سلیمی نمین: آثار اعتراضات تا چندین سال گریبانمان را می گیرد/معجزه فوتبال؛گام اول اتحاد را قهرمانان تیم ملی برداشتند گام آزادی زندانیان را قوه قضاییه

سلیمی نمین در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: الان در دانشگاه فحش‌های رکیک باب کردند، در واقع احساسات این آدم‌ها به غلیان آمد و در محیط دانشگاه فحاشی کردند و بعد از مدتی این فحاشی به دبیرستان منتقل شد و این به سطح‌های پایین‌تر هم می کشد(یعنی دانش آموز) شما ببینید ما چکار کردیم که اینطور شده!

جواد مرشدی: بعد از برد تیم ملی کشور در مسابقات جام جهانی رئیس دستگاه قضا وعده آزادی برخی دستگیر شدگان در اتفاقات اخیر را داد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای برای تجلی و تبلور روح جمعی و اتحاد و همبستگی ملی دستور داد نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا هستند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در نخستین فرصت ممکن فراهم شود. در پی این دستور روز گذشته در استان تهران ۴۶ نفر آزاد شدند، امروز این تعداد به ۱۹۵ نفر افزایش یافته است. ۱۴ نفر در استان هرمزگان، ۲۰ نفر در استان آذربایجان غربی، ، ۵۷ نفر در استان البرز، ۶ نفر در استان کرمان، ۱۸ نفر در استان کردستان، ۲۰۴ نفر در استان فارس، ۷۸ نفر در استان مازندران، ۸۰ نفر در استان مرکزی، ۳۰ نفر در استان بوشهر و ۶ نفر در استان خراسان جنوبی آزاد شدند. همچنین در استان سمنان ۷ نفر آزاد و ۲۳ نفر از متهمان اتفاقات اخیر که تأثیر عمل آنان در ارتکاب بزه خفیف بوده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند.«خبر آنلاین» در گفت گویی با دکتر عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا به ابعاد این دستور رئیس دستگاه قضا پرداخته است .

معجزه فوتبال/گام اول اتحاد را قهرمانان تیم ملی برداشتند گام آزاد سازی زندانیان را قوه قضاییه/رضاشاه به وزرایش فحش های ناموسی می داد

آقای اژه‌ای گفتند به دلیل پیروزی فوتبالیست‌ها در بازی با ولز می خواهند بخشی از زندانی‌هایی را که در حوادث اخیر بازداشت شدند، آزاد کنند، نظرتان چیست؟

به طور قطع برخی از افراد به خیابان‌ها آمده، خسارت‌هایی را وارد کردند که از روی هوشمندی و عمد نبوده، بلکه از سر احساسات بوده؛ علی القاعده وقتی خسارتی وارد می شود؛ چه جانی و چه مالی، به طور طبیعی واردکننده خسارت ، باید جبران کند، چون به هر حال وقتی مغازه‌ای را خراب کردند آن مغازه مال کسی بوده یا اینکه فردی را مورد تعرض قرار دادند اما ببینید بعضی از افراد که چنین کارهایی کردند فقط احساسی وارد میدان شدند یعنی به آن ها مطلبی را القا کردند و به بهانه خانم مهسا امینی ...

انگار مردم یک بغضی داشتند و می خواستند آن بغض را خالی کنند و در نهایت مهسا بهانه‌ای برای آن ها شد.

من این را رد نمی کنم، مثلا شما به فلان دستگاه اجرایی مراجعه کرده باشید و از شما رشوه‌ای گرفته اند، یا دستگاهی شما را سردرگم کرده باشد، یا اجحافی در حق شما صورت گرفته باشد، در این صورت به طور قطع در جاهایی می خواهید این مسئله را بروز دهید. منتهی مهسا امینی به احساسات دامن زد. متاسفانه در این قضیه به دروغ گفتند نیروی انتظامی عامدانه ایشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و باعث فوت این خانم شده که مقدمه‌ای برای یکسری کارهای ناگوار شد و به طور قطع نه تنها جبران مافات نمی کند، بلکه بر مسائل می افزاید. اگر کسی به هر دلیلی مشکلی دارد و در مسیری منطقی برای حل آن قرار نگیرد، بر مشکلات او افزوده می شود . به عبارت دیگر پاک کردن بعضی از کارهایی که در جامعه صورت می گیرد، بسیار دشوار می شود. سن شما اجازه نمی دهد دوران پهلوی را درک کرده باشید...

در آن زمان من ۵ یا ۶ سالم بود.

در دوران پهلوی عمدا برای اینکه انسان‌ها را تخدیر کنند مثلا هرکسی به نظام وظیفه می رفت، ابتدا گروهبانی می آمد و می گفت زین پس باید مادر و خواهرتان را وسط میدان رژه تصور کنید. در دوران پهلوی اول سفیر امریکا گزارشی از ملاقاتش با رضا خان می دهد و می گوید او به همه کسانی که به آن جا می آیند فحش‌های رکیک می دهد. در واقع به همه کسانی که به دربار برای دیدن او می آمدند فحش‌های رکیک می داد. رضا خان حتی در کابینه فحش‌های زشت به وزرا می داد. این در حالی است که در دوران قاجار چنین چیزی نبود. در دوران قاجار سعی می کردند ادبیات بسیار فاخر یاد بگیرند و با هم بسیار فاخر صحبت می کردند. از دوران پهلوی یک آدم لااوبالی را سرکار آوردند، در واقع اصلا به این دلیل چنین آدمی را سرکار آوردند که مردم ایران را تحقیر کند و تحقیر هم می کرد! یعنی وقتی به وزیر فحش‌های ناموسی می داد، سطح جامعه را تنزل می داد و جامعه را تحقیر می کرد و این مسئله در ارتش فاجعه بود. خیلی از بچه‌های لیسانس ما برای انجام وظیفه می رفتند از شرایط موجود منزجر می شدند.

شما در چه سالی سربازی رفتید؟

برادر من به سربازی رفت. من برای دانشگاه خارج از کشور قبول شدم و سربازی نرفتم. می خواهم بگویم علت بعضی از حرکت‌های احساسی چیست، الان در دانشگاه فحش‌های رکیک باب کردند، در واقع احساسات این آدم‌ها به غلیان آمد و در محیط دانشگاه فحاشی کردند و بعد از مدتی این فحاشی به دبیرستان منتقل شد و این به سطح‌های پایین‌تر هم می کشد؛ یعنی دانش آموز. شما ببینید ما چکار کردیم که اینطور شده! یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که کسی جرأت نداشت در ارتش توهین یا فحاشی کند ولی متاسفانه دشمن برای اینکه بتواند جامعه را بهم بریزد کارهایی کرد که پاک کردن آن خیلی سخت است، فردا همین جوان دبیرستانی که فحش‌های رکیکی یاد گرفته اگر با پدرش درگیر شود...

متاسفانه این بین تمام بچه‌ها تسری پیدا می کند، من الان پسر دهه هشتادی را می شناسم که می گوید برای لجبازی با پدرم می خواهم در ۱۹ سالگی تتو کنم. شما به بحث احساس اشاره کردید و این مورد قبول است در واقع بخشی از اینکارها احساسی بود و اینها بچه‌های دهه هشتاد و نود هستند که دغدغه اقتصادی ندارند بلکه دلشان می خواهد شلوغ کنند، آیا می شود اینها را به جوان‌های سال ۵۷ تعمیم داد؟

گرچه آثار بعضی از کارهایی که اینها کردند و بازی دشمن را خوردند تا چندین سال گریبان ما را رها نمی کند ولی با این وجود از نظر من باید با رأفت برخورد کرد یعنی حالا که بعضی از این آقایان مقداری رفتارشان را تصحیح کردند و وحدت را شکل دادند یکی از علت پیروزی ما در آخرین بازی این بود که از خواسته دشمن دور شدیم یعنی بچه‌ها سرود را خواندند، با هم وحدت کردند و منافع ملی را در نظر گرفتند و خودخواهی را کنار گذاشتند، این چیزی است که باید تقویت شود و حالا که مقداری عقلانیت حاکم شده باید رأفت بیشتری به خرج دهیم.

به نظر شما چه ارتباطی بین این برد و آزادی زندانی‌ها است؟

آزمودیم اگر کنار هم باشیم می توانیم توفیقاتی را کسب کنیم و اگر متفرق باشیم دشمن بدترین مسائل را برای ما رقم خواهد زد.

من دوست دارم که تیم ما بالا برود و صعود کند ولی اگر ما در این بازی می باختیم آیا این رأفت اسلامی باز هم وجود می‌داشت؟

به نظر من در شرایطی می باختیم که از خودخواهی‌های خودمان ...

شما ببینید اولین گلی که ما زدیم دقیقه ۹۴ یا ۹۵ بود ...

ما خیلی خوب عمل کردیم و برتری ما از اول مشخص بود.

درست است ولی اگر ما نتیجه مثبت نمی گرفتیم آیا این رأفت باز هم وجود داشت یا خیر؟

ما به طور قطع نتیجه می گرفتیم! وقتی ما روحیه ندهیم و علیه آن ها شعار دهیم طبیعی است چه نتیجه‌ای حاصل می شود و اگر آن ها را تشویق کنیم نتیجه دیگری رقم می خورد، خوشبختانه این دفعه تماشاچی‌ها و بازیکن‌ها بر اشتراکات تاکید کردند.

به زعم شما علتی که ما به انگلستان باختیم همراهی نکردن تماشاگران با بازیکن‌ها بود؟

بله، یکی از دلایل عمده آن همین است.

به نظر شما چند درصد تاثیر منفی داشت؟

وقتی بازیکن‌ها به میدان آمدند هیچ شادابی نداشتند، من بازی را تماشا کردم و وقتی این ها به میدان آمدند عده‌ای خیلی عبوس بودند.

اینها بغض داشتند و بنا بود رفتارشان صمیمانه نباشد و حداقل دور از عرق ملی باشد.

این خواسته دشمن بود و حاصل آن را هم دیدیم. خواسته دشمن را تامین کردیم و آمدیم در جایی که منافع ملی مطرح است و بیشترین اشتراکات وجود دارد کاری کردیم تا عده‌ای که تعلقی به این جامعه ندارند رسما از تیم انگلیس دفاع کنند و این ها احساس خطر کردند که با بازی دشمن تا کجا می خواهیم پیش رویم و در میدان دشمن تا کجا می خواهیم بازی کنیم که این باعث هوشمندی شد و دفعه دیگر بازیکن‌ها با شادابی و خنده آمدند و روی اشتراکات تاکید کردند و تماشاچی‌ها هم روی اشتراکات تاکید کردند و در نهایت نتیجه بسیار موفقیت آمیزی برای ما رقم خورد. حالا که یک گام از جانب بعضی‌ها برداشته شد یک گام هم دولت، نظام و قوه قضاییه برمی‌دارد که از نظر من این مقدمه بسیار خوبی است در واقع تصحیح کردن رفتارهای ناشی از ورود به میدان بازی دشمن می تواند دست قوه قضاییه را هم مقداری بازتر کند و امیدوار هستم که این دنبال شود.

معجزه فوتبال/گام اول اتحاد را قهرمانان تیم ملی برداشتند گام آزاد سازی زندانیان را قوه قضاییه/رضاشاه به وزرایش فحش های ناموسی می داد

رهبری، هیاتی را به زاهدان فرستاد که در ابتدا موفق بودند گفته می شود که موفقیت تکمیل نشد، چقدر این موضوع صحت دارد؟

ناکام نماندند. بگذارید من اصلاح کنم، به نظر من حرکتی که انجام شد آثار آن را بعدها می بینید.

حرکت قوه قضاییه که حرکت نظام هم می تواند باشد چگونه تفسیر می کنید؟

من اسم این حرکت را مانند برخی تفسیرها کوتاه آمدن نمی گذارم در واقع یک گامی در جهت منافع ملی برداشتند.

بهتر است بگوییم انعطاف پذیری.

در واقع یک گام در جهت نزدیکی به اشتراکات برداشتند، یک گام را در میدان بازی دیدیم و وقتی با یک نشاطی به موضوعات نگاه شود قضیه خیلی فرق می کند یعنی فضا را تغییر می دهد.

آیا این انعطاف پذیری پایانی برای اعتراضات خواهد بود؟

آن‌هایی که با فحاشی می خواستند جامعه ما را بهم بریزند، همین موجب شکست این طرح شد، خیلی از نیروهای منتقد به این رسیدند که داریم به قهقهرا می رویم بنابراین خیلی‌ها از این جریان فاصله گرفتند البته شکست دشمن خیلی قبل‌تر صورت گرفت در واقع شکست برنامه دشمن برای ایجاد عداوت بین جامعه خیلی وقت است که صورت گرفته اما شیرینی عدول از خودخواهی‌ها و تاکید به اشتراکات باعث می شود تاثیراتی روی قوه قضاییه شکل بگیرد، بنابراین ما از این عبور خواهیم کرد؛با هزینه‌ای بسیار کمتر .

بنابراین تمسک به اشتراکات می تواند در آینده کمک کند به اینکه ما بتوانیم رابطه بهتری بین جوانان و مسئولین داشته باشیم.

بله، ما هر چه از بازی دشمن دور شویم؛ در واقع بازی دشمن این بود که اشتراکات را به فراموشی بسپاریم، افتراقات را بزرگ کند و بعد جامعه بهم بریزد، همین که ما از این فاصله گرفتیم از نظر من می توانیم در داخل مسائل مان را به راحتی حل کنیم، ما برای حل مسائل در درون خودمان چون اشتراکات زیادی با هم داریم می توانیم به راحتی به یک جمع بندی برسیم اما وقتی زمینی برای دشمن فراهم می کنیم دشمن کار ما را سخت می کند خوشبختانه بازی دوم نشان داد که اگر ما روی اشتراکات کار کنیم می توانیم پیروزی را در آغوش بگیریم و طبیعتا وقتی فضا مقداری آرام شد خیلی از مسائل راحت‌تر حل می شوند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1700622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    18 4
    اینجا همدیگر را له می کنند
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    10 30
    باید با همه جفاها با هم آشتی کنیم
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    7 26
    راه آشتی را پیدا کنیم به هر نحو ممکنه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    26 8
    متاسفم برای این فرد
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    10 10
    لااقل مثل شماها نبود
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    17 4
    اين نوشته پر از غلط است.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    23 7
    حرفهای این شخص در مورد بکارگیری الفاظ زشت و تحقیر افراد در دوران خدمت سربازی مطلقا" خلاف واقعیت است.
  • US ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    27 5
    واقعاً جون جوونا به يه بازى فوتبال بند شده؟ البته اگر بهانه ای برای آشتی باشه خوبه
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    24 2
    الان هم اگه به این وزرا فحش بدیم همه چی درست میشه؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    48 0
    وقتی جوان می بیند از اول انقلاب هر مسئولی روی کار آمد یا فاسد واختلاس گر شد یا برای رقابتهای سیاسی انگ آمریکایی وضد انقلاب وتجمل گرا ومروج گر فرهنگ بیگانه وجاده صاف کن امریکا واسرائیل وناکارآمد ومقام پرست از رسانه ملی حواله آنها شد واوضاع سیاسی واجتماعی اقتصادی روز به روز بدتر شد نا امید می شود
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    13 2
    چه می توان کرد؟
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    20 3
    به کجا می رویم؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    27 3
    مطلب ضعیفی است
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    14 11
    آتار اعتراضات رو تا چندین سال ملت بدبخت باید تاوانشو پس بده
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    17 1
    بله‌اشتراکات‌خیلی‌مهم‌است‌اشتراکات‌یعنی‌وقتی‌ما‌خوب‌میخوریم‌خوب‌زندگی‌میکنیم‌وه‌دارای....خانه‌وکاشانه‌هستیم‌دیگران‌را‌هم‌دراین‌مواهب‌سزاوار‌ببینیم‌وقتی‌اشتراکات‌به‌همه‌تعلق‌بگیرد‌.....اهداف‌هم‌متعلق‌به‌همه‌میشود.....
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    46 4
    جواب سه خط اول،در دانشگاه فحش های رکیک رو باب نکردند بلکه صدا و سیما و توسط برخی در تریبون نماز جمعه و حسن عباسی ها و برخی مداح ها و حتی در تریبون مجلس فحش ها رو باب کردند.این جامعه آینه ی تمام نمایای رفتار شماهاست
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    29 3
    سلیمی نمین ملت بسیار آگاه و هوشیار و بیدار هستند
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    2 13
    چون راهی جز همین فوتبال ب ای آشتی وجود نداره
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 18
    از همین جا هم آشتی شروع بشه خوبه
  • US ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    44 6
    در جمهوری اسلامی در تمام سطوح کشور ضعیف شده با فوتبال و آزادی زندانیان مشکل مردم حل نمی شود .