فارس نوشت:

دومین همایش یک روزه «در محضر شیخ‌الرئیس» شب گذشته به همت بنیاد علمی ـ فرهنگی بوعلی سینا و همکاری فرهنگسرای ابن‌سینا با موضوع «عشق در اندیشه بوعلی سینا»در سالن سعدی برج میلاد برگزار ‌شد. غلامحسین ابراهیمی دینانی، ان‌شاء‌الله رحمتی و حضرات آیات احمد بهشتی و غیاث‌الدین طه محمدی در این همایش سخنرانی کردند.

دینانی در ابتدای این همایش اظهار داشت: ابن سینا به ذات شاعر نیست اما از باب اینکه در تمام علوم و فنون زمانه خود طبع‌آزمایی کرد در شعر نیز طبع خود را آزمود.
وی با اشاره به رباعی معروف «دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت» به تفسیر این شعر پرداخت و گفت: بادیه در این رباعی به معنای بیابان است منظور جهان که همان جهان بدون تفکر محسوب می‌شود. جامعه منهای تفکر اگر به صورت تصادفی رفاه در آن همگانی و گسترده باشد جز برهوت نیست.

همچنین در ادامه این مراسم آیت‌الله احمد بهشتی با اشاره به تعیین عنوان «عشق در اندیشه بوعلی سینا» برای همایش دوم گفت: عنوان این همایش حق مطلب را ادا نکرده است برای اینکه این عبارت را به ذهن می‌رساند که ابن سینا عالم اندیشه را از عشق جدا کرده است.
وی افزود: آقای دینانی به درستی در سخنان خویش اعلام کرد که ابن سینا مشّایی نیست و ابن سینا در مواقع گوناگون با اندیشه مشایی برخورد کرده است. شیخ ابوعلی‌سینا منبع الهام سهروردی و صدرالمتألهین بوده است و همزمان به عشق و عقل توجه نشان داده است.

ان‌شاءالله رحمتی از دیگر سخنران این برنامه بود که اعتقاد داشت بین دو بعد اندیشه ابن سینا حکمت مشاء و اشراق نمی‌توان فاصله ایجاد کرد.مطابق باورهای ابن‌سینا و سهروردی، نخستین موجود در آفرینش خداوند «عقل» است؛ این برخلاف نظر عرفاست که عشق را اولین آفرینش خداوند می‌دانند.

رحمتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: عشقی که ابن‌سینا تعریف می‌کند مقابل عشق تملک‌جویانه قرار می‌گیرد. حقیقت عاشق مسکین توجه به جناب معشوق است.

آیت‌الله طه‌محمدی امام جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی سینا نیز در سخنانی کوتاه گفت: بوعلی‌سینا در عمر کوتاه خود اگر وجودش به عشق سرشار نبود چگونه قادر بود این همه هنرنمایی کند؟

وی افزود: استاد جوادی آملی در رابطه با ابن‌سینا می‌گوید: بوعلی نه استاد داشت و نه شاگرد و همه علوم را خود باید تولید می‌کرد.

 در پایان این همایش از مراتب علمی «غلامرضا اعوانی» رئیس پیشین مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، عضو هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و دبیر علمی جشنواره حکمت سینوی در سال 1388 تقدیر به عمل آمد. اعوانی در سخنانی گفت: معلمی که 30 تا 40 سال درس داده است باید به جای تقدیر حرف بزند. اگر قرار بود سخنرانی کنم مکتب عشق را به چهار بخش افلاطون، ابن‌سینا، سهروردی و مکتب هندو خلاصه می‌کردم.

از نکات جالب این مراسم این بود که حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات دست غلامرضا اعوانی بوسید.

/6262 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =