اولین موضوعی که به آن میپردازیم، اهمیت ثبت یک برند و یا علامت تجاری برای کسب و کار شما است. ثبت یک علامت تجاری یا برند به نوعی به کسب و کار شما رسمیت میبخشد؛ با داشتن آن میتوانید در بازار با سرعت بیشتری شناخته شوید. البته ماندگاری در بازار هم برای شما سادهتر خواهد شد. البته تصور نکنید که برای شناخته شدن در بازار و ماندگاری در آن فقط داشتن یک برند یا همان علامت تجاری کافیست!
تمدید برند چه اهمیتی دارد؟
اعتبار برندهای تجاری ثبت شده در ایران ۱۰ سال است. پس از طی شدن این زمان، اشخاص باید برای تمدید علامت تجاری خود اقدام نمایند. برای ده سال دیگر نیز آن را باید تمدید کنند. باید یادآور شد که اگر اعتبار برند شما تمام شود و تا شش ماه پس از سپری شدن این تاریخ برای تمدید آن اقدام نکنید، نام و نشان تجاری مورد نظر از مالکیت شما خارج میشود. بنابراین متقاضیان نباید هیچ تغییری در آخرین شکل ثبتشده علامت به وجود بیاورند. در غیر این صورت، مقررات تغییر علامت نیز باید در نظر گرفته شود. گواهینامه تمدید ثبت علامت تجاری شامل مندرجات گواهینامه اصلی با انجام تغییرات مورد نظر و با مدت اعتبار و تاریخ انقضای جدید خواهد بود. در این مقاله، مراحل تمدید اعتبار علائم تجاری را به طور کامل توضیح میدهیم.
شما برای کسب اطلاعات بیشتر و تمامی نکات پیرامون تمدید برند خود و علامت تجاری میتوانید به سایت آکادمی آسان ثبت مراجعه کنید. شما علاوه بر یادگیری جامع و کامل پیرامون تمدید برند و علامت تجاری، میتوانید در مورد تمام مشکلات و نکاتی که ممکن است در طی روند شغلی خود با آنها مواجه شوید، اطلاعات کامل را کسب کنید.
مدارک لازم برای تمدید برند
-
کارت ملی و شناسنامه متقاضی
-
مشخصات برند ثبتشده شامل نام و نشان تجاری
-
تکمیل اظهارنامه تمدید علائم تجاری (برگه تقاضای ثبت علامت تجاری)
-
مجوز فعالیت (که میتواند جواز تاسیس، پروانه بهرهبرداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از طرف نهادهای قانونی کشور باشد.)
-
روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت (برای شخصیتهای حقوقی)
-
کارت بازرگانی (برای تمدید علامت تجاری لاتین)
مراحل تمدید برند تجاری
سادهترین راه برای تمدید برند و لوگو این است که از سامانه هوشمند آسان ثبت استفاده کنید و با کمترین زحمت و هزینه، صفر تا صد مراحل کار را برونسپاری کنید. در غیر این صورت، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و مراحل زیر را گام به گام طی کنید:
-
مشخصات مالک برند و علامت تجاریِ ثبتشده را وارد نمایید.
-
اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را تکمیل فرمایید.
-
مدارک مورد نیاز برای تمدید برند و علامت تجاری را آپلود کنید.
-
هزینه تمدید اعتبار علامت تجاری و لوگو را پرداخت نمایید.
-
در پایان، شماره اظهارنامه خود را برای پیگیریهای بعدی یادداشت کنید.
پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر برند شما منقضی نشده باشد، از شما درخواست میشود کپی برابر اصل مدارک خود را به این اداره بفرستید. سپس گواهی چاپ آگهی شما در روزنامه رسمی صادر میشود. پس از انتشار آگهی، برگه تمدید اعتبار برند شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار علائم تجاری تمدیدشده نیز دَه سال است.
شما به عنوان صاحب یک شرکت و برند در حرفه خود ممکن است به مشکلات و موانع بسیاری برخورد کنید. تیم آسان ثبت برای هموار کردن راه شما و کمک به پیشرفت در مقابل رقبای تجاری سامانههای مختلف و کارآمدی راهاندازی کرده است که همراه با پشتیبانی متخصصین شما را همراهی میکنند. آکادمی آسان ثبت نیز برای به روزرسانی اطلاعات شما پیرامون تازهترین قوانین وضع شده و پاسخ سوالات شما یکی از بهترین سایتها است.
عواقب عدم تمدید گواهینامه ثبت علامت تجاری
متقاضی میتواند تا ۶ ماه پس از اتمام اعتبار گواهینامه ثبت علامت تجاری، با پرداخت جریمه سند خود را تمدید کند. اگر متقاضی سند گواهینامه خود را تمدید ننماید، علامت تجاری او باطل و فاقد اعتبار شده و در دایره علائم تجاری ثبت نشده قرار میگیرد. بنابراین هر شخصی حتی رقبا ممکن است علامت مورد نظر را به نام خود ثبت نمایند و مشکلات جبران ناپذیری را برای مالک قبلی به وجود بیاورند.
لذا توصیه میشود علائم تجاری ثبت شده خود را مدیریت کنید و در زمان مقرر نسبت به تمدید اعتبار آنها اقدام نماید. همانطور که گفته شد، تیم آسان ثبت این خدمات را به صورت حرفهای به شما ارائه دهند. همچنین در صورتی که متقاضی تمایل به ابطال علامت تجاری خود را داشته باشد، میتواند از طریق قانونی این پروسه را انجام دهد.
نظر شما