شرایط جامعه نوع کتاب خواندن را تعیین می‌کند؟

علی اکبر شیروانی در ارتباط با گرایش مردم به سمت کتاب‌های سیاسی و انقلابی گفت: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که موضوع سیاست بسیار مهم است.

سارا نصراللهی: به بهانه حال و هوای این روزهای جامعه به گرایش کتابخوانی مردم با موضوع سیاسی و انقلابی پرداختیم، پرسش اصلی ما این است: آیا گرایش و کتابخوانی مردم نسبت به قبل تغییر کرده است یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش سراغ علی اکبر شیروانی، مدیر عامل انتشارات سوره مهر رفتیم.

شیروانی در پاسخ به اینکه آیا مردم با توجه به شرایط روز گرایش کتابخوانی خود را تغییر داده و در ارتباط با حوادث کتاب انتخاب می کنند، گفت: همواره جامعه با هر نشانه و اتفاقات متفاوت نسبت به کتاب واکنش نشان می‌دهد و سمت و سوی خاصی پیدا می‌کنند، همان گونه که در شرایط شیوع ویروس کرونا رویه کتابخوانی مردم تغییر کرد و بیشتر کتاب‌هایی را که در ارتباط با موضوع سلامت بود می‌خواندند. این یکی از نشانه های این ماجرا است که مشخص می‌کند جامعه نسبت به مسائل روز و رویدادهای متفاوت واکنش نشان می‌دهد. نکته مهم این است که اگر تحقیق و پژوهش به تعویق بیفتد به این معنا نیست که سمت و سوی تمام بازار تغییر پیدا کرده است. یک درصد از مخاطبین با توجه به هر نشانه ای سلیقه مطالعاتیش را عوض نمی کند، اما ممکن است باقی افراد با هر تغییری سلیقه‌شان تغییر پیدا کند.

شیروانی درباره کتاب های سیاسی گفت: «فکر نمی‌کنم که الزاما در حال حاضر گرایش مخاطب به کتاب های سیاسی تغییر پیدا کرده باشه بالاخره ما در دورانی زندگی می کنیم که در صد سال اخیر همواره موضوع سیاست بسیار مهم بوده و کتاب های سیاسی فارغ از متخصصین و کسانی که به دلیل رشته هایشان و اوضاع تخصصی شان سراغ این کتاب ها می رفتند و یک عده از مخاطبین عمومی هم علاقه به مطالعه کتاب و مطالب سیاسی داشتند و این چیزی نیست که در چند ماه اخیر مورد تغییر و تحول واقع شده باشد و این موضوع در سال های گذشته رخ داده و فکر می کنم تغییر خاصی در طول زمان نداشته باشد شاید مخاطبان کتاب های که در جامعه ایرانی حضور داشته اند نسبت به قبل بیشتر باشند.»

وی در خصوص اینکه آیا کتاب های سیاسی بر روی دانش و آگاهی مردم تاثیر دارد گفت : کتاب های علوم سیاسی و کتاب های سیاسی و انقلابی قطعا بسیار موثر و تاثیر گذار هستند و بر آگاهی و همچنین دانش مردم تاثیر می گذارند اما اینکه بیایم و ماجرا را محدود کنیم به کتاب‌های سیاسی، من این را قبول ندارم بنظرم همه این کتاب‌ها بر دانش و آگاهی مردم تاثیر می‌گذارند و اصلا به این صورت نیست که فقط کتاب‌های سیاسی بر روی مردم تاثیر می‌گذارند و کتاب‌ها در حوزه‌های دیگر مانند علوم اجتماعی یا جغرافیا و یا کتاب‌های دیگر تاثیرگذار نیستند بر روی دانش و آگاهی مردم ولی می‌توانیم این گونه بیان کنیم که کتاب‌های سیاسی بر دانش سیاسی مردم تاثیر می‌گذارند و خیلی خوب است که مردم به سمت این کتاب‌ها بروند و بر دانش سیاسی خود بیفزایند .

شیروانی در آخر این گفتگو افزود: دلایل مختلفی می‌تواند تاثیر بگذارد بر روی کتابخوانی مردم، اینکه مردم کتاب نمی‌خوانند می‌تواند مربوط به دلایل فرهنگی، سیاسی و یا حتی اجتماعی باشد فکر می‌کنم که دلایل بسیاری وجود دارد اما ما اول باید به این سوال جواب بدیم که آیا مردم ما این قدر که باید و شاید کتاب می‌خوانند یا نه؟ اگر که به اندازه کافی کتاب نمی‌خوانند، چه کارهایی باید کرد؟ اگر بله و سرانه مطالعه مردم بالاست چه کارهایی باید برای حفظ کتابخوانی مردم کرد و بعد از آن باید سراغ این موضوع رفت که کتاب‌های سیاسی چه جایگاهی دارند؟ فکر می‌کنم که به اندازه‌ای که باید بر روی کتابخوانی مردم کار نشده است و ما باید سعی کنیم که مردم به سراغ کتاب و کتابخوانی بروند.

۵۵۲۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1705993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =