پیش‌بینی خطر مرگ با استفاده از هوش مصنوعی

دیجیاتو نوشت: محققان سیستمی ساخته‌اند که می‌تواند از روی یک اسکن پرتو ایکس خطر سکته یا حمله قلبی در 10 سال آینده بیمار را تشخیص دهد.

محققان به‌تازگی مدل هوش مصنوعی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند با کمک یادگیری عمیق از روی یک اسکن پرتو ایکس تشخیص دهد که فرد تا 10 سال آینده در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی قرار دارد یا خیر.

این سیستم یادگیری عمیق از هوش مصنوعی برای شناسایی تصاویر پرتو ایکس استفاده می‌کند تا احتمال بروز سکته یا حمله قلبی را پیش‌بینی کند. دکتر «جیکوب وایس»، محقق ارشد این پژوهش از بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا می‌گوید: «ما نشان دادیم که یک اسکن پرتو ایکس از سینه می‌تواند چیزی فراتر از یک اسکن معمولی باشد. ما با این رویکرد می‌توانیم نوعی ارزیابی کمّی داشته باشیم تا اطلاعات تشخیصی و پیش‌بینی خود از آینده را در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهیم.»

دکتر وایس می‌گوید فناوری آن‌ها به بیماران کمک می‌کند تا درمان‌های لازم را شروع کنند. بیماران قلبی معمولاً می‌توانند با مصرف برخی داروها، سطح کلسترول خون خود را پایین بیاورند و تا 25 درصد از بروز سکته یا حملات قلبی جلوگیری کنند.

پیش‌بینی خطر مرگ با استفاده از هوش مصنوعی

بیماری‌های خطرناک قلبی قابل پیشگیری می‌شوند؟

سیستمی که دکتر وایس و همکارانش ساخته‌اند، فقط با مجموعه‌ای از اسکن‌های پرتو ایکس سینه تعلیم داده شده است. این مدل با نام CXR-CVD می‌تواند ریسک مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی را پیش‌بینی کند. محققان این الگوریتم را با حدود 150 هزار اسکن پرتو ایکس از سینه آموزش دادند و آن را روی حدود 11 هزار نفر آزمایش کردند. نتیجه این بود که رابطه نزدیکی میان پیش‌بینی هوش مصنوعی از آینده داوطلبان و بروز مشکلات قلبی و عروقی در طول سالیان بعدی وجود داشت.

دکتر وایس می‌گوید: «مدت‌هاست فهمیده‌ایم که پرتو ایکس اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به روش‌های تشخیصی سنتی به دست می‌آورد، اما از این اطلاعات استفاده نکرده بودیم، چون روش مناسب و قابل‌اطمینانی برای انجام این کار نداشتیم. پیشرفت‌های هوش مصنوعی حالا این مسئله را محقق کرده‌ است.»

یافته‌های مقدماتی این پژوهش در اجلاس سالانه «انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی» ارائه شده است. این نتایج هنوز در یک مجله علمی به چاپ و تأیید نرسیده‌اند.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =