماشه چیزی در موردش می دونی؟وتو متو در کار نیست اگر این مکانیز رو فعال کنن.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      41 62
      در سیستم ماشه چین و روسیه حق وتو را از خود سلب کردند
  • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    برای ما مردم عادی چند وقت دیگه یکی از کوته فکری مسول میاد و میگه مردم نگران نباشند اینا فقط کاغذ پاره است و هیچ مشکلی پیش نمیاد بعد یکماه افزایش هزار درصدی همون کاغذ پاره ها با گوشت و پوست راحت درک میش
  • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    با تاسی از فرهنگ ناب عاشورایی جمهوری اسلامی و ملت شجاع ایران در مقابل ظلم سر خم نخواهد کرد
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      دیگه بسه
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      این شعارهای پوشالی تاریخ مصرف گذشته است من بعد بمیریم وبس
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      64 7
      ملت شجاع ایران ؟؟؟ قبول جنگ شدش اول آقا زاده و مدیران و مجلسی به اصطلاح انقلابی برن بعد رو چشمم منم تونستم میام
    • پیمان IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      در نهایت بی عقلی و حماقت محض روزگار تو سپری میکنید علی جان
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      میشه لطفا از طرف خودت فقط قول بدی ما که کمرمون زیر این فشار اقتصادی شکسته، سر که هیچ از کمر خم شدیم
    • بی نام IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      31 97
      زرشک
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      2 1
      سلام.خداروشکرهم فکرای شما تعدادشون خیلی خیلی بیشترازاینان که نظرمنفی دادن علی جون. حداقل اول نظرعلی آقا تعدادمثبت ومنفی روببینید
  • گیج IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    23 3
    آی بعضی ها شاد میشوند . . .
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    اگر وحدت و همدلی بین ملت بود و خط کشی و تبعیض نبود از هیچ قدرتی نمی ترسیدیم متاسفانه هبچ امیدی به روسیه نیست
    • م IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      1 0
      دقیقاً درسته
  • مجتبی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    چرا نمی‌خوای بفهمید رابطه با آمریکا بخدا تهش وادادگی و بد بختی مثل عراق و افغانستان و سوریه و لبنان و لیبی و......هست رابطه امریکا با هر کشوری رو که منابع داشته باشه جز ویرانی نیست چرا نمی‌فهمید این‌رو
    • حمید IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      11 0
      این قراداد چه با چین باشه چه امریکا فرقش تو اینه که امریکا بخاطر حضورش تو ایران داستان درست نمیکنه وهزارتا تهمت نمیزنه وشمال هم چه روسیه نامرد چه امریکای نامرد فرقش تو اینه که امریکا میاد اونجا رو میسازه تا بهره ببره وسود کنه ولی روسیه میاد اجازه نمیده شما گاز استخراج کنی وچیزی بسازی تا مبادا وابستگی اروپاییها به روسیه از بین بره .درنهایت وقتی ایران میتونه بیشترین بهره وسود رو ببره که بدون دخالت دین درسیاست بتونه ازادانه بده بستون اقتصادی داشته باشه با همه جهان اینو من فهمیدم ولی مسولان ما هذیان میگن که گرگ بده بریو تو دهن خرس .وقتی بحث سرمایه گذاری تو کشور باشه وپای همه کشورها بدون اینکه فرق بزاریم وطرفداری کنیم از کشوری باشه قطعا بهترین پیشنهاد دست ما میرسه که برای هردو طرف سوداوره .ولی الان ما چارهای نداریم وهرچی ارباب پوتین یا چین بگه فقط باید بگیم چشم وخلاف نظر اونها حرف نزنیم که مبادا تنها حامیان خیالی مون از دست بره .این که بدتر از زمان شاه شدتازه جور چندتا کشور عربی رو هم باید بکشیم .کدوم کشور میاد از مردمش بدزده بده به کشور دیگه درحالی که مردم تو سختی زندگی میکنن .
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    65 74
    ۴۰سال سیاست خارجی غلط ۴۰ سال تورم دو رقمی ۴۰ سال بحران بیکاری ۴۰ سال بحران امنیتی کافی نیست ؟ بازم سعی و خطا
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    محض رضای خدا اگر توان تعامل با دنیا را ندارید از سمت خود استفاده بدید . چطور لبنان با دشمن خود صهیونیست ملعون برای منافع مردم خودش سر میز مذاکره مینشیند ، ترکیه برای منافع ملی خود با دشمن خود مذاکره میکند و دها کشور دیگر به همین شکل عمل میکنند اما دولتمردان متعدد ایران توان حفاظت از منافع و هنر مذاکره و گفتگو و تعامل را با مجامع بین‌المللی را هم ندارد ؟!!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      3 1
      مذاکره کردند، ولی آمریکا از برجام لفت داد
  • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    59 32
    نمیدانم کجای این رسانه ها ودولتمردان الان ازدست احمدی نژاد میسوزه تایه اتفاقی تومملکت میفته اون هم ازنوع بدش گردن احمدی نژادمی اندازن،کاش شماهم یک دهم احمدی نژاد دلتان به حال این ملت میسوخت،احمدی نژاد پشتوانه اش این مردم بودندکه کم نمی آورد
  • حسن IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    صادر کردن قطعنامه های پی در پی و ویرانگر علیه کشور و بی اثر دانستن ومردود شمردن از طرف عالی جنابان و له شدن مردم زیر تحریم‌ها. این چرخه معیوب ادامه دارد و تاوانش رو مردم بینوا می پردازند. آیا در این مملکت کسی نیست که واقع بین باشد ؟؟؟.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    کدوم تحریم رو تاحالا برداشتن که حالا نگرانید یا کدوم تحریم باقی مونده که انجامش ندادن....
  • غارت شده بورسی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    15 56
    فقط احمدی نژاد . درود بر احمدی نژاد .
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      1 2
      واقا دوره احمدی نژاد بهتربن دوراندبوود ایکاش همه ریسان ندثف احمدی نژاد کار کرده بودند
  • M.S IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    باسلام .واقعا ماندن ایران در کل مجموعه اژانس چه دستاوردی دارد ؟؟
  • شریف IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    خاک برسرشورای حکام که اسرائیل براش تصمیم بگیره وامرونهی کنه!رژیم کودک کشی که خودش دههاکلاهک اتمی داره ودنیا خفه. شدن وهیچی بهش نمیگن...
  • ابوفاضل IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    مطمئن باشید کاسبان تحریم نمیذارن توافق بشه و از مردم مایه میذارن و تا آخرین ذره وجود مردم و ثروت ایران نخواهند گذشت
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    51 30
    در آینده نزدیک آمریکا وانگلیس اروپابا کمک کشورهای عربی وبا فتنه انگیزی اسرائیل به ایران حمله خواهند کرد د پس بهتر است ایران عملیات پیش دستانه انجام دهد وبه عربستان وبحرین حمله کند وبه کمک حزب‌الله وحماس به اسرائیل حمله کند تا قدرت ومیدان وسیعی برای دفاع از خود در اختیار داشته باشد
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    57 12
    باید به موضوع اتمی شدن اهمیت داد ما زمانی می توانیم خود را ابر قدرت خطاب کنیم که از موشک و کلاهک و... توانمندی وقدرت خود را به رخ دشمن بکشیم وهمزمان به مشکلات از جمله بیکاری وگرانی در کشور فائق شویم وسرمایه های کل ایرانیان را به داخل کشور منتقل کنیم باید از خروج ارز بسیار حساس باشیم خصوصا مخ های کارآمد باید مسئولیت را به افراد با لیست وصادق داد و...
  • بی طرف IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    دلیل گزارش مغرضانه شما بماند اما رای منفی روسیه و چین هم زمان اظهار نظر سخنگوی وزارت امور خارجه چین بر نفی قطع نامه و محکومیت آن یعنی دو کشور دارنده حق وتو مخالف قاطع این قطع نامه هستن میفهمی که ⁉️⁉️یانه یعنی اگر شورای امنيت هم بره احتمال این که دو کشور وتو کنند زیاده
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      4 0
      بیطرف جان، مکانیسم ماشه ربطی به وتو نداره... میریم زیر فصل هفت، تهدید علیه امنیت جهانی. خلاص
  • احسان مهاجر IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    ایران علیرغم اینکه می دانست که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی کند و تحریم ها را بر نخواهد داشت، ولی با این حال تعامل سازنده کرد که برجام امضاء شود ولی طرف آمریکایی بدنبال بهانه برای امضاء نکردن بود
  • مردم IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    بعضی بی وطن فقط دوست دارند نوکر اجنبی باشند و خودشان را آنقدر ذلیل میکنند وله غربی ها دم تکان می‌دهند
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    بله متاسفانه ایران زیر فصل ۷خواهد رفت وبهانه حمله نظامی مشروعیت پیدا میکند واقعا مشکلساز می شود
  • DE ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    برای مردم فرقی نمی کند . آنها فعلا از فشار ماشه های داخلی می میرند ..
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    8 28
    چرا چین یا روسیه وتو نکردن اینا پشتیبان ما بودن
  • میلاد IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    فعلا جنگی نمیشه خیالتون راحت . الان کل اروپا و امریکا درگیر جنگ اوکراینن . که کلی هزینه نظامی دارن میکنن برای اوکراین تا شکست نخوره . بنابراین فعلا پتانسیل شروع جنگ جدید رو ندارن
  • Babak IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    جنگ شه !!! کی میخواد بجنگه ؟ :)
    • ما IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      1 3
      انگار شما فراموش کردین که در سرزمین عقابهای ایرانی عاقبت شغالان غربی مرگه
  • سعدی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    1 3
    ایران باید وحتما بمب اتم درست کنه تا همه این داستانا تموم بشه
  • ناشناس IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    3 3
    متاسفانه بانیان وضع موجود همان تیم و تفکر جناب احمدی نژاد هستند و همواره چنین قطعنامه هایی را کاغذ پاره، بی اثر، سباسی ، مردود و ..... می نامند ولی کیست که نداند همین بی تدبیری ها و بی سیاستی ها و الفاظ شعاری تاثیر غیر قابل انکار زیادی بر وضعیت امروز کشور و مردم داشته و خواهند داشت.
  • علی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    2 3
    روح دولت احمدی نژاد درکالبددولت رییسی .
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    1 2
    دردنیای کنونی آ ژانسی که یک طرفه همیشه طرفدار چند کشور تروریست مثل آمریکا وغده سرطانی وبن سلمان جنایت کارباشد ا ژانس نیست آژانس وسازمان ملل زمانی کارشان درست است مثل داور دوطرفه قضاوت کنند نه اینکه یکطرفه طرفه جنایت کارها باشد مگراین آژانس وسازمان بین‌الملل تاحالا چه دستور یاتصمیمی درمورد این همه جنگ وکشتار بین ملت ها که هرروز هزاران نفر دردنیا کشته می‌شوند گرفته است حتی در جنگل ها حیوانات هیچ وقت همنوع خودرانمیکشد ولی دردنیا هرروز شاهد آن هستیم مقصر اصلی آژانس وسازمان ملل می‌باشد چون همیشه طرف چند کشور ابرقدرت به قول خودشان گرفته چرا هیچ وقت ازبوجود اورنده داعش و امثال اینا یاقتل خاشقچی جنگ یمن وهزاران خونریزی های دیگر خبری ازآژانس وسازمان ضدملل نیست واقعاً جای تعجبه
  • ح IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    2 1
    اولا روسیه و چین می‌دونستن پرونده میره شورای امنیت و نمیتونند وتو کنند والا همونا هم موافقت می‌کردند بعدشم چاره ای نداریم فقط خواهشا کسی که ادعا داره از خودش مایه بزاره نه از ملت مظلوم شرمنده زن و بچه رجز خوانیتونم جلو همونا بکنین نه از دور بگو لنگش کن
  • سعید IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    2 2
    چه بخواهیم و چه نخواهیم وضعیت این هست، آمریکا و هر کشوری هم فقط دنبال منافع خودش هست، چه بخواهد با ایران رابطه داشته باشد یا نداشته باشه، مردم ایران باید خودشان بخواهند ایران را تو عرصه بین المللی سربلند کنند و براش آبروداری کنند نه اینکه مایه آبر و ریزی ایران باشند ، به جای اینکه شب و روز دنبال عشرت طلبی و آزادی و بی بند با اعتراضات و آشوب باعث سلب آرامش و امنیت بشید ، سرتون را مثل آدم بندازین پایین و کار کنید تا تو آینده بتوانیم از ثمره امروز تلاش ما نسل های آینده هم استفاده کنند و یاد بگیرند هم مولد باشند هم همزمان به اندازه خود مصرف کننده
  • سعید IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 4
    سلام .انشالله اگر آقای رئیسی با همین دست فرمان وباهمین اقتدار به حرکت خودش ادامه بده همه چیز درست میشه و مردم طعم خوشبختی را خواهند چشید .
  • Nemuadmin IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    5 0
    ماشه اجرا بشه نشه تحریم بشیم نشیم وضع مملکت روز به روز بدتر و بدتر میشه و این تنها برنامه ای که مسئولین با جدیت انجام میدن
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    2 0
    در اصل ما ضربه را از خودی های بیسواد خوردیم،چقدر دکتر ظریف اهداف پشت پرده را فریاد زد ولی خائن هم خواندندش.برجام را آتش زدند در مجلس،و مخالفین شدند احیا کننده ی همان برجامی که مخالفش بودن،روحانی برجام۱و۲و۳ را اعلام کرد،فوری توبیخ رسانه ای شد،به دلخوشی روسیه راه ترامپ را رفتند تا الان که دیگه احیای آنهم فایده ای ندارد
  • محمدرضا IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    3 0
    بله به قول احمدی نژاد که میگفت آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود اینم ثمرش
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    4 0
    ما تو مدیریت تخم مرغ ، مرغ موندیم ما چه به ......
  • هادی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    7 2
    دوران احمدی نژاد خیلی بهتر از حسن روحانی بود
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 2
    کشتار و نسل کشی و قتل عام 250000نفر از مسلمانان در بوسنی توسط اروپای جنایتکار و سازمن ناملل و سربه نیست و زنده به گور کردن 8000نفر از مسلمانان را در شهر سربرنیتسای بوسنی پیگیری نمیکنید اروپای بی شرف
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 1
    فقط آمریکا و اسراییل مقصر تمام بدبختی های ما هستند
  • ناشناس IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 0
    تاوقتی که با جهان حالت خصومت آمیزداشته باشیدوضعیت کشوربهترازاین نخواهدشد
  • آرتین IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 2
    خدا با ماست. با خدا باش پادشاهی کن،
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    4 0
    مسئولین که اکثراً بچه‌ها رو فرستادن کانادا و آمریکا و اروپا برای روز مبادا جاشون امن پول و دلار و اقامت هم که حله پس چرا باید نگران من کارگر و مردم کوچه و بازار باشند زیر منشور هفت که هیچ زیر پنچ هم بره فرقی ندارد
  • نوید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 0
    این غربی ها فرصت خوبی برای باج گرفتن مضاعف پیدا کردن.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 2
    شاید روسیه وتو کند
  • .... IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 1
    مرگ برامریکا