۲۰ نفر
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸

زن، ناموس، آزادی در قتل!

مستوره برادران نصیری*
زن، ناموس، آزادی در قتل!

جزئیات و تصویر منتشر شده به غایت تلخ است، پدری دختر ۱۷ ساله‌اش را غروب جمعه‌ای که گذشت، با چاقو به قتل رسانده، و بنا بر اعترافات خودش در کلانتری اهواز،‌ جسد دخترک را در ملحفه‌ای پیچیده و کنار منزل شیخ طایفه‌شان انداخته است.

در عکسی که با دوربین غیرحرفه‌ای و به شکلی ناواضح در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جسدی پوشیده در ملحفه وسط خیابان است و جماعتی به نظاره ایستاده‌اند. جزئیات خبر در شبکه‌های اجتماعی، می‌گوید دخترک در سن پایین ازدواج کرده، با همسرش اختلاف داشته است، همسرش بدون مدرک و مستندات در طایفه‌شان مدعی می‌شود که به او خیانت شده،‌ دختر به خانه پدری بر می‌گردد، و با فشارهایی که بر پدر می‌آید، دست به قتل می‌زند.

با توجه به اعترافات پدر، ماجرا بدون واکاوی بیشتر قابل باور است، همان‌طور که بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نیز مرد جوانی در اهواز سر همسر ۱۷ ساله‌اش را برید، به خیابان آمد و سر بریده شده را در میدانی در اهواز گرداند.

یا آن روزی که همه ایران در بهت رفت وقتی که خرداد سال ۹۹ در یکی از روستاهای بخش حویق در شهرستان تالش، پدر «رومینا اشرفی» با داس دخترکش را سر برید، چون دخترک به قصد ازدواج با پسری، چند روزی از خانه فرار کرده بود.

این‌ها البته فقط نمونه‌های رسانه‌ای و برجسته شده این دست از قتل‌هاست،‌ چراکه آذر ماه سه سال پیش خبرگزاری ایسنا اعلام کرد: «در ایران شایع‌ترین قتل‌ها به مسائل جنسی و ناموسی مربوط است؛ حدود ۲۰ درصد از کل قتل‌ها و ۵۰ درصد از قتل‌های خانوادگی. علاوه‌براین و بر اساس گزارش پلیس ایران، فقط در سال ۱۳۸۸ و در شهر اهواز، ۱۵ زن قربانی قتل ناموسی شدند که معادل ۲۴.۵ درصد از کل قتل‌های سال ۸۸ شهر اهواز است که البته این آمار نسبت به سال ۸۴ که میزان قتل‌های ناموسی در اهواز ۳۵ درصد بوده، کاهش داشته است.»

در گزارش این خبرگزاری آمده بود:«مقالات دانشگاهی و پایان‌نامه‌هایی که به بررسی این موضوع پرداختند، هم از آمار بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد قتل ناموسی سالانه خبر می‌دهند که در استان‌هایی با بافت فرهنگی قبیله و عشیره‌ای بالاتر از دیگر نقاط کشور است؛ خوزستان، کردستان، ایلام و سیستان‌ و ‌بلوچستان در رده‌های بالای رتبه‌بندی قتل‌های ناموسی قرار دارند.»

حقیقت این است که اگر این روزها سرخط خبرها به ناآرامی‌های و اعتراضات اخیر در کشور تعلق نداشت،‌ عکس‌های دخترک اهوازی، هویت همسرش و روایت‌های مختلف از مردم منطقه شبکه‌های خبری و رسانه‌ها را درنوردیده بود.

تا چند روز آینده گفت‌وگوها با حقوق‌دان و جامعه‌شناس و فعالان اجتماعی و حقوق زنان،‌ صفحه اول روزنامه‌ها را پر کرده بوده و بارها یادآوری شده بود که تا وقتی که قانون به اندازه کافی سختگیری نکند،‌ پدر و برادر و همسر زنی به دلایلی «ناموسی» برای قتل زنی گعده خانوادگی و طایفه‌ای برگزار نمی‌کنند، همان‌طور که پدر رومینا قبل از قتل او از وکیل و مردان فامیل مشاوره گرفته بود که در نهایت چند سالی به زندان می‌رود و تمام و سرش جلوی ناموس پرستان تا همیشه بلند خواهد بود.

حتما میزگردهایی هم تشکیل می‌شد تا بدانیم آسیب‌های ناشی از تعریف ناموس و داشتن حق مالکیت بر حیات زنان و دختران چه برسر سرنوشت رومیناها آورده است. متاسفانه از قتلی به این اندازه دلخراش و ناعادلانه، فقط چند خط خبر داریم که آن هم تا فردا میان این همه اخبار تلخ و خشن، گم می‌شود. حیف از زندگی این زنان.

*روزنامه‌نگار

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    اگر مردی در آن طایفه به زن خود خیانت کند، مستحق مرگ خواهد بود؟
    • GB ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      35 13
      نه دیگه کار درستی هم انجام داده
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      76 53
      اکثریت زنان ایرانی از باکلاس بودن فقط پا روی پا انداختن موقع نشستن و یه وری وایستادن موقع عکس گرفتن و گوشی را به کله چسبوندن موقع راه رفتن در خیابان را یاد گرفتن. داخل خونه و محل کارشون بروی میبینی از باکلاسی و شخصیت سهمی نبردند
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      50 53
      وقتی عقدنامه را میخونی می بینی از اول تا آخرش به نفع زنان نوشته شده. زنان آزادی به سبک غربی میخواهند داشته باشند ولی همزمان تمام حقوق و مزایای یک زن سنتی شرقی را هم میخواهند داشته باشند. همزمان نه حاضر هستند وظایف یک زن سنتی و قدیمی را گردن بگیرند و نه مسئولیت های یک زن جدید غربی را. وقتی صحبت از سر کار رفتن میشه میخواهند مثل غربی ها در همه محل کار ها حاضر شوند، این درحالی است که زنان غربی به اندازه مردان شون در مخارج و مسکن و ... سهیم هستند. ولی زنان ایرانی وقتی صحبت از نفقه و خرج و مخارج میشه میگویند وظیفه زن نیست. همیشه هم خر را میخواهند هم خرما را
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      2 6
      غیر از شرف و انسانیت کمی مطالعه مباحث روز هم برات لازمه
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      16 8
      با ۱۲:۴۲ موافقم. زنان ایرانی قانون را میخوان طبق سلیقه و میل خودشون انتخاب کنن. قانون منوی رستوران نیست که چیزی که به مذاق تون خوش میاد را انتخاب کنی و بقیه را نه. چرا وقتی جایی که قانون از مهریه و تامین مسکن و نفقه میگه همه جوره طرفدارش هستین، همون قانون وقتی درباره اجازه سفر و حق طلاق میگه بهش بد و بیراه میگین. یا همه اش را قبول داشته باشین یا هیچ کدوم. دوگانه سوز نباشین.
    • دختر ایران IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      18 8
      دوست عزیزی که خیلی راحت دور برداشتی و دختران ایرانی رو با ضرب المثلی عامیانه و شرم آور "زنان ایرانی هم خدا رو می‌خواهند و هم خرما رو" انگشت اتهام رو به سمت زنان این مملکت که همیشه سنگ زیرین آسیاب بوده اند، گرفتی ... میخوام بدونم چطوریه که مردان جوان ایرانی که امروزه اکثرا دنبال دختر شاغل و یا حداقل با پدری حامی که مایه دار هست؛ میتونن باشن و در عین حال توقع بهترین خانه داری و شوهرداری و بچه داری رو از زن ها داشته باشن ولی کسی اونها متهم به خواستن "خر و خرما" نمیکنه؟ به جای زیرسوال بردن زنان به شما توصیه میکنم کمی راجع به زندگی و حمایت قانون و جامعه از مردم عادی و به ویژه زنان در کشورهای پیشرو تحقیق کنید و بعد چاک دهن خودتون رو باز کنید و هرچه که لایق خودتونه رو به دیگران نسبت ندهید. اصلا همینکه شما زن جامعه خودتون و خانواده خودتون رو جدا از این کشور و جدا از "ما مردم" بودن میدونید، خودش باعث تاسف و نشان از جهل و تعصب بی‌مورد شماست. اون هم در روزگاری که بیشتر فارغ التحصیلان ایرانی از قشر زن هستند و همچنین تعداد بالایی از بیکاران در جامعه هم از این قشر آگاه و رنج‌کشیده می‌باشند.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    56 46
    واکاوی و میزگرد و مقاله و تحقیق هیچ حاصلی ندارد برای رفع ظلم به زنان به نام ناموس. راهکار فقط اراده حاکمیت است و حاکمیت ثابت کرده تنها وقتی پیدایش می شود که حس کند عملکردش زیر سوال است از دید آنها افرادی که از سر جهل و با نهایت خشونت دست به قتل بی گناهان میزنند چون شاکی وجود ندارد و به حاکمیت کاری ندارند رفتارشان مهم نیست و هرگز به این نمی اندیشند که در راس قرار گرفته اند که به اصلاح امور جامعه بپردازند
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    متاسفانه خلا قانونی در بی بند و باری اخلاقی وجود دارد و قطعا اگر قانون مجازات معتنابهی برای فساد اخلاقی در نظر می گرفت، شاهد این قتل ها هم نمی بودیم.
    • ناشناس IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      این حرف حساب این شد. هرچند برخی ها این اواخر ازادی فحشا میخوان و میخوان وضغ رو از اینم بدتر کنن
  • منصور IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    82 77
    حق زن خیلی جاها بیشتر از مقدارش هم داده میشه و این حقوق مردانه که داره این روزها پایمال میشه. این قدر زن زن نکنید. حقوق مرد کجاست پس؟ چرا مردان در حمایت از حقوقشون کامنت نمیذارن؟ چرا ساکتن؟
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      62 31
      موافقم. وقتی عقدنامه را میخونی می بینی از اول تا آخرش به نفع زنان نوشته شده. زنان آزادی به سبک غربی میخواهند داشته باشند ولی همزمان تمام حقوق و مزایای یک زن سنتی شرقی را هم میخواهند داشته باشند. همزمان نه حاضر هستند وظایف یک زن سنتی و قدیمی را گردن بگیرند و نه مسئولیت های یک زن جدید غربی را. وقتی صحبت از سر کار رفتن میشه میخواهند مثل غربی ها در همه محل کار ها حاضر شوند، این درحالی است که زنان غربی به اندازه مردان شون در مخارج و مسکن و ... سهیم هستند. ولی زنان ایرانی وقتی صحبت از نفقه و خرج و مخارج میشه میگویند وظیفه زن نیست. همیشه هم خر را میخواهند هم خرما را
    • US ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      48 25
      جناب ١٢:٤٢ ( خر و خرما ) ، شما حق طلاق ، اجازه خروج از كشور ، اجازه تحصيل ، حق حضانت ، اجازه كار ، نصف شدن دارايي هايي كه بعد از ازدواج با زحمت هر دو نفر به دست اومده ،… قبول كن ما هم مهريه ( كه ٩٠٪؜ مواقع داده نميشه ) رو نميخواهيم ! مردهايي مثل شما كه تمايلات پدوفيل دارن ( با دختر بچه ٩ سال تا زير ١٨ سال ازدواج ميكنن ) هم ميخوان مهريه ندن ، هم ميخوان توانايي صيغه كردن داشته باشن تا راحت خيانت كنن ، هم حق طلاق با اونها باشه كه هرموقع زنش دلش رو زد طلاقش بدن ، هم مثل كلفت با دمشون رفتار كنن و هر موقع هم دلشون خواست سرش رو ببرن و بگن ناموسي بوده ! امثال شما مريض هستيد ، افراد ضد اجتماع و قاتل و متجاوز با چنين تفكراتي كه از يك قاتل حمايت ميكنيد .
    • ایرانی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      18 23
      آفرین به پاسخ (کامنت) اولی . دقیقن درسته و آخرش هم بانوان ایرانی هستند که ضرر میکنند و متوجه نیستن که با این شرایط خیلی پسرها هرگز ازدواج نمیکنن و خیلی ازدواجها بزودی به طلاق منجر میشه . دختران ما آزاری غربی با منافع زنان شرقی میخان ولی درنهایت به هیچکدام نمیرسن
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      10 8
      با تشکر ازدوستی که کامنت جناب خروخرما راپاسخ داده بود خاستم اضاف کنم که منی که زنی دراین سرزمینم چیزی از منافعی که حضرات میفرمایید ندیدم میشه یه نفر "" منافع زن شرقی """ رابیان کنه
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      11 9
      در جواب اونی که اومده طلبکارانه با پرچم آمریکا گرد و خاک کرده، باید بگم اول شما اثبات کن دارایی ها حاضل تلاش دو نفر هست بعد ازش سهم بخواه. خونه را که مرد بیچاره بعد از یه عمر زحمت و کار کردن میخره یا اجاره میده براش یا ارث پدرش هست. با این حال مردهای ایرانی اونقدر مشتی هستن که اکثرا همان را به نام زن شون میکنن یا نصفش را. اکثر زنان ایرانی هم الان سوار ماشینی هستن که مرد براشون خریده و حاصل زحمت مرد هست. کاری ندارم یه بخشی از زنان هم دارن دسترنج خوشون را میخورن و زحمت میکشن که این بخش از زنان طلبکار نیستن و نجیب هستن. روی صحبتم با طلبکاران و مصرف کننده هایی مثل نویسنده کامنت با پرچم آمریکاست
    • US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      12 9
      در جواب ۱۳:۳۰ ، میدونید چرا این جماعت ( بعضی از آقایون ) سعی میکنن هی بگن زن‌های ایرانی که خواستار حقوق برابر هستن دنبال آزادی غربی و بی بند و باری هستن ! بخاطر اینکه یک عمر به رفتار داعشی و طالبانی عادت کردن که زن ها رو استثسمار کنن ، بتونن حرمسرا داشته باشن ( با توجه به قانون صیغه و صیغه موقت و توانایی اختیار کردن ۴ زن ) و بتونن بورت قانونی با دختر بچه ۹ ساله ازدواج کنن ! معلومه میترسن از برابری حقوق ! اینها با این عقاید حرف از بیدلند و باری میزنن ! خنده داره ! دلبندم دختر ایرانی هم منتظر مذکرهایی مثل شما نیست که توانایی این رو ندارید که تنبونتون رو بکشید بالا ، یک عده نه خونه دارن ، نه ماشین ، نه شغل درست حسابی ، نه تحصیلات بعد فکر میکنن چه لعبت هایی هستن که الان دختر ها منتظرشون هستن که با اسب سفید تشریف بیارن ! ۹۰٪ شماها هنوز پیش مادر و بابا زندگی میکنید و پول تو جیبی میگیرید ! ( عرض کردم بعضی از آقایون نه همگی که از کامنت ها مشخص هست سطح سواد و تفکر یک عده )
    • FBD IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      17 5
      خطاب به 13:18 با پرچم امریکا. شما اونور آب فقط یه چیزی شنیدی. اگه دقت کنی متوجه میشی انتهای قباله ازدواج چند برگ خالی هست که میشه مواردی که شما گفتید را در آن اضافه کرد. حالا دختر خانمها از خیر اون چند برگ خالی میگذرند تقصیر آقایون نیست. آقایی که گفتند، خانما به دنبال زندگی غربی به همراه منافع ازدواج اسلامی هستند، کاملا درست گفتند.
    • علی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      11 0
      بابا دیگه دعوا رو فمنیستی نکنید الان این همه زن ومرد خیلی خوب وخوش دارن باهم زندگی می کنن حالا این وسط مشکلات حقوقی و تربیتی مهمتر از همه مالی گریبانگیر خانواده ها شده ،یه خورده دست از تیکه پاره کردن اجتماعی که زندگی می کنیم برداریم بد نیستا.
  • امیر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    69 48
    مرگ نابحق هر زن، مرگ انسانیت در آن جامعه است. هر چند مرگ نابحق هر انسانی همین عاقبت را برای جامعه دارد اما موضوع زن در اینجا ظلم مضاعف است چرا که حتی قوانین ناقص و متناقض ما هم از او پشتیبانی نمی کند.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    54 2
    چرا حرفتون رو واضح نمیزنید؟ اشکال ابن چرخه کجاست؟ کجا باید درست بشه قانون بهتری میخوایم ؟چه قانونی؟اینارو میشه پرداخت نه توپ رو در زمین دیگران انداختن وکلی حرف زدن
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    65 70
    شماها دنبال این هستید که هرزگی قانونی شود بی ناموسی متعلق به زنان نیست هر مردی هم مانند زنان به هرزگی دچار شد باید سرش را برید
    • IT ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      48 7
      چرا الگوی شماها داعشه ،تا هر اتفاقی می افته حکم به گردن زدن و سر بریدن میدین. اون چیزی که بهش هرزگی و بی بندوباری اطلاق میشه ، مقدمه هایی داره ،مثل عدم رضایت زوجین در زندگی مشترک،مشکلات مالی ،روحی ،ازدواج اجباری، ازدواج در سنین پایین و بدون داشتن حق انتخاب همسر و ……که اول اونها باید بررسی و تجزیه تحلیل بشن و زوجین باید به این آگاهی برسن که اگر به مشکل خوردن اول مشاوره و بعد هر اقدام دیگه ای.همه این موارد بخاطر بی سوادی و پایین بودن سطح آگاهی و شناخت افراده و اینکه هنوز با اینکه در گفتار نهی می کنند ولی در عمل مرد رو‌مالک زن دانسته و به همین دلیل به زن ناموس میگن تا با این بهانه بتونن هر بلایی که می خواهن سرش بیارن .زن فقط ناموس خودشه نه هیچکس دیگه و کسی حق نداره به بهانه ناموس ،حق حیات رو از کسی بگیره و صد البته قانون در این بین خیلی ضعیفه و اقایون نماینده خدا و شریعت بدانند که تا حالا ،خون هر زنی که ریخته شده ،گردن اینهاست که در تصویب یک قانون بازدارنده ،کوتاهی کرده اند.
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      2 1
      نویسنده ۱۱:۴۰-میشه لطفا جزای کار تروریست رو بفرمایید ؟ اون هم اعمالش مقدمه ای داشته و نیاز به تجزیه تحلیل ؟چرا تروریست رو میکشن؟ چرا ؟
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      1 12
      کامنت 11:42--فمنیستهایی مثل شما درکی از واژه ی غیرت ندارید
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    67 4
    جرم در قانون نباید تفکیک جنسیتی داشته باشد که به مرد حق خیانت و قتل زن و دخترش را بدهد . جواب خیانت طلاق است و نباید کسی مجبور به زندگی با شما باشد .قانون را درست کنید.
    • GB ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      38 3
      بهترین جواب
    • ن.م IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      3 6
      شما از کدام قانون صحبت می‌کنید؟! کدام قانون در اسلام به مرد حق مالکیت و کُشتن همسرش رو داده؟! تعصبات قومی- قبیله‌ای و افکار جاهلانه عده‌ای رو به قانون و اسلام نسبت ندید! لطفا زمانی اظهار نظر بفرمایید که حداقل یک بار به‌طور کامل قرآن رو خونده باشید که اظهار نظر بدون علم کافی، خودش عین جاهلیته!
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    24 8
    "در عرصه تحقق حقوق زنان در جهان هماورد می طلبیم"....مصطفی پور محمدی فرمودن....
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    37 85
    ناموس، غیرت و کلمه و ترکیب هایی مثل اینها مختص جوامع سنتی-مذهبی مثل اکثر کشورهای آسیای غربی، شرقی یا روستاها و جوامع توسعه نیافته در آفریقا و آمریکای جنوبی است. سوال مهمی که این وسط کسی هیچوقت نمیپرسه اینه که چرا قتل یک انسان به دلیل رابطه عاطفی یا جنسی مجاز است؟! چرا مثلن یک انسان را به دلیل خوردن بیش از حد غذا یا افراط در خوابیدن و... نمیکشند پس؟! فرق جوامع غربی و مردمانش با مردم این خطه همین چيزهاست. آنها عبور کرده اند و با زمان جلو می‌روند، اینجا مردمان در گذشته مانده اند و دائم عقب تر می‌روند. در نظرات زیر مطلب هم کاملن مشهود است.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      75 22
      دقیقا جوامع غربی از چی عبور کردن؟عبور کردن از اخلاق و خانواده هم افتخار داره؟
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      8 1
      بله درسته وشمایی که پاسخ کامنت رو گذاشتی فقط شما خانواده واخلاق دارید که معتقدید میتونید یر زن ودخترهاتون راببرید چون خانوادتون هستن
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      2 8
      بی بند و باری و هرزگی گردنبندیست پر افتخار بر گردن شما
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    10 4
    زندگی بشر از تولد تا مرگ زنجیر وار روزهایش وابسته به نوع جامعه ای است که جبرا یا اختیارا در آن بسر میبرد .واگتساب اعمال او درسی است که از همان محیط گرفته .نمیشه جو کاشت وگندم درو کرد.باید ابتدا در کاشتن دقت کرد. چون آنچه گذاشتیم میروید.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    46 8
    دولت اگر عرضه داشته باشه ازدواج زیر 18 سال را در تمام نقاط ایران ممنوع کنه حتی اگر دختر مایل به این ازدواج باشه به نظرم آمار این مصیبت ها کمتر میشه . هر جا هم دختر زیر 18 سال ازدواج کرد ولی دم محازات بشه
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      12 32
      دخترای امروزی مخصوصا دهه هشتادی ها به نفع شون هست زودتر بروند خونه شوهر و تحت تکفل و کنترل بزرگتر باشند چون که مستعد آسیب های اجتماعی زیادتری نسبت به نسل های قبل هستند
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      45 12
      ای بابا مگه شما طرفدار آزادی نیستید؟مگه نمیگید محدودیتها کار کشور رو به اینجا رسونده؟پس چرا اینجور مواقع می زنید زیر همه چی؟
    • دختر ایران IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      9 5
      بله دوست عزیز، مردم خواهان آزادی برای افراد عاقل و بالغ هستن. نه برای بچه ای که تحت تاثیر احساسات و هورمون هست. دلیل به بن بست رسیدن گفتگو دراین کشور هم امثال شما هستید که هر انتقاد و پیشنهادی رو با لحن طلبکارانه و آتشین پاسخ میدید.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    39 78
    پس این شعار زن ، زندگی، آزادی، شعاریست که باید از عمق جان فریاد بزنیم .
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      57 21
      بله اگر آزادی رو توی بی بند و باری و روابط نا مشروع می دونید جوری فریادش بزنید که گلوتون پاره بشه.چون گویا پدر این دختر هم به همین دلیل دخترش رو به قتل رسونده
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      1 3
      آخی... قشنگ مشخصه که این مطالب رو سر هم کردن که تو بیایی و به این نتیجه برسی! هرچقدر هم فریاد بزنی، تعصبات قومی و قبیله‌ای، کار خودش رو انجام میده و به قانون هم کاری نداره.
  • محمدرضا CA ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 0
    به اعتراضها اشاره کردی که این خبر درونش گم میشه. فک میکنی اکه اعتراضها پیروز بشه و قوانین تغییر کنه انقدر از این خبرها خواهیم داشت؟
  • علی احمدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 15
    به نظر من مصیبت از اون روزی شروع شد که خانمها پاشون به کار کردن بجای آقایون بازشد،مردها بیکار شدند وخانمها شدند کارمند حقوق بگیر،فساد افزایش یافت واختلافات خانوادگی بیشتر شد،
    • LU ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      6 0
      آقای علی احمدی: به نظر من هم شما مهاجرت کنید به افغانستان و در کنار طالبان که حق زندگی رو عملا از هر زنی سلب میکنن بلکه هر مردی (ولو بی سر و پا و بی عرضه و معتاد و قاتل) سر کار باشه که یه وقت غرور مردونه شون اوف نشه. مشکلات ما از روزی شروع شد که به جای شایسته سالاری دنبال دادن فرصت بیشتر از طریق روابط و رانت به افراد نالایق (از هر جنسیت و نسل و قوم و قشری) بودیم.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    12 0
    جهل شاخ و دم ندارد که....
  • DE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    10 2
    پدر سالاری و مرد سالاری ، ، از بد آموزی های اسلام و قوانین غلط خانواده در کودک همسری و فرهنگ سنتی واپس گراست ...
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    10 1
    کامنت ها را می خونم می ترسم. تا افکار مردم درست نشه فعل جامعه و حاکمان هم درست نمیشه. راه حل فقط آگاهی است.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    6 0
    افراد در نظرات دغدغه فردی زندگی خودشان را دارند تسری می دهند به دیگران. قانون دغده فردی زندگی شما با خانواده و اطرافیانتان نیست. عقده های فردی شما در ارتباط با دیگران نیست. قانون باید جامع باشد. خبر دو نکته دارد، 1- خیانت زن اثبات نشده، 2- پدر دست به کاری خلاف قانون زده است که حتی اگر جرم ثابت میشد حق این کار را نداشت. علت فشار جامعه اطراف خودش بوده. شما با این اگاهی که از این خبردریافت میکنید این حکم هایی که فهمیدید و کامنت کردید از کجا اوردید. گاهی پا را از خدا هم فراتر میگذاریم. فکر نکنید این فقط یک کامنت هاست و هر چی دلمان می خواهد بنویسیم. دنیا جای ثبت هر فعل ما است و هر چیز کوچک و بزرگی حتی کامنت ما در اینجا اثری فردی و اجتماعی دارد.
  • هما IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    13 0
    قلبم از دیدن این خبرها مالامال از اندوه و درد می شود چقدر جان زنها بی ارزش شده . نفرین ابدی بر چنین پدران و چنین شوهرانی
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    9 1
    نگاه کامنتا بکنیند با چه طرز تفکر هایی اینجان ،خدا بداد آینده ایران برسه،یکم ذهنتون رو باز کنید یکم فکر کنید
  • حسن کودک کار وسرپرست خانواده دهه شصتی قم IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    1 4
    چرا در دوران آخر زمانی آدمها عجول، بی صبر، جاهل، یکطرفه قضاوت کردن، ناشکر، تنبل، بی عقیده، دنیا بین، یک چشم، ظاهر بین، عیب جو، مقایسه گر، و هر آنچه منفی.... هستش شدن؟!! علت هر جی که هست از اینکه از احادیث معصومین و فرامین قرآنی فاصله گرفتیم، اصلا سرگذشت زندگی اهل بیت و بزرگان رو نفهمیدیم که چگونه با مشکلات وخوشی ها مدارا می‌کردند،
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    8 1
    بغضی مردان ایرانی درجه ای ضعیفتر از طالبان وداعش هستن وبه اسم ناموس وغیرت میخان ازاد باشن تا هربلایی بسر زن بیارن هروقت هم حرف از ازادی زنان زده میشه فوری حزف فساد وبی بندو باری رو میکشن وسط وبراحتی حقوق مسلم زنان رو پایمال میکنن برباعث وبانی اولین فرد واولین افکاروعقایدی که حق زن را کمتر از مرد دانست لعنت که همه اتشها ازتو گور همون بلند میشه
  • به جرم مرد بودن IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    4 5
    چرا از قتل های ناموسی که مردان قربانیش شدن چیزی نمیگید؟مردان تو این جامعه بیشتر از همیشه تحت فشار بودن اما کسی از غم و رنج هاشون چیزی نمیگه.مردانی که توسط زن خودشون به قتل رسیدن و هیچ وقت با عناوینی مثل قتل ناموسی رسانه ای نشد و هیاهو به پا نکرد.ژیوان درویشی پنج ساله توسط نامادری خود به قتل رسید اکثر رسانه ها چیزی نگفتن و سر و صدایی نشد.مرد متاهل تبریزی که بهش خیانت شد و به قتل هم رسید ولی هیاهویی نشد چرا همیشه از حقوق زنان گفته شد اما از حقوق مردان چیزی نگفتید!!!از مسیولیت برابر چیزی نگفتید و همیشه گفتید حقوق برابر باشه‌.بدونید که حق مردان این نیست