۹  روش بهبود و تقویت مکالمه زبان انگلیسی

تمرین صحبت کردن یا همان speaking یکی از سرگرم کننده ترین و لذت بخش ترین بخش‌های یادگیری زبان انگلیسی است.

وقتی از یک زبان‌آموز زبان انگلیسی می‌پرسید که یکی از اهدافش برای یادگیری این زبان چیست، تقریباً همه می‌گویند «نحوه صحبت کردنم را بهتر کنم». هنگام یادگیری یک زبان خارجی، متوجه خواهید شد که از زبان مادری خود نیز کمک می‌گیرید. کلاس تدریس خصوصی زبان انگلیسی، کلاس‌های زبان عمومی یا تخصصی دانشگاه، ادامه تحصیل در خارج از کشور و ... مستلزم بهبود مهارت گفتار شما است. درست مانند بهبود مهارت‌های نوشتاری، شنیداری یا هر مهارت دیگری، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود گفتاری انگلیسی خود به روشی هدفمند از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله به ۸ روش برای بهبود مهارت اسپیکینگ اشاره خواهیم کرد.

۱- به زبان انگلیسی فکر کنید

گاهی اوقات، مشکل صحبت کردن به زبان انگلیسی، خود زبان نیست، بلکه نحوه تفکر شما در مورد آن است. اگر به زبان مادری خود فکر می‌کنید و سپس سعی می‌کنید انگلیسی صحبت کنید، همیشه باید بین زبان‌ها ترجمه کنید. ترجمه کار آسانی نیست! حتی افرادی که به دو یا چند زبان مسلط هستند در جابجایی بین زبان‌ها مشکل دارند.

راه حل این است که به زبان انگلیسی فکر کنید. شما می‌توانید این کار را در هر مکان و هر زمان انجام دهید. سعی کنید زمانی که به روز خود فکر می‌کنید، یا زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید چه غذایی را سفارش دهید، از انگلیسی استفاده کنید. حتی سعی کنید از فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی برای جستجوی کلمات استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، هرگز مجبور نیستید از زبان مادری خود استفاده کنید و کلمات را ترجمه کنید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که وقتی به انگلیسی فکر می‌کنید، صحبت کردن به زبان انگلیسی نیز برای شما راحت‌تر است.

۲- در کلاس خصوصی مکالمه انگلیسی یا بحث آزاد شرکت کنید

هر چه بیشتر صحبت کنید مهارتتان بالاتر می‌رود. یکی از بهترین گزینه‌ها برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی و گرفتن بازخورد، شرکت در کلاس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی است. در وب‌سایت های‌تاکی به تعداد زیادی از مدرس های حرفه‌ای زبان انگلیسی دسترسی دارید. در کلاس خصوصی شما این فرصت را دارید که در تمام طول جلسه مکالمه را تمرین کنید و یک مدرس حرفه‌ای اشکالات شما را رفع می‌کند. به همین دلیل، این یکی از سریع‌تری روش‌ها برای یادگیری و تقویت مکالمه زبان انگلیسی است.

۳- به صداهای استرس دار توجه کنید

در زبان انگلیسی از استرس در کلمات و جملات استفاده برای تأکید بر روی اصوات استفاده می‌شود. این بدان معناست که وقتی انگلیسی صحبت می‌کنید، باید روی کلمات و هجاهای خاص (صداها) تأکید کنید تا به آن‌ها معانی متفاوتی بدهید. از فیلم‌ها و پادکست‌هایی که بومی زبان‌های انگلیسی حضور دارند کمک بگیرید؛ سعی کنید آن را به همان روش تکرار کنید تا استرس انگلیسی را در سخنرانی خود بهبود بخشید.

این کار نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا انگلیسی را خوب صحبت کنید، بلکه ممکن است برخی از مشکلات تلفظ شما را نیز رفع کند. گاهی اوقات، تأکید بر هجای اشتباه، کلمه را کاملاً تغییر می‌دهد. برای مثال کلمه ADdress با کلمه adDRESS یکسان نیست. ADdress به یک مکان فیزیکی اشاره دارد که در آن شخصی زندگی می‌کند، و adDRESS به معنای صحبت رسمی با گروهی از افراد است.

۴- با خودتان صحبت کنید

هر زمان که در خانه هستید (یا در جای دیگری تنها هستید) می‌توانید زبان انگلیسی خود را با شخص موردعلاقه خود بهبود بخشید؛ یعنی خودتان. اگر به زبان انگلیسی فکر می‌کنید، سعی کنید افکار خود را با صدای بلند بیان کنید. اگر هم مطالعه‌ای انجام می‌دهید، با صدای بلند آن را بخوانید.

۵- استفاده از آینه

هر زمان که می‌توانید، چند دقیقه از روز خود را صرف جلوی آینه ایستادن و صحبت کردن کنید. موضوعی را انتخاب کنید، یک تایمر برای دو یا سه دقیقه تنظیم کنید و فقط صحبت کنید. هدف این تمرین این است که هنگام صحبت کردن، مراقب دهان، صورت و زبان بدن خود باشید. همچنین باعث می‌شود احساس کنید باکسی صحبت می‌کنید و به‌نوعی اعتمادبه‌نفس شما نیز بالا می‌رود.

