مانع‌تراشی برای مهاجرت یا تنبیه فارغ‌التحصیلان؟/آزادسازی مدارک: ۶تا۲۵میلیون تومان/«برای فارغ­‌التحصیل گذشته هم اعمال می‌­شود»

« هزینه­‌های آزادسازی مدرک به یکباره شش برابر شده است. قیمت­‌های آزاد­سازی مدارک بسته به رشته تحصیلی و منطقه متفاوت بوده است. هزینه کل آزادسازی مدرک بین  شش تا ده میلیون تومان بود اما اکنون حداقل بین  شش تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر ترم است. کل مبلغی که امروز دانشجو باید برای هر ترم پرداخت کند قبل از این ابلاغیه می‌توانست تمام هزینه چهار سال را بپردازد و مدرک را آزاد کند. فکر می کنم حدود شش تا  ده برابر شده است.»

آیدا صالحی: «مهاجرت» واژه‌ای که این روزها در میان جوانان و دانشجویان زیاد به گوش می‌رسد. جوانان هر روز از آرزوها و خواسته‌هایشان دورتر می‌شوند و یک قدم فاصله می‌گیرند.

در حال حاضر که صندلی بسیاری از دانشگاه‌ها پولی شده است جوان ایرانی از ماراتن سخت و فرسایشی کنکور سراسری می‌گذرد تا یک صندلی دانشگاه دولتی را اشغال کند. گرانی و تورم برای خرید مایحتاج، دغدغه پیدا کردن شغل در آینده، افزایش قیمت کتاب‌ها، ، اوضاع اقتصادی دانشجویان را دشوارتر کرده است، حال بر اساس ابلاغیه جدید وزارت علوم مشکل آزادسازی مدرک هم بار سنگینی را بر دوش دانشجویان اضافه کرده است.

اغلب افراد به روش‌هایی به دنبال مهارت‌افزایی و تکمیل رزومه خود برای مهاجرت هستند. مسئولین کشوری به دنبال راه حل برای رفع مشکلات در داخل کشور و ایجاد زمینه پیشرفت علمی و تحصیلی دانشجویان نخبه و جلوگیری از فرار نخبه‌ها با ابلاغیه جدید که چندی پیش وزارت بهداشت و در روزهای اخیر منتشر کرده است نه تنها موانع برداشته نشده است بلکه با سنگین کردن هزینه‌ها می‌خواهند مسیر رفتن را دشوار کنند.

مانع تراشی وزارت بهداشت

چندی پیش وزارت بهداشت شرایط تودیع وثیقه و آزادسازی مدارک برای رشته‌های علوم پزشکی را تعیین کرد بر این اساس مبلغ وثیقه رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی از ۸۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان و رشته داروسازی به ۲۵۰ میلیون تومان و کارشناسی ارشد به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است که از سال۱۴۰۱ بر اساس تورم افزایش پیدا خواهد کرد . با این حساب برای آزادسازی مدرک هشت ترم تحصیلی و لغو تعهد، دانشجویان باید دست‌کم ۴۸ میلیون تومانی پرداخت کنند.

مانع‌تراشی برای مهاجرت یا تنبیه فارغ‌التحصیلان؟/آزادسازی مدارک: ۶تا۲۵میلیون تومان/«برای فارغ­‌التحصیل گذشته هم اعمال می‌­شود»

وقتی شخصی وارد رشته پزشکی می‌شود یک طرح و یک تعهد دارد. طرح شامل همه افراد است به جز کسانی که با سهمیه ۲۵ درصد آمده‌اند یا تک فرزند هستند. تعهد اما متفاوت است در زمان کنکور با توجه به فراوانی خدمات به سه منطقه یک و دو و سه گروه‌بندی می‌شوند . باید یک مدت زمانی را بر اساس منطقه یک ، ۵ سال ، منطقه دو ، ۱۰ سال ، منطقه سه ، ۱۵ سال خدمت کنند. این قانون متعلق به سال‌های قبل است و تاکنون تغییری نداشته است. همیشه به این‌صورت بوده هنگامی که دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند و بخواهند مدرک را آزاد کنند به ازای تعهدی که داشتند مبلغی را پرداخت می‌کردند که تا یک هفته پیش ترمی ۵۰۰ هزار تومان بود.تفاوت تعهدی که در زمان کنکور امضا می‌کردند از این ابلاغیه، این است که دانشجویان منطقه دو و سه حداقل باید اندازه سال‌های تحصیل یعنی پنج سال و نیم در کشور خدمت کنند و نمی‌توانند زودتر مدرک خود را آزاد کنند اما این شامل دانشجویان منطقه یک نمی‌شود و برای مابقی زمان خدمت باید هزینه گزافی را پرداخت کنند تا مدرک آزاد شود.

یکی از فارغ التحصیلان پزشکی از مانع جدیدی که این ابلاغیه برای زندگی‌اش به وجود آورده است، می‌گوید: «من و همسرم قصد داشتیم تا پایان سال مهاجرت کنیم. همسرم یک سال زودتر از من فارغ التحصیل شده و چون تک فرزند بوده طرح ندارد ، تعهد را هم خریده است. اما من باید دو سال طرح را بگذارنم و پنج سال و نیم خدمت کنم و در ایران بمانم. این زندگی من را نابود خواهد کرد.»

از منطقه‌بندی کنکور تا آزادسازی مدرک

داوطلبان کنکور سراسری بر اساس برخوردداری خدمات در کشور به سه منطقه تقسیم می‌شوند و سهمیه‌های متفاوتی می‌گیرند. در مصوبه جدید وزارت علوم هزینه‌ها به میزان منطقه و رشته متفاوت است اما در هر حال حدود شش برابر افزایش داشته است.

حامد مقدم منش، فارغ‌التحصیل پزشکی درباره منطقه‌بندی تعهد خدمت دانشجویان پزشکی به خبرآنلاین می‌گوید: «بعد از کنکور فرمی را پر کردیم که مدت زمانی را بر اساس منطقه‌ها که منطقه یک، یک برابر ، منطقه دو، دو برابر و منطقه سه، سه برابر مدت تحصیل تعهد خدمت به کشور را می‌دهیم. عده‌ای پس از اتمام کار می‌روند و دانشنامه خود را آزاد می‌کنند اما گروهی می‌خواهند پس از اتمام طرح مهاجرت کنند و دانشنامه خود را آزاد کنند قبل از این ابلاغیه راه حلی وجود داشت که زمان باقیمانده خدمت خود را می‌خریدند. حالا حتما باید پنج سال از اتمام خدمت بگذرد تا بتواند سال‌های باقی مانده را بخرد. از مشکلات اصلی این است که برای خرید طرح پیش از این برای هر سال باید یک میلیون تومان پرداخت می‌شد اما با این ابلاغیه به یکباره این رقم به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.»

قیمت‌ها قبل و بعد از تعرفه جدید

محمدرضا طیران از مدیران یک موسسه مهاجرت تحصیلی در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید:« هزینه‌های آزادسازی مدرک به یکباره شش برابر شده است. قیمت‌های آزادسازی مدارک بسته به رشته تحصیلی و منطقه متفاوت بوده است. هزینه کل آزادسازی مدرک بین شش تا ده میلیون تومان بود اما اکنون حداقل بین شش تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر ترم است. کل مبلغی که امروز دانشجو باید برای هر ترم پرداخت کند قبل از این ابلاغیه می‌توانست تمام هزینه چهار سال را بپردازد و مدرک را آزاد کند. فکر می کنم حدود شش تا ده برابر شده است.»

وی درباره به صرفه بودن هزینه‌ها و اعتباربخشی در دانشگاه دولتی و غیر دولتی افزود: « از لحاظ هزینه دانشگاههای غیردولتی به صرفه‌تر است اما اگر بخواهیم با رویکرد ادامه تحصیل در خارج فکر کنیم قطعا رزومه‌ای که از دانشگاه‌های سراسری است اعتبار بیشتری دارد اما اگر بحث مالی باشد هم اکنون در دانشگاه‌های غیردولتی بحث آزادسازی مدرک را نداریم.»

فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل و دریافت مدرک به قیمت روز

داستان زمانی جالب می‌شود که در این مصوبه اشاره شده دانشجویان سنوات قبل هم اگر بخواهند مدارک خود را آزاد کنند باید به نرخ جدید باشد. واضح و مبرهن است در آن زمان تورم و میزان هزینه پرداختی برای یک دانشجو از طرف دولت به مشابه امسال نبوده و این کار به ضرر فارغالتحصیلان سابق است.

طیران عنوان می‌کند:« مسئله‌ای که شنیده‌ایم و برای ما و دیگر دانشجویان حائز اهمیت است این بود که برای دیگر دانشجویانی که سنوات گذشته هم بودند این موضوع را قرار داده‌اند به صورت منطقی اگر این موضوع جدید است باید برای دانشجویان جدید اعمال شود اما ابلاغیه برای تمام دانشجویان است. حتی اگر چندین سال قبل هم فارغالتحصیل شده الان مشمول آن هزینه هستند.»

حامد مقدم‌منش هم می‌گوید:« این مصوبه از قبل به کسی ابلاغ نشده بود و دانشجویان آگاهی نداشتند. قانون جدید باید برای کسانی که به تازگی وارد فضای کنکور شده‌اند و می‌خواهند شرایط دانشگاههای دولتی و غیردولتی را مقایسه کنند و انتخاب آگاهانه داشته باشند، اجرا شود اما متاسفانه این مصوبه به کسانی که سال‌های گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند هم اعمال می‌شود.»

مانع‌تراشی برای مهاجرت یا تنبیه فارغ‌التحصیلان؟/آزادسازی مدارک: ۶تا۲۵میلیون تومان/«برای فارغ­‌التحصیل گذشته هم اعمال می‌­شود»

سخت شدن راه مهاجرت برای دانشجویان

در این خصوص مدیر موسسه مهاجرت تاکید می‌کند: « شنیدن این خبر مرا شوکه کرد چون قرار بر مانع‌زدایی و تسهیل‌ کارها برای تحصیل دانشجویان بود اما این خبر به نظر بیشتر سنگتراشی است. هدف دانشجو این است که یک فضای راحتی را برای تحصیل کردن داشته باشد اما این ابلاغیه شرایط را برای دانشجویان سخت کرده است.»

او می‌گوید:«خیلی از دانشجویان قصد دارند برای ادامه تحصیل مهاجرت کنند و برای خدمت به کشور باز گردند. این کار خوب و پسندیده‌ای است باید سعی شود که نهادهای مختلف و مسئولین کارها را برای دانشجویان تسریع کنند. این خبرها دانشجویان را دل‌سرد می‌کند. در آخر آینده کشور در دست دانشجویان و جوانان است.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    223 8
    اگر کسی بخواد از این مملکت بره ده برابر این پول رو هم میده تا از این مملکت رها بشه..
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      164 3
      دقیقا این کارها فایده ای نداره جز افزودن نفرت از این کشور و مسئولین
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      110 3
      مهاجرت بسیار گسترده هست و امروزه تقریا 90 درصد مردم دنبال راهی برای رفتن هستند حتی از خود حکومتی ها . ندیدن این وضع از سران حکومت تعجب اور هست ....
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      16 85
      پس بهتره هزینه تحصیل رایگان رو بده و بعد بره
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      101 7
      تحصیل رایگان قانون کشوره.شرطی نیستش که .قانون نگفته اگه بمونی باید رایگان باشه .گفته رایگان هست
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      33 0
      موندن تو ایران شده جریمه و تنبیه خیلی جالبه خیلی
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      4 31
      قانون کشور رایگانش کرده که بعدا به کشور خودش خدمت کنه نه آمریکا و کانادا.اگر قصد خدمت به اونها رو داره باید پولشو بده بعد بره هر جا که می خواد
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      20 2
      متاسفم برای مسئولینی که تا جلوی دماغشون رو بیشتر نمی بینند و نمی فهمند ارزش یک جوان تحصیلکرده چقدره. مگه فقط هزینه دانشگاهه؟ از بدو تولد تا وقتی یه جوان برومند و متخصص به مرحله بازدهی می رسه ده ها برابر این مبلغ هزینه داره و مهمترین ثروت و سرمایه کشوره که بخاطر مسئولان بی کفایت اینطور داره هدر میره.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    100 5
    تاسف دارد
  • مینایی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    92 4
    امیدواریم شرایط این طور نمونه
    • علی رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      30 7
      امیدوارم شرایطی فراهم بشه تا از استان‌های محروم در زمینه های مختلف بطور مثال پزشکی ، دانشجو جذب دانشگاه ها بشه ولی حتما تعهد بدن که حداقل ده سال در شهر خودشون خدمت کنن البته بدون تبدیل
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    81 5
    نظر صریح مانع تراشی برای مهاجرت دانشجویان بود و وزرات علوم اجرایی کرد
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      18 0
      مانع تراشی که چه شود ،از بیکاری و سرخوردگی خودکشی و اعتراض کنند ؟
  • FI ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    دیگه به چه زبونی باید بگن دست از درس و دانشگاه بردارید برید دلال شید؟!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    89 2
    قانون عطف بماسبق شد؟ ابلاغیه جدید برای فارغ التحصیلان سنوات گذشته؟ نفس دریافت پول موضوع دریافت غرامت در ازای تحصیل رایگان دوره روزانه بود چطور شد که معادل هزینه تحصیل در دوره شبانه سالیان گذشته زیاد شد؟ یعنی دولت هم بخواهد پاداش پایان خدمت بازنشستگان را هم پرداخت کند معادل ۶ تا ۱۰ برابر آخرین حقوق ماهیانه را براساس سی ماه می پردازد؟ می توان حدس زد وزارت علوم تابع اوامر ملوکانه بوده و صرفا بخاطر مانع تراشی و با زیر پا گذاشتن عقل دست به چنین کاری زده است. در این مملکت مسولان شب تا صبح در اتاق فکر شان نشسته اند و دائم در این اندیشه اند چگونه می توان بیشتر مردم آزاری کرد.
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      10 0
      گل گفتی مردم آزاری !
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    72 4
    یاد اون شهری افتادم که یه پل برای ورود و خروج داشت و پادشاه به مامورانش دستور داده بود که هر روز ......
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      10 0
      آره تعداد مأموران را باید زیاد کنند که تا تو صف طولانی گیر نیفتیم و زودی کارمون راه بیفته بریم رد کارمون
  • ZA ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    کار کاملا درستیه. تحصیل رایگان در ایران با شرط تعهد خدمت و برای تمامی رشته هاست و باید هم هزینه برای آزادسازی مدرک گرفته بشه و اون هم به نرخ روز.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      66 2
      بچه ام رو مدرسه دولتی نوشتم تا الان که دو ماه شده حدود ۱ میلیون دادم . تحصیل رایگان چیه میگی ؟ کجاست ؟
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      12 0
      اگر دولت برای فارغ‌التحصیلان شغل مناسب و مرتبط ارایه میکرد و اگر طبق قانون اساسی تحصیل واقعا رایگان بود، حرف شما شاید تا حدی درست بود.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      17 0
      خودت رفتی خارج بیون گود میگی لنگش کن !خبر نداری اینجا همه چیز پولیه و رایگان مرد.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
      2 15
      کسی که با پول ملت دانشگاه دولتی خونده باید تمام هزینه ها را بده بعدا بره ، نکنه فکر میکنید خرج استاد و دانشگاه از آسمون میاد؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    73 5
    کسی که دل میکنه و میره .اولا به سختی ممکنه دیگه برگرده چون اگه میخواست بمونه یه جوری خوذش را راضی میکرد بمونه .دوما این پولها مانع رفتنش نمیشه . سوما مغز ها که بروند دیگه جایگزینی نیست...
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      1 11
      بچه هایی که تعهد دادن توی مملکت بمونند چون دولت دارد هزینه می کنند حق ندارند از اینجا بروند تا مدت تعهدشان تمام بشه چون این ها جای اونهایی که نمی خواستند بروند رو گرفتند و اگر از اول قصد مهاجرت داشتند باید در رشته های شهریه پرداز و دانشگاه آزاد ثبت نام می کردند که حق آنهایی که می خواهند توی ایران بمانند وخدمت کنند ضایع نشود. أحسنت به این تدبیر.
  • کوروش CA ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    52 7
    دقیقا این میشه فساد سیستماتیک فقط کسانی میرن دانشگاه دولتی که وضع اقتصادی خیلی خوبی دارند و میتونند بعد از فارغ التحصیلی با پرداخت هزینه مدرک آزاد کنند یا قشر بسیار ضعیف که تمایل به پشرفت و مهاجرت نداره
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      5 53
      این موضوع هیچ ربطی به فساد سیستماتیک نداره. داره جلوی سوء استفاده از بودجه کشور رو میگیره.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    94 5
    هر چقدر میخواهید فشار رو بیشتر کنید، عاقبت کار رو هم خواهید دید .
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    30 4
    عجب
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      14 5
      چهار انگشت میشود یک وجب
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    14 65
    کار کاملا درستیه. برا چی دانشجو رایگان تربیت کنیم بفرستیم دیگران ازش استفاده کنند اگر قصد خروج دارید قبل از تحصیل در دانشگاه خارج شید از اول به دانشگاههای خارجی پول بدید تو بهترین دانشگاهها هم درس بخونید.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      9 1
      این حرف شما بدعت است .انسان اختیار داره .قفس نیست که .کاری بکنید که نرود .نه اینکه زندان درست کنید .چرا کسی از ایتالیا نمیره ؟
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      13 1
      تو باغ نیستی نظر ندهید ! امروز یک دانشجوی دکتری خودکشی کرد.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    50 4
    وزارتخونه هست یا سر گردنه؟؟؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    55 4
    کاسبی جدید دولت بعد از مالیات و وثیقه
  • ناشناس IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    50 5
    برای همه دانشجو ها که سوء پیشینه درست کردید . کاری کنید از کشور هم نتونن خارج شوند در داخل هم نتونن کار پیدا کنن ، اونوقت ببینید اوضاع چی میشه
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    46 4
    الان که خانواده ها به سمت تک فرزندی رفتند، خیلی از پدرمادرها حاضرن برای تک فرزندشون این هزینه رو تهیه کنند که از ایران مهاجرت کنه.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    28 8
    معلومه! تنبیه
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    10 1
    دانشجویی که ۱۰ سال پیش فارغ التحصیل شده باید بر اساس هزینه تحصیلی و مبالغ ۱۰ سال پیش باید پول پرداخت کنه ،چرا به قیمت و مبلغ فعلی پول رو پرداخت کنه ؟این اگه غارت و چپاول نیست پس چیه ؟؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    7 1
    اگر کارا ردیف بشه وبنا به را رفتن باشه لنگ بیست و پنج میلیون باشم میندازم جلوتون والا
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    5 1
    سخنگوی دولت در چارچوب تور دانشگاه گردی و نمک پاشیدن بر زخم های دانشجویان که اغلب با سر و صدا رو به رو شد و حرفهاش میان هیاهوی اعتراضات دانشجویی گم شد، فرمایش کردند که در سال‌های اخیر موجی از بازگشت نخبگان به کشور را شاهد هستیم. این اقدام رو هم باید در همین راستا ارزیابی کرد که احتمالا کسانی را لای منگنه اقتصادی بگذارد و مانع مهاجرت آنها شود و در آمارهای بعدی گزارش این تغییرات را بدهند و از سویی منبع مالی جدیدی برای تأمین هزینه های این دولت پرهزینه فراهم شده است
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    6 1
    پارسال رئیسی در پاسخ اون دانشجوی دکتری دختر که از قصدش برای مهاجرت در این وانفسای بیکاری گفت خیلی روشن و بی خیال جواب داد: خارج رفتن رو ولش کنین و از برنامه عبث و بی حاصلش برای «شیریک» شدن دولت با دانشگاه در زمینه ایجاد اشتغال خبر داد که مثل همیشه معلوم بود وعده بی پایه است. الانم برای محکم کاری هزینه های آزادسازی مدرک رو چندین برابر کردن تا کسانی که زبان خوش سرشون نمیشه یا سر جاشون بشینن یا توان مهاجرت رو پرداخت کنن بلکه بخشی از ریخت و پاش های دولت مستقر پولش در بیاد
  • علی رضا IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 0
    من سال ۹۱ دانشچوی دکتری شد 90 درصد کار را انجام دادم ولی به دلیل متاهل بودن و مشکلات مالی و نداشتن چشم انداز کار را رها کردم الان با این وضعیت کلی بدهکار شدم و معلوم نیست چه خاکی باید توی سرم بریزم
  • علی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 1
    طبق قانون تحصیل برای افراد در مراکز دولتی مجانی می باشد .‌‌حال اگر فردی بعد از فارغ‌التحصیلی در این مملکت شرایط مناسب داشته باشد چرا برود؟! وقتی نمیتوانند شرایط کار را فراهم کنند چرا مانع رفتن می شوند؟! حال اگر فردی برگشت ایا این وجه را به او پس میدهند؟! کاملا مشخص است این طرح در راستای تنبیه و محدود کردن تحصیل کرده ها برای نرفتن به خارج است. میگویند باید بمانند و خدمت کنند خوب اول شرایط خدمت را فراهم کنید تا بمانند . ایران را شبیه زندان میکنند . وگرنه اگر هنر داشتند کاری میکردند به جای اینکه کسی برود دیگران بیایند. فکر نمیکنند چرا این اتفاق نمی افتد؟!
  • شهلا GB ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    17 2
    ظاهرا دولت برای بودجه اش باید دست تو جیب کارمند و دانشجو ومغازه دار کند زورش به آقازاده ها نمی رسد
  • سربازولایت IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    9 1
    بعد میگید چرامردم اعتراض میکنن
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    7 2
    لعنت به کسی کل امید رفتن نخبه رو تقویت و امید ماندنش رو ناامید میکنه
  • حمید IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    1 13
    هرکه می خواد بره با ید هزینه رو پرداخت کنه ، از پول مردم ایران مصرف می کنند می رن درخدمت دولت کانادا ،
  • یک فرهنگی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    9 2
    در حال حاضر هم شرایط داخلی برای دانشجویان سخت است اعم از تحقیق وپژوهش و استخدام وکار و ارزش و... الحمدالله خارج از ایران و مهاجرت هم سخت بود سخت تر ش کردند
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    13 2
    شما کار و درآمد درست کنید هیچ کس نمیره. نمی دونم این کشور به مشت بیکار خونه نشین می خواد چیکار که جلوی رفتنشون و می گیره....
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    6 1
    اینارو بزارید برن آخه اینجا اینا بدرد شما نمی خورند.ادعاشون هم زیاده...شاگرد اول کلاس ما در دوره فوقلیسانس هم در شریف اول شد شد کارمند ساده اونی که با کوپن بالا آمده بود همه درسها را تابستان پاس کرد مدیر عامل بزرگترین شرکت ....شد بگذارید طفلی ها برند اینا به درد شما نمی خورند سخت نگی ید
  • ناشناس IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    4 2
    دلیل مهاجرت جاذبه ی خارج نیست دافعه خارج است
  • سارا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 12
    خیلی کار درستی کردن دستشون درد نکنه چندین سال از بودجه مملکت استفاده میکنند و تحصیل می کنند بعد میرن خوش خدمتی میکنند برای اون ور آب
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 3
    اینم از بازی جدیدشون برای این ملت بدبخت
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    4 16
    کسی که با پول ملت دانشگاه دولتی خونده باید تمام هزینه ها را بده بعدا بره ، نکنه فکر میکنید خرج استاد و دانشگاه از آسمون میاد؟
  • میرشکار IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    4 15
    کسیکه با هزینه کم و با هزینه دولت درس خونده باید برای کشور خودش کار کنه نه اینکه میلیاردها تومن واسحداقل ۱۵سال درس خوندنش هزینه بشه بعدش بره یه کشور دیگه خدمترسانی کنه؟...