۷۶ گونه جانوری در خطر انقراض/ این ۵ گونه‌ در وضعیت بحرانی

ایرنا نوشت: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۷۶ گونه جانوری کشور بر پایه طبقه‌بندی ملی در خطر انقراض قرار دارند و نیازمند مراقبت بیشتر هستند.

حسن اکبری ابراز داشت: بر پایه طبقه‌بندی ملی مهره‌داران، ۷۶ گونه جانوری در خطر انقراض است و گونه‌هایی از جمله یوزپلنگ آسیایی، میش‌مرغ، گوزن زرد ایرانی، گورخر و هوبر، در وضعیت بحرانی‌تر قرار دارند.

وی ادامه داد: قاچاق قابل توجه و تخریب زیستگاه از عوامل اصلی قرارگیری برخی گونه‌های جانوری در خطر انقراض است و ترویج فرهنگ مهربانی با محیط زیست و تقویت مشارکت اجتماعی، یکی از راهکارهای مهم و موثر در حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: راهبرد و اولویت این سازمان در حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض و معرض تهدید، حفظ زیستگاه آنها است، اما در برخی مواقع و در نگاه کلان دنبال کردن تکثیر گونه در اسارت و یا با جابه جایی گونه ضرورت دارد.

وی افزود: درباره گروه‌های مختلف مهره‌داران از جمله خزندگان و دوزیستان اطلاعات کافی وجود ندارد و تقویت طرح‌های پژوهشی در این زمینه پیگیری می‌شود.

اکبری بیان کرد: کمبود آب در منابع آبی و تخریب زیستگاه وضعیت برخی خزندگان را نگران کننده کرده است و باید انجام تحقیقات در این زمینه مورد توجه باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اکنون به بیشتر گونه‌های پستاندار و برجسته دیده شده و خزندگان و دوزیستان کمتر توجه شده است.

وی یادآور شد: گردشگران و دامداران به دلیل ناآگاهی به گونه‌های خزنده و دوزیست آسیب می‌زنند و افزایش آگاهی، لازمه حفاظت از این گونه‌ها است.

۷۶ گونه جانوری در خطر انقراض/ این 5 گونه‌ در وضعیت بحرانی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بازید از پارک ملی کویر گرمسار و نظارت بر رهاسازی گورخرهای انتقال یافته از پارک ملی خبر کرمان در طبیعت پارک ملی کویر گرمسار به غرب استان سمنان سفر کرد.

طی ماه گذشته ۱۲ راس گورخر از پارک ملی کرمان به پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان، با هدف معرفی و تکثیر گونه، منتقل شد که اکنون با تکمیل بررسی‌های علمی و اطمینان از سازگاری با محیط، ۱۰ راس در پارک رهاسازی شدند. ۱۲ راس گورخر با طی مسافت یکهزار و ۲۵۰ کیلومتر از پارک ملی خَبْر کرمان به پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان به سلامت منتقل شدند. طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، از ۱۲ راس گورخر انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار، ۶ راس ماده، سه راس نر و سه‌راس نابالغ است.

۳۰۹ منطقه چهارگانه شامل پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که این نقاط ۱۱.۶ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و حفاظت از وسعت با این تنوع با ترویج فرهنگ مهربانی با طبیعت امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید:

بجای مدیران محیط‌زیست «چوپان» بگذاریم، شاید یوزپلنگ احیا شد

تولد غیرمنتظره ۲ توله «یوزپلنگ» در پاییز سرد پارک ملی توران!

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =