حذفیات سریال دلیل فنی دارد/ نهایتاً یک ساعت از سریال حذف شد

ایلنا نوشت: محسن توکل‌فرد با اشاره به اینکه سریال «جزر و مد» با اصلاحاتی مواجه شده، تأکید کرد: اصلاحات صورت گرفته به دلایل فنی بوده و نهایتاً یک سال از «جزر و مد» حذف شده است.

محسن توکل‌فرد، تهیه‌کننده سریال «جزر و مد»، که در این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است، اظهار داشت: سال ۱۳۹۶ بود که سازمان صداوسیمای مرکز خوزستان اعلام کرده بود که سریالی در این استان ساخته شود اما به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه امکان ساخت سریال فراهم نشد و مدیرکل وقت از ما خواست در هر صورت با بودجه اندک سریالی ساخته شود که از این طریق هنرمندان استانی را دور هم جمع کنیم. ما این کار را انجام دادیم اما هزینه‌ها به قدری اندک بود که نمی‌شد کار چندان قابل توجهی تولید کرد. خوشبختانه در حد و اندازه بودجه‌ای که به ما داده بودند سریالی ساخته شد که شبکه یک سیما این سریال را که «زیباشهر» نام داشت، پخش کرد. بودجه ساخت این سریال بیشتر از یک تله‌فیلم در آن زمان نبود.

توکل‌فرد خاطرنشان کرد: پس از ساخت این سریال که اعتمادها جلب شد این بار قرار شد سریالی در فضای طنز ساخته شود که در خوزستان به تغییر روحیه‌ها کمک کند چراکه در آن زمان متأسفانه استان درگیر معضل خشکسالی و گرد و غبار شدید بود که دلخوری‌هایی به وجود آمده بود و آرامش مردم هم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته بود. ما نیز طرحی به دوستان ارائه دادیم که فرایند خود را طی کرد، عنوان ابتدایی آن «زیباشهر ۲» بود و بعد به سریال «جزر و مد» تغییر پیدا کرد.

وی افزود: در چند سال گذشته اظهاراتی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه استان خوزستان به سمت خشکی کامل پیش می‌رود و تقریباً به محلی غیرمسکونی تبدیل می‌شود. در این میان برخی سایت‌ها و رسانه‌ها هم نگاهی غرض‌ورزانه داشتند و ما سعی کردیم در این طرح، اشتباه بودن چنین دیدگاهی را هم نشان دهیم. در طرح «زیباشهر ۲» که بعدها به «جزر و مد» تغییر نام داد و در حدود سال ۱۳۹۸ نوشته شد، ما مهاجرت معکوس را نشان می‌دهیم تا بگوییم که در استان خوزستان علی‌رغم مشکلات موجود قابلیت‌های خوبی هم وجود دارد که با سعی و تلاش زندگی در این استان جاری است.

این تهیه‌کننده درباره مطرح شدن مشکلات اجتماعی در سریال «جزر و مد» گفت: مشکلات همیشه بوده و برخی از این مشکلات قابل طرح است که باید در سریال‌ها و فیلم‌های ما هم مطرح شوند اما موضوع اصلی «جزر و مد» مهاجرت معکوس است، از زمان پیدایش شهرها این موضوع مهاجرت از روستاها به شهر و بالعکس وجود دارد و همیشه موضوع مهمی است و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود اما به هر شکل هر گاه به سراغ مسئله‌ای می‌روید باید آنچه که بیان می‌کنید مناسب با زمان حال باشد و قطعاً نیاز به بازنویسی دارد که ما هم به آن توجه داشتیم اما بحث مهاجرت معکوس، اشتغال، ازدواج و مباحث محیط زیستی استان که در «جزر و مد» مطرح شده، مسائلی هستند که تنها مربوط به این استان نمی‌شود و کل کشور با آن آشنا است و کلیت طرح اولیه نیاز به بازنویسی چندانی نداشت.

وی افزود: پس از تصویب طرح «جزر و مد» ما با شیوع کرونا مواجه شدیم که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌هایی که سازمان ارائه داد، نتوانستیم تصویربرداری کنیم و با یک سال تأخیر سال ۱۳۹۹ تصویربرداری را آغاز کردیم و سال ۱۴۰۰ به پایان رساندیم. در این سریال از بیان شعارهای بزرگ و تبلیغاتی فاصله گرفتیم و نیت اصلی‌مان این بود که لبخندی روی چهره مخاطب بنشانیم. بازخوردهایی که شاهد بودیم نیز نشان‌دهنده این است که اکثر مخاطبان از این سریال رضایت دارند.

توکل‌فرد درباره سانسور ۲۰۰ دقیقه‌ای سریال «جزر و مد» که پیش‌تر کارگردان این سریال مطرح کرده بود، اظهار داشت: واقعیت این است که اصلاحاتی که صورت گرفته به اندازه ۲۰۰ دقیقه نیست و دلیل این اصلاحات هم هیچ ربطی به تسویه‌حساب با من ندارد. این سریال با شرایط بسیار سختی تولید شد، در شرایط شیوع کرونا که باعث شد زمان تولید این سریال طولانی شود و تورم موجود در کشورمان در این طولانی شدن زمان کار را برای ما سخت‌تر کرد. در ماه رمضان استان خوزستان که گرمای بالای ۵۰ درجه را شاهد بودیم، تصویربرداری کردیم و معضلات زیادی داشتیم. نمی‌خواهم با این حرف‌ها کام خودم و دیگر عوامل تولید را تلخ کنم. هر وقت قرار است سریالی تولید شود در سازمان صداوسیما ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد و در حالیکه نظر کلی سازمان نسبت به این سریال با توجه به بودجه اندکی که وجود داشت مثبت بود، آن‌ها معتقد بودند که ریتم سریال در برخی مواقع کُند است و باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی افزود: با این حال ما مایل به حذف و ایجاد تغییر در کلیت سریال نبودیم، به همین دلیل دوستان در صداوسیما به نظر ما احترام گذاشتند و سریال را برای استان‌های مختلف فرستادند اما علاوه بر سازمان، چند استان نیز چنین نظری داشتند و پس از اظهارنظرهای مختلف ما تصمیم گرفتیم که مقداری زمان سریال را کاهش دهیم اما اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که ۲۰۰ دقیقه ممیزی درست نیست. هر قسمت این سریال ۴۰ دقیقه است و در کل شاید یک ساعت از سریال حذف شده باشد.

این تهیه‌کننده درباره اصلاحات صورت گرفته در این سریال به دلایل محتوایی گفت: «جزر و مد» یک سریال طنز است، ما نه سریال پلیسی ساخته‌ایم نه سریالی امنیتی و سیاسی، در بخش‌هایی از سریال ممکن است اصلاحات اندکی مثل شوخی برادر کوچک‌تر با برادر بزرگ‌تر انجام شده باشد که آن هم با تعامل و صحبت صورت گرفت و بسیار اندک بود.

توکل‌فرد در پایان اظهاراتش تأکید کرد: ساخت سریال در شهرستان‌ها بسیار سخت‌تر از تهران است، به هر حال امکاناتی که در تهران وجود دارد، در استان‌های دیگر نیست و همانطور که گفتم در شرایط سختی این سریال ساخته شد. فیلم و سریال ساختن یک کار جمعی است، اگر ایرادی در سریال وجود دارد به همه تیم تولید مربوط می‌شود و اگر سریال موفقیتی کسب می‌کند، آن هم متعلق به همه گروه است، منطقی نیست که یک نفر ایرادها را نپذیرد و فقط موفقیت‌ها را بخواهد. جای خوشحالی است که سریالی در یک استان ساخته شده و در شبکه‌های سراسری پخش شده است و از سیمای استان‌ها، گروه فیلم و سریال شبکه دو و مدیر شبکه دو تشکر کنم که به ما اعتماد کردند و این فرصت را فراهم کردند که هنرمندان استانی هم کارشان از شبکه‌های سراسری پخش شود و استعدادهای هنری ما در شهرستان‌ها هم دیده شوند. پخش «جزر و مد» از این منظر یکی از اتفاقات خوب برای هنرمندان فعال در شهرستان‌ها است.

۵۵۲۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1705493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =