فوتبال آسیا، غیرقابل پیش‌بینی در جام جهانی

علی رغم این که فوتبال آسیا هنوز برای رسیدن و تثبیت جایگاه خود در بالاترین سطح فوتبال جهان وقت زیادی نیاز دارد، اما می توان گفت آسیایی های همواره از آن دسته تیم های غیر قابل پیش بینی جام جهانی بودند.

ریحانه اسکندری: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر محفل درخشش تیم های آسیایی بود، از درخشش عربستان در اولین بازی مقابل آرژانتین و شکست یاران مسی گرفته تا صعود تاریخی کره، ژاپن و استرلیا به مرحله یک هشتم نهایی مسابقات. شاید کمتر کسی فکر می کرد، آرژانتین ۲ بر ۱ مغلوب عربستان شوند، ژاپن از سد اسپانیا رد شود، کره جنوبی رونالدو و یارانش را زمین گیر کند و کار اروگوئه را در جام جهانی تمام کند. اگر عربستان را کنار بگذاریم، چشم بادامی های آسیایی جام جهانی، در این دوره ثابت کردند تلاش و استمرار تا چه اندازه می تواند آمار و ارقام را جا به جا کند. تیم های سخت کوشی که به تسلیم نشدن و تا انتها جنگیدن معروف اند.

اما تاریخ سازی تیم های آسیایی به سال های اخیر محدود نمی شود و در طول ادوار مختلف جام جهانی تیم های قاره کهن توانستند شگفتی های جالبی توجهی را خلق کنند.

جام جهانی ۱۹۶۶ و شگفتی کره شمالی

میزبان این جام انگلیس بود، در دورانی خاص که حتی یک پیروزی مقابل تیم های اروپایی رهبر کره شمالی در حد مرگ خوشحال می کرد، این تیم به یک هشتم نهایی صعود کرد. شاید این جام جهانی برای کره شمالی کاملا سیاسی بود، انگار که کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی می خواست نشان دهد کمونیست ها تا چه اندازه قدرت مند تر از کشور های غربی هستند. انگلیس و کره شمالی هم چنان در جنگ بودند و انگلیس قصد داشت به کره شمالی ویزا ندهد اما با تهدید های فیفا، سرآخر با شرط پخش نشدن سرود ملی کره شمالی در ورزشگاه این تیم راهی جام جهانی شد. گروه کره شمالی عجیب و غریب بود، شوروی، شیلی و ایتالیا، تیم هایی که آن زمان بسیار پرافتخار بودند. اوضاع تیم ملی کره شمالی اصلا خوب نبود و شااید بازیکنان این تیم هیچ رقم شبیه برنده ها نبودند. شاید عجیب ترین تیم تاریخ جام جهانی، درست نمی دانم می شود نامش را این گذاشت یا نه اما در آن زمان این تیم آن قدر مورد توجه تماشاگران قرار گرفته بود که همه تشویقشان می کردند، حتی گاها صدای تشویق شدن تیم کره شمالی تسط تماشاگران از صدای طرفداران بقیه تیم ها بالاتر می رفت. تیمی کوتاه قد که دروازه بانش به سختی می توانست به تیر عرضی دروازه برسد. بازیکن ها، عکاس، مترجم، آشپز، شاید هم چند جاسوس، افرادی تیم کره را همراهی می کردند که تا به آن لحظه و پیش از این پایشان را از آن کشور بیرون نگذاشته بودند. کره ای ها فوتبال بازی نمی کردند، انگار جنگ را به مستطیل سبز آورده بودند و فارغ از قوانین ورزشی کار خودشان را می کردند. کره به شوروی باخت، با شیلی مساوی کرد و در عین ناباوری ایتالیا را شکست داد. بازیکنان کره هیجان زده از پیروزی، تمام دو روزی که باید صرف تمرین برای بازی با پرتغال می کردند را به رقص و شادی و مصرف الکل پرداختند و سرآخر ۵ بر ۳ مغلوب پرتغال شدند. این یکی از جالب ترین و بهترین نتایج برای تیم های آسیایی در تاریخ جام جهانی است.

فوتبال آسیا، غیرقابل پیش‌بینی در جام جهانی

مقام چهارمی کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲

هفدهمین دوره جام جهانی در سال ۲۰۰۲ و به میزبانی مشترک کره و ژاپن برگزار شد. این جام تقریبا شگفت انگیز ترین حضور کره جنوبی جنوبی در تاریخ جام جهانی است. این تیم در این دوره موفق شد مقام چهارم جهان را به دست آورد. از میان ۳۲ تیم شرکت‌کننده در این دوره تیم ملی فوتبال برزیل توانست با پیروزی بر آلمان قهرمان شود. تیم‌های ترکیه و کرهٔ جنوبی پس از تیم آلمان سوم و چهارم شدند. این نتیجه بهترین نتیجه تیم ها آسیایی در تاریخ جام جهانی است. کره در آن دوره از مسابقات با امریکا، پرتغال و لهستان هم گروه بود. کره توانست در مرحله گروهی ۲ برد و یک تساوی کسب کند. در مرحله یک هشتم نهایی کره جنوبی به مصاف ایتالیا رفت و ۲ بر ۱ این تیم را مغلوب کرد. در یک چهارم نهایی به مصاف اسپانیا رفت و در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ پیروز شد و در نیمه نهایی ۱ بر ۰ مغلوب آلمان شد. در پایان این دوره از جام جهانی بهترین تیم جام، لقبی بود که فیفا برای کره جنوبی در نظر گرفت.

فوتبال آسیا، غیرقابل پیش‌بینی در جام جهانی

تاریخ سازی عربستان در جام جهانی ۱۹۹۴

عربستان در این دوره از جام جهانی به میزبانی آمریکا توانست یک شگفتی خلق کند، این تیم که با بلژیک، مراکش و هلند هم گروه بود توانست در مرحله گروهی ۲ بر ۱ مقابل مراکش و ۱ بر ۰ مقابل بلژیک به پیروزی برسد و مقابل هلند ۲ بر ۱ مغلوب شود و سرآخر راهی مرحله بعد شود. این تیم در مرحله بعد مقابل سوئد قرار گرفت و ۳ بر ۱ مغلوب شد. شاید این جا پایان کار عربستان در این جام بود اما این تیم از تیم های شگفت انگیز جام جهانی ۱۹۹۴ بود و توانست نگاه ها را به خودش جذب کند.

فوتبال آسیا، غیرقابل پیش‌بینی در جام جهانی

سامورایی های آبی پوش در جام جهانی ۲۰۰۲

تیم ملی ژاپن از آن دسته تیم هایی است که خیلی دیر به فوتبال دنیا معرفی شد، با همه این ها خیلی زود ژاپنی ها خودشان را به دنیا ثابت کردند و جای خودشان را در فوتبال مشخص کردند. در جام جهانی ۲۰۰۲ که ژاپن و کره میزبان مشترک بودند، ژاپن در گروه H با بلژیک، روسیه و تونس هم گروه بود و با کسب ۲ برد و یک تساوی در مجموع ۳ بازی به همراه بلژیک راهی مرحله بعد شد، این نخستین باری که بود که ژاپن از دور گروهی جام جهانی صعود می کرد و همین یک تاریخ سازی برای سامورایی ها بود. ژاپنی ها در مرحله حذفی ۱ بر ۰ مغلوب ترکیه شدند و نتوانستند به مراحل بالاتر راه پیدا کنند.

جام جهانی ۲۰۰۶ و بهترین نتیجه برای استرالیا

تیم ملی استرالیا در این دوره با برزیل، ژاپن و کرواسی هم گروه بود. در مرحله گروهی استرالیا موفق شد ژاپن را ۳ بر ۱ مغلوب کند و مقابل کرواسی تساوی ۲ بر ۲ به دست بیاورد. این تیم که فقط یک شکست ۲ بر ۰ مقابل برزیل را متحمل شد راهی مرحله بعدی شد تا یک شگفتی برای تیم این کشور رقم بخورد. در مرحله بعدی کانگورو ها حریف ایتالیا شدند و ۱ بر ۰ شکست خودند تا بلافاصله پس از شادی صعود، همه چیز برای این تیم تمام شود.

فوتبال آسیا، غیرقابل پیش‌بینی در جام جهانی

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =