مدیران شرکت های تولید کننده فولاد می‌گویند:"اگر تعرفه افزایش یابد قول می دهیم،بازار را کنترل کنیم."

گروه اقتصاد: دو قطب فودلادی کشور بالاخره در مقابل کاهش شدید قیمت فولاد سر خم کرده و خواهان افزایش مجدد تعرفه واردات فولاد شدند .

ذوب اهن و فولاد مبارکه به عنوان دو تولید کننده بزرگ محصولات فولادی کشور از دولت خواستند تا با افزایش تعرفه دست این تولید کننده ها را گرفته و از ورود محصولات فولادی با قیمت پایین تر از بازار داخل را بگیرد .

این گروه با تضمین عدم افزایش قیمت فولاد داخلی اعلام کردند که با افزایش تولید و همچنین اجرای طرخ های توسعه ای توان پاسخ گویی به نیاز داخل را دارند و نیازی به واردات فولاد به داخل و ترس وزارت بازرگانی برای افزایش قیمت توسط تولید کننده ها نیست .

درنشست مدیران عامل این دو شرکت بزرگ فولادی به صراحت اعلام شد که تنها راه نجات صنعت فولاد کشور افزایش تعرفه است که همچنان دولت بریا این امر تعلل می کند .

بهرام سبحانی مدیرعامل ذوب آهن با پیشنهاد تعرفه 30 درصدی برای فولاد گفت: در حال حاضر تقاضا کاهش یافته و البته علت آن کاهش ساخت و ساز است و حداقل تا وقتی که فروش داخلی در حد تولید تثبیت نشده است باید تعرفه افزایش یابد و همچنین به خاطر این که قیمت‌‏های جهانی کاهش یافته، به نظر می‌‏رسد تعرفه زیر 30 درصد کارآمد نیست و روز به روز فولاد سرگردان در بازار جهانی بیشتر می‌‏شود.

وی با بیان این که در بخش توسعه از سال 62 تاکنون کارهای زیادی شده است، افزود: عمده‌‏ترین طرح توسعه‌‏ای ما طرح توازن است که دارای 5 زیر پروژه است. در حال حاضر بخش کوره بلند 3 با ظرفیت یک میلیون و 400 هزار تن در مرحله راه‌‏اندازی است و در حال آزمایش کردن آن هستیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر ازاین زیر پروژه‌‏ها واحد کک‌‏سازی است که با ظرفیت 900 هزار تن زغال سنگ را به کک تبدیل می‌‏کند و طبق برنامه تا اواخر 88سال تمام شده و به تولید خواهد رسید.

مدیرعامل ذوب آهن اظهارداشت: واحد ولتاسیون نیز با ظرفیت 2 میلیون و 400 هزار تن تا پایان سال نصب خواهد شد.

سبحانی خاطر نشان کرد: ذوب آهن برای تأمین برق مورد نیاز خود، دو واحد 55 مگاواتی نیروگاهی را در حال ساخت دارد که گاز مورد نیاز این نیروگاه توسط گاز تولید شده در کوره بلند 3 تأمین و ما را از برق شبکه بی‌‏نیاز خواهد کرد. یکی از واحدهای 55 مگاواتی تا پایان سال و دیگری نیز نیمه اول سال آینده راه‌‏اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده با اجرای این پروژه‌‏ها افزود: مجموعاً 800 نفر اشتغال مستقیم و 20 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم از طریق این طرح ایجاد شده است.

سبحانی هزینه اجرای این طرح را 385 میلیون دلار خواند و گفت: تمام تجهیزات این پروژه خریداری شده و ارزیابی ریالی این طرح نیز به 440 میلیارد تومان می‌‏رسد و تا کنون در مجموع 81 درصد پیشرفت داشته است که بیشترین پیشرفت نیز مربوط به کوره بلند 3 با 97 درصد پیشرفت است.

توانستیم اجرای طرح توازن را بومی کنیم
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: تکنولوژی ساخت طرح توازن در کل جهان در اختیار 3 شرکت است و با افتخار اعلام می‌‏کنیم که این تکنولوژی در ایران بومی شده است.

سبحانی درباره تاثیر تحریم بر روند فعالیت ذوب آهن افزود: چون قبل از اعمال و تشدید تحریم تجهیزات لازم برای اجرای پروژه‌‏ها را خریده بودیم این تحریم‌‏ها تاثیری بر روی ما نداشت و البته شرکتها سعی می‌‏کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند و ما برای جلوگیری از این امر برای خرید تجهیزات از روش FIB استفاده کردیم.

وی با بیان این که باید با خارجی‌‏ها راه بیاییم ادامه داد: در این روش تجهیزات را از خارج می‌‏خریم و نصب می‌‏کنیم و در نهایت شرکت مزبور باید در زمان راه‌‏اندازی حضور داشته و تست‌‏های لازم برای سالم بودن تجهیزات و نصب را انجام دهد.

مسوولان تصمیم گرفتند فعلا سهام عرضه نشود
سبحانی در ادامه درباره واگذاری ذوب آهن بر اساس اصل 44 گفت: در حال حاضر در شرکت بورس پذیرفته شده این و کارها انجام شده و در نهایت سازمان خصوصی سازی باید مراحل عرضه سهام را ایجاد کند.

مدیرعامل ذوب آهن افزود: شرایط بازار و عرضه سهام موجب شده تا حالا برای واگذاری تعلل کنیم و متاسفانه شرایط بازار فولاد در حال حاضر مناسب نیست وگرنه قراربود شهریور یا مهر کار واگذاری سهام انجام شود که با توجه به شرایط بحران فولاد مسؤولین تصمیم گرفتند که فعلا سهام عرضه نشود.

اگر تعرفه افزایش نیابد دامپینگ قطعی است
وی در ادامه در باره تاثیر بحران جهانی برروی این شرکت اظهار داشت: چون تامین منابع مالی ذوب آهن از محل فروش تامین می‌‏شود و ردیف بودجه‌‏ای از طرف دولت نداریم و اگردربخش فروش درآمد نداشته باشیم متناسب با جریان نقدینگی مورد نیاز دچار مشکل می‌‏شویم ولی در شکل اساسی بی اثر نیست و باید پول تزریق شود تا پروژه‌‏ها اجرا شوند.

وی ادامه داد: در بحث کلی بحران روی ما نیز از لحاظ رشد تاثیرگذار بوده است و حتی اقتصاد به شرایط رکود می‌‏رسد و با توجه به این که ممکن است تولید کننده‌‏های خارجی به فکر واردات فولاد به ایران بیفتند بنابراین باید دولت به فکر راه نجات تولید کننده‌‏ها باشد.

سبحانی راه نجات تولیدکننده‌‏‏ها را افزایش نرخ تعرفه خواند و اظهارداشت: سال گذشته با توجه به این که میزان تقاضا دو برابر تولید داخل بود خودمان از دولت خواستیم که تعرفه را کم کند تا با واردات بازار داخل متعادل شود ولی هم اکنون که تقاضا کم شده از دولت می‌‏خواهیم که با افزایش تعرفه جلوی واردات به کشور را بگیرد.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده ما با کشورهای دیگر قابل رقابت است ولی در خارج از کشور تجار قیمت را تعیین می‌‏کنند که در شرایط فعلی با ایجاد دامپینگ فولاد را با قیمت کمتری به ایران وارد می‌‏کنند و باعث می‌‏شود تولیدکننده‌‏ها ضرر کنند.

سبحانی اظهارداشت: کشورها معمولا با اجرای قوانین ضد دامپینگ جلوی واردات را می‌‏گیرند که طی سه -چهار سال گذشته این کار بارها از سوی کشورها انجام شد.

وی با اشاره به اتفاقی که در سال 81 برای شمش افتاد و قیمت‌‏ها بسیار ارزان‌‏تر از حد معمول شد اظهارداشت: فولادسازان به این حالت دره مرگ می‌‏گویند و شرکتهای زیادی در این زمان ورشکست می‌‏شوند البته هیچ‌‏گاه رکود پایدار نمی‌‏ماند و رونق مجددا ایجاد می‌‏شود.

سبحانی ادامه داد: یکی از ضرورت‌‏های فعلی تولیدکننده‌‏های داخلی افزایش تعرفه است.

مدیرعامل ذوب آهن با پیشنهاد تعرفه 30 درصدی تصریح کرد: در حال حاضر تقاضا کاهش یافته و البته علت آن کاهش ساخت و ساز است و حداقل تا وقتی که فروش داخلی در حد تولید تثبیت نشده است باید تعرفه افزایش یابد و همچنین به خاطر این که قیمتهای جهانی کاهش یافته به نظر می‌‏رسد تعرفه زیر 30 درصد کارآمد نیست و روز به روز فولاد سرگردان در بازار جهانی بیشتر می شود .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطر نشان کرد: پیش از این وقتی ما تعرفه را 10 درصد افزایش دادیم تولید کننده‌‏های خارجی قیمت فروش خود را 10 درصد کاهش دادند تا افزایش تعرفه ما را خنثی کنند.

وی افزود: اگر بحران جهانی هم ادامه یابد و تعرفه افزایش یابد با توجه به طرح های توسعه‌‏ای می‌‏توانیم پاسخ گوی نیاز داخل باشیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان همچنین درباره افزایش تعرفه و نظر وزارت بازرگانی اظهارداشت: امیدوارم وزارت بازرگانی هر چه زودتر با افزایش تعرفه موافقت کند و البته آنها هم تافته جدا بافته‌‏ای نیستند و شرایط کشور را درک می‌‏کنند شاید ما نتوانسته‌‏ایم خوب نیاز به افزایش تعرفه را بازگو کنیم و اگر به این نتیجه برسند که باید تعرفه افزایش یابد حتما این کار انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر شرایط ادامه یابد باید بر روی سایر تولیدات شیفت کنیم و از جمله تولید ریل که هفته پیش قرارداد آن را امضا کردیم و کار دیگر ایجاد نهضت صرفه جویی است یعنی جلوگیری از هدر رفت مواد مختلف که برای این کار حتی خط جدیدی راه اندازی کردیم برای استفاده مجدد از سربارها و جمع آوری پس مانده‌‏های کک سازی که طی آن نفتالین تولید می‌‏کنیم.

تیرآهن‌‏ها را آرم‌‏دار فروختیم تا دست زیاد نشود
سبحانی در ادامه درباره استاندارد بودن تولیدات گفت: هنگامی که دیدیم در بازار جهانی تیرآهن‌‏های غیر استاندارد را به نام ما می‌‏فروشند با نصب آرم شرکت بر روی تولیداتمان جلوی سوء استفاده را گرفتیم و این کار باعث شد تا تیرآهن ما با افزایش 100 تومانی به فروش برسد.

وی همچنین از اخذ مجوز صادرات 50 هزار تنی به عراق خبر داد. همچنین مدیر عامل فولاد مبارکه نیز با بیان یان که تضمین می کنیم افزایش قیمت ندهیم از دولت خواست تا با افزایش نرخ تعرفه فولاد به کمک تولید کننده ها بیاید .

وی در ادامه از برنامه فولاد مبارکه برای رسیدن به اهداف برنامه چشم‌‏انداز و تولید فولاد به 25 میلیون تن در سطح کشورخبر داد.

محمد رجایی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در جمع خبرنگاران بازدیدکننده از این شرکت افزود: امروز فولاد مبارکه نرم‌افزار‌های اتوماسیون صنعتی را در کشور اجرا می‌کند و یکی از استراتژی‌های اصلی ما بومی‌سازی این صنعت در کشور است.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: می‌‏خواهیم تا چهار سال آینده صنعت فولاد رادر کشور بومی کنیم چرا که در حال حاضر برنامه ساخت تجهیزات فولادی درداخل کشور را در حال اجرا داریم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه این مراحل را با تکنولوژی ایرانی انجام می‌دهیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه ‌با اشاره به اینکه تنها فولادسازی و تحول در جامعه جز رسالت‌های کارخانه فولاد مبارکه نیست، اظهار داشت: ساخت کارخانه فولاد با مهندسی خود جزو رسالت‌های اصلی ماست و این در حالیست که بخش احیا مستقیم به طور کامل توسط متخصصان داخلی اجرا می‌شود که در دیگر قسمت‌ها و در تدارک ساختار مهندسی هستیم.

رجایی با اشاره به اینکه توفیقاتی که ایران اسلامی پیدا کرده در فولاد مبارکه در حال کار است، تصریح کرد: آنچه که در فولاد مبارکه انجام شده کمتر از توفیق‌های کشورمان در بحث انرژی هسته‌ای نیست و ما با سرعت و قدرت در حالی پیمودن این مسیر هستیم.

اظهار داشت: در حال حاضر در حال توسعه تا مرز یک هزار میلیارد تومان هستیم و برنامه که در سال 87 داریم این است که از مرز تولید 5 میلیون و 50 هزار تن فولاد در کشور عبور کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه سال گذشته از 5 میلیون تن تولید فولاد گذشته‌ایم، افزود: افزایش تولید یک میلیون و 200 هزار تن برای سال آینده را در برنامه‌های خود داریم.

وی با اعلام این خبر که سه واحد عظیم برای احیای مستقیم فولاد در حال احداث داریم، اظهار داشت: این سه واحد تولیدی ظرف 24 ماه آینده به ثمر خواهد رسید که ظرفیت آن تولید حدود 4.5 میلیون تن آهن اسفنجی خواهد بود.

رجایی با اشاره به اینکه پنج واحد احیای مستقیم فولاد مبارکه را ژاپنی‌ها ساخته‌اند، تصریح کرد: این پنج واحد باید 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کرد، اما امروز شاهد این مسئله هستیم که با دانش مهندسین ایرانی با سه واحد، 4.5 میلیون تن آهن اسفنجی را تولید خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز ،فولاد مبارکه در نظر دارد تا طی برنامه‌‏ افزایش تولید 25 میلیون تنی فولاد را در سطح کشور اجرا کند.

مدیر عامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه باید با دانش فنی از مرز‌های کشور هم عبور کنیم، تصریح کرد: فولاد مبارکه علی‌رغم مشکلاتی نظیر کمبود برق و بحران اقتصادی جهانی،‌در سال‌جاری یک گرم از برنامه تولیدی خود را کاهش نداده است و تولید با تمام ظرفیت در این کارخانه ادامه پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تا پایان سال چیزی بالاتر از میزان تعریف شده تولید را تولید خواهیم کرد و شاهد رشد 7-6 درصدی رشد خواهیم بود.

کاهش تولید ندادیم
رجایی با اشاره به اینکه توسعه ذوب آهن با تمام ظرفیت به پیش می‌رود، افزود: علی‌رغم تبلیغی که برای تحریم می‌شد، نه تولید ما کاهش یافته و نه توسعه‌هایمان تحت تاثیر قرار گرفته است.

مدیر عامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در بحث توسعه 100 میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان فقط صرف حفاظت‌های زیست محیطی می‌شود، تصریح کرد: فولاد مبارکه همواره به دنبال این بوده است که کمترین تاثیر منفی را برای محیط زیست داشته باشد و ما در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای برای کنترل آب، ‌خاک و هوا داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: آب استفاده شده در سیستم به طور کامل بسته شده است و هیچ راهی به بیرون ندارد و این آب پس از تصفیه برای فضای سبز سرریز می‌شود و مقداری از آن در حوضچه‌های پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید مان را برای مشتریان ذخیره می کنیم
رجایی موجودی انبار فولاد مبارکه در آستانه بحران جهانی را برای حمایت از مشتری‌های این کارخانه خواند و اظهار داشت: با توانمندی و تعامل با وزارتخانه و کمک دولت در این شرایط توزیع فولاد کمتری داشته‌ایم و با این مسئله از آسیب دیدن مشتری‌هایمان جلوگیری کرده‌ایم.

وی افزود: مرز‌های کشور باید سنگربندی شود و این در حالی است که اقتصاد در دنیا سرگردان شده و تابع هزینه تمام شده نیست.

وی افزود: ما تضمین می‌دهیم افزایش قیمت در داخل کشور نداشته باشیم، به شرطی که بازار‌های سرگردان در منطقه به تولید ما ضربه نزند.

مدیر عامل فولاد مبارکه به رکورد حمل محصول در فولاد مبارکه اشاره کرد و اظهار داشت: ما در شرایط بحران جهانی به رکورد510 هزار تن حمل محصول دست پیدا کردیم که این مسئله کمک بزرگی به ما کرده است.

وی موجودی در انبار فولاد مبارکه را زیر 350 هزار تن عنوان کرد و افزود: محصولی را تولید کردیم که مشتری‌‏ها باید برای سفارش آن بیایند و این در حالی است که بخش بزرگی از محصولات ما در صنایع خودرو سازی و صنایع است که در این بخش‌ها نیز مشتری‌های ما مشکل تامین بودجه مالی را داشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مشتری‌های فولاد مبارکه مشکل تامین منابع داشتند که ما در راستای سیاست‌های فروش فولادمان، محصولاتمان را سه ماهه به آنها می‌فروشیم واین فرآیند از روز سفارش پنج ماه طول می‌کشد که دو ماه برای تولید و سه ماه برای پرداخت مبلغ در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث طرح تحول اقتصادی ابعاد این طرح باید مشخص شود، تصریح کرد: اگر انرژی آزاد شود و قیمت‌ها شناور شوند، شرایط سخت‌تر می‌شود، اما ما به مرز ضرر و خطر نمی‌رسیم.

رجایی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه ماه‌های آینده 450 هزار تن در هر ماه تولید خواهد داشت، خاطر نشان کرد: از نیمه نخست سال آینده توسعه‌ها را شروع می‌کنیم و اگر محافظت نکنیم بحران سراغ ما نیز می‌آید ما اگر برای بحران چاره‌اندیشی نکنیم و بحران تداوم داشته باشد، طرح‌های آینده ما را دچار اختلال می‌شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه با اعلام اینکه اکثر تکنولوژی‌های ما دارای تعرفه است، تصریح کرد: همه چیز در کشور ما تعرفه دارد غیراز فولاد که باید روی آن تعرفه گذاشته شود.

رجایی تصریح کرد: انتقال دانش مهندسی به دیگر کشورها و احداث فولاد کنار معادن ‌در استان‌های همجوار اصفهان از برنامه‌های کارخانه فولاد مبارکه است که ظرفیت تولید فولاد آن بالای10 میلیون تن خارج از این منطقه خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =