منظور از مدیریت پلتفرم‌های داخلی به دست حاکمیت چیست؟

اخیرا مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای‌اسلامی، گفته‌است که مدیریت پلتفرم‌های باید در دست حاکمیت قرار گیرد؛ طرحی که به گفته کارشناسان ارتباطات تبعات اجتماعی سنگینی دارد و و با آن پلتفرم‌ها به سرنوشت صدا و سیما دچار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اخیرا در گفت و گویی با منیبان درباره برداشته شدن فیلترینگ و افزایش سرعت اینترنت گفت: داستان فیلتر و فیلترینگ به دلیل وضعیتی است که در حال حاضر در کشور پیش آمده اما در مجموع باید برای فضای مجازی، مدیریت بهتری در نظر گرفت؛ منظور از مدیریت بهتر فضای مجازی، یعنی اینکه باید تنظیم مقررات حسابی برای این فضا در نظر گرفته شود و در این حوزه برنامه‌ریزی صورت بگیرد. بر همین اساس مجلس به بحث مدیریت فضای مجازی ورود پیدا کرده اما نیمه کاره مانده است. اگر همان کار مجلس درباره فضای مجازی به نهایت برسد مدیریت پلتفرم‌ها در دست حاکمیت قرار می‌گیرد نه دست بیرون که هر کار می‌خواهد انجام بدهد.

بیشتر بخوانید:

ابهام در پرونده فیلترینگ؛ چرا هیچکس پاسخگو نیست؟

عکس | راز گلوله آتشین بر فراز کانادا برملا شد

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات، بر این باور است که برداشت‌های متفاوتی می‌توان از این گفته که مدیریت پلتفرم‌ها باید به دست حاکمیت بیافتد، کرد و این گفته نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد اما برداشت اصلی که از این حرف می‌شود این است که پلتفرم‌ها باید طبق هرآنچه که حاکمیت می‌گوید عمل کنند همان‌طور که مطبوعات نیز تحت مدیریت حاکمیت هستند.

کنترل محتوای فضای مجازی تبعات اجتماعی قابل توجهی دارد

این کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرآنلاین و با بررسی دو روی سکه این حرف؛ گفت:" یک روی سکه این حرف درست است؛ در تمام کشورها، حاکمیت دوست‌دارد از صنایع غذایی گرفته تا پوشاک و از جمله رسانه را تحت مدیریت خود در بیاورد و تمام قانون‌گذاری‌ها و نظارت‌ها نیز به این دلیل صورت می‌گیرد و روی دوم سکه نیز این است که ما در مقابل پلتفرم‌ها با فضای متفاوتی مواجه هستیم، فضایی که کنترل آن به راحتی فضای فیزیکی نیست. محتوای فضای مجازی به واسطه یک سری ویژگی‌هایی که فضای مجازی دارد از جمله ویژگی فرامرزی آن که می‌تواند محدودیت‌های فیزکی را تا حد زیادی دور بزند و این موضوع که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به راحتی در تمام کشورها مورد استفاده قرار بگیرند بدون اینکه از مرز فیزیکی گذر کنند، به راحتی کالای فیزیکی قابل کنترل و نظارت نیست و حتی اگر قابل کنترل نیز باشد نمی‌توان به راحتی جلوی آن را گرفت چراکه تبعات اجتماعی قابل توجهی دارد، همان‌طور که تعداد کشورهایی که شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده‌باشند انگشت‌شمار هستند و حتی اگر مسدودسازی صورت گرفته باشد نیز در خصوص برخی از پلتفرم‌های خاص بوده‌است و تنها کره‌شمالی و چین هستند که اکثر پلتفرم‌های روز دنیا را مسدود کرده‌اند."

سایر کشورها در مدیریت پلتفرم‌ها خواست عمومی را در نظر گرفتند

کشوری در ادامه گفت:" مواجه با محتویات فضای مجازی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ کشورهای اتحادیه اروپا و یا کشورهایی که قدرت‌ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بالایی دارند، تلاش کرده‌اند تا با وضع قوانینی پلتفرم‌ها را در چارچوب مقررات خود بگنجانند، البته این کشورها نیز تا حدودی در این راستا موفق عمل کرده‌اند، البته که نکته بسیار مهم در وضع این قوانین در نظر گرفتن خواست عمومی بوده‌است و به طور حداقلی می‌توان گفت که این قوانین در تعارض با خواست عمومی نبوده‌است."

منظور از مدیریت پلتفرم‌ها همان مدیریت به سبک صدا و سیما است

این کارشناس فناوری اطلاعات در خصوص چالش‌هایی که کشور در مدیریت پلتفرم‌ها با آن مواجه است؛ گفت:" منظور از مدیریتی که در حال حاضر از آن حرفی به میان است همان مدیریتی است که در حال حاضر در مطبوعات و صدا و سیما اعمال می‌شود؛ به این معنا که ما بگوییم چه چیزی منتشر بشود و چه چیزی منتشر نشود و یا چه مطالبی خذف شود و چه مطالبی بماند، در صورتی که باید گفت نحوه مدیریتی که در رسانه‌های سنتی اعمال می‌شود در فضای مجازی قابل اعمال نیست و نه تنها خود فضای اجتماعی، کاربران و خواست عمومی چنین چیزی را می‌پذیرد و نه فناوری و تحولی که نسبت به پارادایم سنتی اتفاق افتاده‌است این اجازه را نمی‌دهد که این پلتفرم‌ها به سبک رسانه‌های سنتی مدیریت شوند."

متن کامل این گزارش گفت و گو را اینجا بخوانید.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1706977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =