افزایش میزان انباشت اتریوم توسط نهنگ‌ها

با فرا رسیدن سپتامبر ۲۰۲۲ «مرج» انجام شد؛ ارتقاء شبکه اتریومی که کاربران مدت‌ها در انتظار آن بودند تا مکانیزم اجماع این بلاک‌چین از اثبات کار به اثبات سهام تغییر پیدا کند.

روش اثبات کار،‌ برق بسیار زیادی مصرف می‌کرد که هزینه‌بر و به ضرر محیط‌زیست بود. همچنین منجر به مشکلاتی در مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالای تراکنش می‌شد. کارشناسان می‌گویند با تبدیل اثبات کار به اثبات سهام، مصرف انرژی شبکه اتریوم تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و سرعت تراکنش افزایش می‌یابد.

با ورود سازوکار اثبات سهام، اکنون سرمایه‌گذاران می‌توانند برای استخراج ETH، به جای آن‌که سخت‌افزارهای گران‌قیمت و انرژی‌خوار را به کار بگیرند، سرمایه خود را در شبکه انباشت کنند و پاداش‌های خود را از این طریق دریافت کنند. در ۵ آذر ۱۴۰۱، خبری در صرافی والکس بازتاب داده‌شد که حاکی از افزایش انباشت اتریوم به مقدار دو برابر توسط نهنگ‌ها بود اما اتریوم انباشت‌شده دقیقاً چیست؟ سرمایه‌گذاران عادی چگونه می‌توانند اتریوم انباشت کنند؟ برای یافتن پاسخ، به خواندن مقاله ادامه دهید.

انباشت اتریوم چیست؟

احتمالاً درباره ماینرهای ارزهای دیجیتال شنیده‌اید؛ ماینرهایی که تراکنش‌های موجود در بلاک‌چین‌های اثبات کار مانند بیت کوین را تایید می‌کنند. استخراج‌کنندگان کریپتو مسائل پیچیده ریاضی را با رایانه‌های پرقدرت که از مقدار زیادی برق استفاده می‌کنند، حل می‌کنند. برخی از ارزهای دیجیتال پیشرو که از مدل‌های اثبات کار استفاده می‌کنند - به‌ویژه بیت کوین - انتقادات گسترده‌ای را به دلیل مصرف انرژی فزاینده‌ای که دارند، به خود جلب کرده‌اند.

انباشت یا استکینگ (Staking) جایگزین اصلی برای اثبات کار است. با وجود اینکه اتریوم اثبات سهام را پذیرفت، همچنان تعداد زیادی از داوطلبان هستند که تراکنش‌ها را روی بلاک چین تایید می‌کنند. آن‌ها به جای استفاده از رایانه‌های پرقدرت برای حل پازل‌های ریاضی، انباشت اتریوم را انجام می‌دهند که شامل قفل کردن ETH روی بلاک‌چین می‌شود. در این فرایند، شما اتریوم می‌خرید، آن را در شبکه قفل می‌کنید تا اجازه حضور در فرایند تایید تراکنش‌ها و تولید بلوک‌های جدید را پیدا کنید و از طریق پاداش‌هایی که در این فرایند می‌گیرید، کسب درآمد کنید.

انباشت اتریوم چگونه کار می‌کند؟

برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنج (که انباشت‌کننده یا Staker نیز نامیده می‌شود) مشارکت‌کنندگان در شبکه باید ۳۲ توکن ETH را روی بلاک چین قفل کنند. این سرمایه‌ای است که با قیمت‌های فعلی اتریوم حدود ۴۰,۰۰۰ دلار ارزش دارد.

پس از آن‌که مشارکت‌کنندگان سرمایه مورد نظر را در شبکه قفل کردند، به‌طور تصادفی مسئولیت اعتبارسنجی تراکنش‌ها، ساخت بلوک‌های جدید و حفظ عملکرد کلی بلاک‌چین به آن‌ها واگذار می‌شود. انباشت کنندگان در ازای قفل کردن اتریوم‌های خود، بازدهی مشخصی را دریافت می‌کنند که به صورت ETH به ‌آن‌ها پرداخت می‌شود. در صورتی که اعتبارسنج نتواند یک بلوک را پس از واگذاری مسئولیت به وی تأیید کند، بازده او کاهش می‌یابد.

اعتبارسنج‌ها همچنین می‌توانند به دلیل درگیر شدن در فعالیت‌های مخربی مانند تبانی برای اعتبارسنجی نادرست بلوک‌ها، جریمه شوند که به آن شکاف‌ خوردن (Slashing) می‌گویند. در این جریمه، شبکه بخشی یا تمام سرمایه انباشت‌ شده یک اعتبارسنج را مصادره می‌کند.

در حقیقت اعتبارسنجی این شبکه از طریق انباشت اتریوم، چند ماه قبل شروع شده است. زنجیره فانوس (Beacon Chain)، شبکه ارتقا یافته اثبات سهام است که در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی و در سپتامبر ۲۰۲۲، ادغام (Merge) و به شبکه اصلی اتریوم تبدیل شد.

افزایش میزان انباشت اتریوم توسط نهنگ‌ها

استخرهای انباشت اتریوم

با توجه به قیمت‌های فعلی، ۳۲ توکن آستانه بسیار بالایی برای مشارکت در انباشت اتریوم است. بیشتر سرمایه‌گذاران عادی در موقعیتی نیستند که بتوانند این مقدار ETH را برای اخذ اجازه اعتبارسنجی قفل کنند. اینجاست که استخرهای انباشت اتریوم وارد می‌شوند. آنها راهی را برای افراد فراهم می‌کنند تا بتوانند اتریوم‌های خود را روی هم بگذارند تا ۳۲ اتریوم مورد نیاز جمع شود. سپس مبلغ جمع‌آوری شده در شبکه قفل می‌شود و این افراد با همکاری یکدیگر وارد فرایند اثبات سهام می‌شوند و پاداش‌های مربوطه، بین افراد به نسبت سرمایه‌ای که وارد استخر کرده‌اند تقسیم می‌شود.

اتریوم، خود هیچ پروتکل بومی ندارد که از استخرهای انباشت اتریوم پشتیبانی کند اما بسیاری از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال مانند کراکن و شعبه ایالات متحده بایننس و برخی دیگر از اشخاص ثالث، قابلیت انباشت اتریوم را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، کاربران شعبه ایالات متحده بایننس می‌توانند اتریوم خود را برای کسب ۶ درصد سود سالانه، انباشت کنند.

چقدر می‌توان با انباشت اتریوم درآمد کسب کرد؟

هیچ نرخ ثابتی برای میزان پرداخت ETH به ازای انباشت شما وجود ندارد. این مقدار به جای آنکه بر اساس نرخ ثابتی محاسبه شود، به تعداد اعتبارسنج‌های شرکت‌کننده در هر زمان مشخص بستگی دارد و بر اساس آن متفاوت خواهد بود. هنگامی که اعتبارسنج‌های کمتری در شبکه وجود داشته باشند، پروتکل پاداش‌ها را افزایش می‌دهد تا دارندگان بیشتری را برای پیوستن به این جمع تشویق کند و سرمایه‌گذاران بیشتری را به انباشت اتریوم دعوت کند.

در حال حاضر، انباشت کنندگان سالانه تقریباً ۴ تا ۷ درصد درآمد دارند. اما برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که پس از مرج، این میزان می‌تواند تا ۸ درصد یا بیشتر افزایش یابد. در صورتی که شاید خرید اتریوم در سال آینده سودده یا زیان‌ده باشد.

از نظر سود دلاری، نرخ درصد ثابتی برای بازدهی به دست آمده وجود ندارد. اگر می‌خواهید درآمد خود را از طریق خرید ETH و ترید این دارایی کسب کنید، باز هم نمی‌توان گفت که به طور قطع چند درصد سود یا زیان خواهید کرد. این موضوع در اصل به قیمت اتریوم بستگی دارد که نوسانات شدیدی را نشان داده است. اتریوم تنها در سال جاری بیش از ۵۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است اما همچنان فاصله بسیار زیادی دارد با روزهایی که کمتر از ۱۰۰ دلار ارزش داشت.

آیا انباشت اتریوم ایده خوبی است؟

اگر پیش‌بینی می‌کنید که اتریوم را برای بلندمدت نگه خواهید داشت، انباشت کردن می‌تواند ارزشش را داشته باشد. زیرا اتریوم‌های بیشتری که به عنوان پاداش کسب می‌کنید، در نهایت به افزایش موجودی کل شما منجر خواهد شد اما موقعیت‌هایی وجود دارند که ممکن است در آن‌ها انباشت اتریوم تصمیم مناسبی نباشد. برای مثال اگر قصد هولد بلندمدت ندارید، در صورت انباشت اتریوم نقدینگی را قربانی می‌کنی؛ زیرا توکن‌های ETH چندین ماه فریز خواهند ماند.

مهمترین نکته در اینجا افق زمانی و تمایل شما به اتریوم است. اتریوم، مانند سایر ارزهای دیجیتال، یک سرمایه‌گذاری پرخطر و نوسانی است که می‌تواند به سرعت مسیر خود را تغییر دهد. قبل از سرمایه‌گذاری در اتریوم یا هر ارز دیجیتال، باید دقت لازم را انجام دهید و برای ماهیت بی‌ثبات و نوسانی این نوع سرمایه‌گذاری آماده باشید. برای خرید اتریوم و مطلع شدن از قیمت اتریوم به صورت لحظه‌ای می‌توانید از پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال والکس استفاده کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702804

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =