ریاض نشین ها برای فرار از موج انقلاب های عربی دست به دامان تنویر افکار عمومی شده اند

عربستان سعودی ظاهرا از سیلاب به راه افتاده در جهان عرب درامان مانده است. موجی از تفسیرها و تعبیرها در خصوص فردای این کشور و تاثیر ریاض بر انقلاب ها به راه افتاده است. بروس رایدل از ماموران حرفه ای سازمان سیا در امور خاورمیانه در نوشتاری کوتاه برای نشنال اینترست به بازی می پردازد که خاندان سعود به راه انداخته اند تا شاید بتوانند با تمسک به آن از انقلاب ها بگریزند:این خاندان هر آنچه را که داشت به میدان آورد تا شاید بتواند از تسونامی انقلاب ها بگریزد. این خاندان خود را صاحب اختیار و متولی مکان های متبرک مسلمانان در مکه و مدینه می دانند و در این چند ماه اخیر گذشته از انقلاب های عربی تلاش کردند با ساخت و سازهای خود در این دو شهر به نوعی قدرت نمایی کنند و البته مسیر افکار عمومی را منحرف کنند. با این همه مشکلات از همه طرف این خاندان را احاطه کرده است.


تابستان جاری بود که ملک عبدالله ساخت برج ساعت سلطنتی در مکه را کلید زد. دومین برج بلند دنیا که پس از امارات قرار دارد و ارتفاع آن به شش متر می رسد. هر کدام از ساکنان مکه در هر کجای این شهر که بایستند می توانند برج ساعت را بر فراز شهر ببینند. خاندان سعود این برج را نماد قدرت نمایی خود برای حجاجی می دانند که روزانه و سالانه از اقصی نقاط به این شهر سفر می کنند. متولی حرم پیامبر مسلمانان در مدینه و خانه خدا در مکه همچنین از گسترش امکانات در این دو شهر زیارتی برای زوار خبر داده است. در حال حاضر مسجد الحرام گنجایش پذیرش 800 هزار نفر را دارد و این در حالیست که زمانی که ساخت و سازهای جدید به اتمام برسد این ظرفیت به 2 میلیون نفر خواهد رسید. قریب به 10 هزار کارگر در حال حاضر شبانه روز کار می کنند تا بتوانند در عظیم ترین پروژه بازسازی مکه از ابتدا تاکنون خاندان سعود را روسفید کنند.


تحلیل گران نزدیک به خاندان سعود که رفتارشناسی این خاندان سلطنتی را می دانند ادعا می کنند که این قبیل حرکت ها در حقیقت عکس العملی شاید متفاوت تر به بهار عربی است که سایر کشورها را در بر گرفته است. طرح اولیه گسترش دادن که و مدینه به چند سال پیش باز می گردد اما خاندان سعود تا به امروز از انجام آن سرباز زده بود. اکنون خاندان سعود با سقوط دیکتاتورهای عرب این بازسازی را تبدیل به ابزاری برای تنویر افکار عمومی کرده است.
وزیر کشور عربستان شاهزاده نایف اخیرا در گفتگویی تایید کرده بود که

 دورتادور این خاندان سلطنتی را دشمنان فرا گرفته اند. وی بدون اشاره به جزئیات تاکید کرده بود که القاعده اصلی ترین خطری است که این شبه جزیره را تهدید می کند. همگان نایف را سخنگوی طیف تندروی عربستان می دانند که به اصلاحات اندک اعتقادی ندارد و البته بیداری عربی را نیز بارها به سخره گرفته است . وی همان چهره ای بود که ماه مارس گذشته دستور قشون کشی نظامیان عربستانی به منامه برای حل بحران را صادر کرد.


علاوه بر بحرین ، یمن نیز تبدیل به اصلی ترین مایه سردرد خاندان سعود شده است. علی عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن که اواخر بهار از سوقصدی به جان خود از سوی مخالفان جان سالم به در برده بود در عربستان درمان شد و البته از واگذاری قدرت هم اجتناب می ورزد. فرزند وی فرماندهی نیروهای نظای در صنعا را که مسئول سرکوب معترضان هستند بر عهده دارد و به نظر می رسد که به راحتی در حال پیشبردن کشور به سمت جنگ داخلی است.


اپوزیسیون هم در یمن با سرعت در حال مجهز شدن به انواع تسلیحات هستند. عربستانی ها با وجود پذیرایی از صالح نتوانستند او را وادار به کناره گیری از قدرت کنند. گویا ساخت برج ها و در بوق و کرنا کردن بازسازی اماکن متبرکه برای خاندان سعود آسان تر از به سدت گرفتن سکان در برخی کشورهای آشوب زده از تسونامی بهار عربی مانند یمن است.
ترجمه: سارا معصومی / 5151

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    اااا...! برجش 6متره!!!
  • بدون نام IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    ما هم که قبله عالم شده ایم؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    احتمالا نویسنده یه 20 سالی هست که به عربستان سفر نکرده! شایدم شباخواب های پریشان می بینه! در عربستان هرکاری نکرده باشن همواره در حال رسیدگی به کشورشونن اگر شک دارین به آمارهای 3 دهه اخیرشون مراجعه کنین حچم بورس عربستان حدود 30 برابر ایران هست رشد اقتصاد عربستان جند برابر ایران شده قصد شما از چاپ این مطالب تحریف شده چیه؟
  • بی نام US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    0 0
    چقدر غلط تایپی داره این نوشته... دقت بیشتر کیفیت بیشتر!
  • بدون نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    آخه چقد آسمون و ریسمون به هم بافتن کار ساخت برج حداقل 4 ساله که ادامه داره و هیچ ربطی هم به قضایای اخیر نداره ملک عبدالله هم تابستان، مرحله آخر آن که ساعت بزرگ برج بود را افتتاح کرد این ساعت هم برای جایگزینی با ساعت بیگ بن برای مسلمانها ساخته شده خوبه آدم اگه دشمنی هم با کسی داره انصاف رو رعایت کنه
  • .... IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    1 0
    شما چیکار میکنین؟برای تنویرافکار عمومی کنرانس بیداری اسلامی میذارین یعنی سرمایه گذاری روی چیزی که واقعیت نداره.