دو سه دقیقه بدون توقف صحبت کنید. اگر در کلمه‌ای که نمی‌دانید؛ گیر کردید، سعی کنید مقصود خود را به روش دیگری بیان کنید. همیشه می‌توانید پس از پایان دو تا سه دقیقه نحوه بیان آن کلمه را جستجو کنید. این قطعاً به شما کمک می‌کند تا دریابید که با چه نوع کلمات یا جملاتی مشکل دارید.

۶- روی روان صحبت کردن انگلیسی تمرکز کنید، نه گرامر

وقتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، چند بار متوقف می‌شوید؟ هر چه بیشتر توقف کنید، اعتمادبه‌نفس شما کمتر می‌شود. تمرین آینه‌ای بالا را امتحان کنید، اما خود را به چالش بکشید تا در تمام مدت بدون توقف یا لکنت زبان (مکث بین کلمات خود) صحبت کنید.

۹ روش بهبود و تقویت مهارت اسپیکینگ زبان انگلیسی

این کار ممکن است به پدید آمدن خطا و مشکلات گرامری نیز منجر شود که اصلاً اشکالی ندارد! اگر به‌جای درست صحبت کردن، روی روان صحبت کردن تمرکز کنید، باز متوجه صحبت‌های خود خواهید شد و تلفظ‌های بهتری نیز خواهید داشت. با یادگیری بهتر این اصول و تمرین بیشتر می‌توانید قواعد گرامر و کلمات خود را نیز اصلاح کنید.

مقاله پیشنهادی: چگونه زبان انگلیسی را خوب و روان صحبت کنیم؟

۷- گوش کنید و تکرار کنید

برنامه‌های تلویزیونی، ویدیوهای یوتیوب یا پادکست‌های انگلیسی برای تمرین صدا و تلفظ‌های درست و اصولی را دنبال کنید. حتی می‌توانید قطعه موسیقی موردعلاقه خود را نیز برای این تمرین استفاده کنید، همراه با خواننده تک‌به‌تک کلمات و جملات را تکرار کنید.

سعی کنید لحن، سرعت و حتی لهجه را مطابقت دهید (البته اگر می‌توانید). مهم نیست که چند کلمه را از نمی‌توانید تکرار کنید، مهم این است که به صحبت کردن و تکرار ادامه دهید. سعی کنید درست مانند شخص گوینده تلفظ کنید.

۸- عبارات را یاد بگیرید، نه کلمات

یک ایده خیلی عالی برای بهبود زبان انگلیسی، یادگیری عبارات و اصطلاحات است. شاید سطح گرامری و واژگانی خوبی داشته باشید ولی هنوز هم نمی‌توانید مانند زبان مادری به‌درستی جملات را ادا کنید.

به‌عنوان‌مثال، شاید در کلاس‌های تدریس خصوصی زبان انگلیسی به شما برای بیان احساسات روزانه خود میگویند باید از این جمله استفاده کنید " how do you feel today؟" اما فردی که زبان مادری‌اش انگلیسی است ممکن است از جمله‌ای دیگری مثل: ?how’re you doing یا what’s up؟ استفاده کند. عبارات عامیانه و اصطلاحات بسیار برای طبیعی‌تر به نظر رسیدن صحبت شما روش خوبی باشند.

۹- دنیای خود را روایت کنید

چیزی شبیه به توصیف اشیا، توصیف چیزی است که وقتی بیرون هستید می‌بینید. اگر به سمت خواربارفروشی می‌روید یا در حال رفت و آمد به محل کار هستید، سعی کنید آنچه را می‌بینید را در ذهن خود توصیف کنید. مثل این است که یک تور با راهنما همراه خود داشته باشید، اما راوی خود شما هستید!

۹ روش بهبود و تقویت مهارت اسپیکینگ زبان انگلیسی

اگر نمی‌خواهید یا نمی‌توانید مجبور نیستید با صدای بلند صحبت کنید. به‌جای آن این کار را در ذهن خود انجام دهید و به صدای درونی خود گوش دهید. هرچه بیشتر این را تمرین کنید، گفتگوی واقعی با افراد دیگر آسان‌تر خواهد بود. همچنین به شما کمک می‌کند تا عادت به انگلیسی فکر کردن را پیدا کنید!

انگلیسی زبان جهانی است، زبان مشترکی که افراد با زبان‌های مادری مختلف می‌توانند از آن برای برقراری ارتباط استفاده کنند. هر چه به زبان انگلیسی تسلط بیشتری داشته باشید، مکالمات جالب، هیجان انگیز و مفهوم‌تری می‌توانید داشته باشید. بدون شک یکی از مهم‌ترین مهارت‌های بهبود زبان انگلیسی، مهارت گفتاری یا همان اسپیکینگ است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1699751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =