حیف از علیرضا فغانی!

رضا کرمانشانی درباره خروج علیرضا فغانی از جام جهانی گفت: نه من، بلکه کل ورزش ایران حسرت می خوریم. حیف از فغانی. کاش آن اتفاق در بازی اروگوئه نمی افتاد. شک نکنید در آن صورت فغانی گزینه اصلی قضاوت فینال بود.

سعید اکبری: اشتباهات داور بازی انگلیس و فرانسه. جنجال‌های قضاوت متئو لاهوز اسپانیایی در بازی آرژانتین و هلند. اعتراض پرتغالی‌ها به فاکوندو تیو آرژانتینی. همه و همه اینها باعث شد تا نگرانی‌ها درباره قضاوت‌های جام‌جهانی بیشتر شود. رضا کرمانشاهی داور سابق ایران در تحلیل این اشتباهات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد:

چقدر این روزها بحث درباره داوران جام‌جهانی بالا گرفته...

شما به یکی دو بازی نگاه نکنید. سطح مسابقات خیلی بالاست. داوران از فرهنگ‌های فوتبالی مختلفی می‌آیند. شما رفتار داور آمریکای جنوبی را با اروپایی مقایسه نکنید.

مگر قوانین یکی نیست؟

چرا ولی فوتبال آمریکای جنوبی خشن است. شما به رفتار سامپایو داور برزیلی دیدار فرانسه و انگلیس دقت کردید؟ وقتی سوت می‌زد با شتاب عجیبی به سمت بازیکنان حمله می‌کرد. این رفتار او باعث تنش می‌شد. چند بار تمرکز تیم‌ملی انگلیس را به هم زد. چنین رفتارهایی در آمریکای جنوبی مرسوم است ولی در فوتبال اروپا نه. این همان تفاوت فرهنگی است که می‌گویم.

به نظر شما داوران کدام بازی‌ها را بد قضاوت کردند؟

متئو لاهوز اسپانیایی قضاوت بسیار بدی در بازی آرژانتین و هلند داشت. او عامل درگیری و تنش بود. در یک صحنه به دو نیمکت نشین آرژانتین به خاطر اعتراض کارت داد. بعد در نیمه دوم در صحنه درگیری شدید بازیکنان هلند و آرژانتین کسی را اخراج نکرد در حالی که بازیکنان هلند علنا بازیکن حریف را زدند. همان صحنه‌ای را می‌گویم که بازیکن آرژانتین توپ را به سمت نیمکت هلند شوت زد. در آن درگیری به نظرم باید دو نفر اخراج می‌شدند. این می‌شود رفتار دوگانه. به خاطر اعتراض کوچک نیمه اول دو کارت زرد می دهی و در صحنه درگیری اخراج نمی‌‎کنی؟ وقتی بازی تمام شد دید سرمربی آرژانتین چطور به لاهوز حمله کرد؟ این حرکت او حداقل یک کارت زرد داشت. چرا نداد؟ چون مماشات می کرد. کلا بازی از دستش در رفته بود. جاگیری‌هایشان افتضاح بود.

حیف از علیرضا فغانی!

در این جام جهانی دیدیم که تصمیمات فیفا برای انتخاب داوران متفاوت بوده. مثلا داور انگلیسی برای بازی کرواسی و برزیل گذاشتند.

بله. قبلا اینطور بود که داور اروپایی برای چنین مسابقاتی در مراحل بالا نمی‌گذاشتند ولی مایکل اولیور قضاوت فوق‌العاده‌ای داشت. به نظرم 120 دقیقه یکنواخت و عالی صوت زد. او کاندید قضاوت فینال است.

پرتغالی‌ها بعد از بازی مراکش به شدت علیه فیفا موضع گرفتند و از قضاوت داوران انتقاد کردند. ادعایشان این بود که می‌خواهند آرژانتین را قهرمان جام کنند.

من این حرف‌ را درست نمی‌دانم. به نظرم فاکوندو تیو قضاوت خوبی در این مسابقه داشت. او یکی از بهترین داوران جهان است. صحنه‌ای هم که ادعا می‌کنند در نیمه اول رخ داد و پنالتی رو برونو فرناندز بود، درست نیست. ظرفیت تیم‌ها متفاوت است. مثلا برزیلی‌ها می‌پذیرند داور بازی شان با کرواسی اروپایی باشد ولی پرتغالی‌ها نه. این بحث‌ها همیشه در فوتبال بوده.

انتقادات از داور بازی فرانسه و انگلیس هم بالا گرفته.

بله. پنالتی واضح را تشخیص نداد و از var استفاده کرد و فهمید تصمیمش اشتباه بوده. بعد بازیکنان انگلیس به او می گفتند باید کارت زرد بدهی اول گفت نه نه! بعد کارت داد. این خیلی بد است که داور درست تشخیص ندهد. سامپایو کلا استرس داشت. به نظر من بازی بزرگتر از او بود.

در نیمه اول خطایی روی کین شد که بعضی‌ها اعتقاد داشتند پنالتی بود.

نه بیرون محوطه رخ داد.

پس چرا ضربه کاشته نگرفت؟

چون var برای اخراج، پنالتی و گل است نه خطاهای این چنینی.

حالا بیشتر حسرت نمی خورید که چرا فغانی در مراحل بالاتر نیست؟

نه من، بلکه کل ورزش ایران حسرت می خوریم. حیف از فغانی. کاش آن اتفاق در بازی اروگوئه نمی افتاد. شک نکنید در آن صورت فغانی گزینه اصلی قضاوت فینال بود.

حیف از علیرضا فغانی!

ظاهرا داوران ایرانی از رفتار فدراسیون ناراحت هستند.

این خیلی بد و زشت است که برای استقبال از آنها به فرودگاه نرفتند. مگر این داوران ایرانی نیستند؟ چطور پاداش برای همه هست ولی برای داوران نیست؟ آدم چیزهایی می شنود که ناراحت می شود.

بیشتر بخوانید:

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1706224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =