خاک از"سرآغاز غذا" تا کلید توسعه کشاورزی

محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از خاک به عنوان بستر اصلی تولید در بخش کشاورزی نام برد و با اشاره به شعار روز جهانی خاک به عنوان "خاک سر آغاز غذا"؛ از خاک و توجه به آن به مثابه کلید توسعه کشاورزی در کشور نام برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،محمدرضا قاسمی آذرماه در مراسم روز جهانی خاک در اداره کل منابع طبیعی این استان اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری روز جهانی خاک، فرهنگ‌سازی ،اطلاع رسانی و توجه به مقوله مدیریت و حفاظت از منابع خاک است.

وی با اشاره به برخی از مهمترین ارزش‌های خاک، افزود: بهره‌برداری و مدیریت نادرست سبب شده تا با چالش فرسایش و تخریب خاک روبه‌رو باشیم.

این مدیر مسوول با بیان این که تبیین ارزش‌های خاک و فرهنگ‌سازی می تواند در صیانت از منابع خاک کشور مفید و اثرگذار باشد، تصریح کرد: سیاست‌گذاری و مدیریت بهره‌برداری در حفظ خاک موثر است و این مهم در نهایت کشاورزی پایدار را رقم خواهد زد.

قاسمی با اشاره به اهمیت خاک و ضرورت حفاظت بیشتر از این سرمایه الهی، افزود: منابع طبیعی، آب، خاک، هوا و منابع خاک باید به درستی مدیریت شود و در این زمینه مدیریت یکپارچه بر اساس اسناد بالادستی می تواند کمک کننده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: کلید توسعه کشاورزی کشور توجه به خاک است و تدوین یک نقشه راه جامع که از ابتدا تا مزرعه کشاورز را مدنظر قرار دهد ضروری است.

وی با تاکید بر بهره مندی از مشارکت مردم و ایجاد گفتمان حفاظت از خاک در سطح عمومی جامعه تصریح کرد: در مبحث آبیاری اراضی زراعی و باغ‌ها باید حتما به مقوله شوری و سایر ترکیبات شیمیایی خاک توجه شود و همه اقدامات باید سازگار با وضعیت و کیفیت خاک و بر پایه شناخت خاک به عنوان یک موجود زنده باشد.

قاسمی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی بستر تولید خاک را دچار مخاطره می کند افزود: کارشناسان خاک را به عنوان بستر تولید اصلی‌ترین منبع مطرح می کنند چرا که ۹۵درصد مواد غذایی منشاء از خاک دارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه باید به اهمیت خاک بیشتر توجه شود از فرسایش خاک به عنوان یک واقعیت در کشاورزی امروز نام برد و اظهار کرد: مهمترین آلاینده و ترکیب شیمیایی در حوزه کشاورزی کودهای شیمیایی هستند.

این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی با بیان اینکه خاک سالم و حاصلخیز را به عنوان یک اکو سیستم زنده می‌شناسیم بر لزوم حفاظت بیشتر از خاک و آب تاکید کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =