روزنامه کیهان نوشت:

هفتمین مرحله یارانه نقدی به حساب خانوارها واریزشد، اما در این میان شاید هنوز کسانی هستند که در این زمینه سوالاتی دارند.


در گزارش زیر به 15 سوال رایج درباره یارانه نقدی پاسخ داده شده است که با هم می خوانیم:


1-خانوارهایی که علی رغم ثبت حساب در سامانه refahiir همچنان حسابشان به صورت موقت در سامانه ثبت است و با پیغام «حساب شما جهت بررسی در سامانه ثبت شد. لطفا بین 2 تا 3 هفته آینده جهت دریافت نتیجه به سامانه مراجعه نمایید.» مواجه می شوند.


¤این خانوارها باید در اسرع وقت به بانک مربوطه مراجعه و نسبت به ثبت نهایی و تایید حساب خود از طریق شبکهbank - e که در اختیار کلیه بانک ها قرار دارد، اقدام کنند. بدیهی است مادامی که حساب خانوارهای فوق الذکر در قالب نهایی و دائم در سامانه مزبور ثبت نشود، یارانه ای به حساب آنها واریز نخواهد شد.


2-خانوارهایی که به دلایلی از جمله قصور شعب بانک یا کافی نت ها در ثبت شماره حساب، موفق به ثبت به موقع شماره حساب خود در سامانه refahiir نشده اند.


¤کلیه خانوارهایی که به هر دلیل از فاز اول طرح جمع آوری شماره حساب (تابستان سال 89) جا مانده اند، سامانه refahiir از 20 اسفند ماه سال 1389 برایشان فعال شده و می توانند حساب سرپرست خانوار را در این سامانه ثبت کنند. بدیهی است هر خانوار متقاضی دریافت یارانه، از مرحله ای مشمول دریافت یارانه خواهد شد که حساب خود را در این سامانه به ثبت نهایی رسانده باشد.


3-خانوارهایی که علیرغم دریافت یارانه مراحل اول و دوم، شماره حساب آنها در مرحله سوم از سامانه refahiir حذف شده و لذا یارانه مرحله سوم را دریافت نکرده اند.


¤سرپرست خانوارهای مزبور باید در اسرع وقت نسبت به ثبت یکی دیگر از حساب های فراگیر خود در سامانه refahiir اقدام نماید. بدیهی است حداقل ظرف 10 روز پس از اقدام فوق، یارانه مرحله سوم آنها نیز به حسابشان واریز خواهد شد، توصیه می شود که به منظور اطمینان از ثبت صحیح شماره حساب، این اقدام توسط شعب بانک و از طریق bank e- صورت پذیرد.


4-خانوارهایی که علیرغم دریافت یارانه مراحل اول و دوم، اطلاعات هویتی آنها از سامانه refahiir حذف شده و لذا یارانه مرحله سوم را دریافت نکرده اند.


¤با توجه به اینکه اطلاعات هویتی خانوارها کلا از طریق مرکز آمار در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت رفاه قرار می گیرد، علت نبود اطلاعات افراد در این سامانه، حذف شدن اطلاعات خانوارهای مزبور از «پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار» مرکز آمار است. لذا این گونه خانوارها باید جهت رفع مشکل، مجددا در سامانه مرکز آمار ثبت نام کنند. یکی از علل احتمالی بروز این مشکل، این است که سرپرست خانوار به منظور اصلاح اطلاعات خانوار خود، وارد سامانه مرکز آمار شده و اشتباها دکمه حذف خانوار را انتخاب کرده است.


در صورتی که شما پس از انجام فرآیند ثبت حساب خود در این سامانه با پیغام «اعلام حساب شما با موفقیت انجام شد. می توانید این صفحه را به عنوان رسید نزد خود نگه دارید.» مواجه شوید، به این معنی است که ثبت حساب شما به صورت نهایی و دائم صورت گرفته است. در صورتی که شما پس از انجام فرآیند ثبت حساب خود در این سامانه با پیغام «حساب شما جهت بررسی در سامانه ثبت شد. لطفا بین 2 تا 3 هفته آینده جهت دریافت نتیجه به سامانه مراجعه نمایید.» مواجه شوید، به این معنی است که ثبت حساب شما به صورت موقت صورت گرفته و سریع ترین حالت ممکن برای اطمینان از صحت ثبت حسابتان، مراجعه به یکی از شعب بانک مربوطه جهت اعلام حساب شما از طریق شبکه bank - eدر سامانه refahiir است.


5-حساب فراگیر چه نوع حسابی است؟


¤منظور از حساب فراگیر، حسابی است که انجام عملیات بانکی با آن از طریق کلیه شعب بانک مربوطه امکان پذیر است. این حساب می تواند متصل به کارت الکترونیکی بانک مربوطه باشد.


6-خانوارهایی که سرپرست آنها به یکی از دلایل ذیل، صلاحیت یا امکان دریافت یارانه نقدی خانوار را ندارد، جهت تغییر سرپرست برای دریافت یارانه چه باید بکنند؟


-اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر
-زندانی بودن سرپرست خانوار در داخل یا خارج از کشور
-محجوریت و یا سفاهت سرپرست خانوار
-متواری بودن سرپرست خانوار


¤1) همسر خانوار باید ضمن در دست داشتن اسناد و مدارکی که در دستورالعمل ماده (9) آیین نامه ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه ها به آن اشاره شده، جهت تکمیل فرم تغییر سرپرست به فرمانداری شهرستان خود مراجعه کند.


2-فرمانداری ها به ترتیبی که در شیوه نامه اجرایی دستورالعمل ماده (9) آیین نامه ماده (7) قانون فوق الذکر اشاره شده، مراحل فرآیند تغییر سرپرست اینگونه خانوارها را انجام می دهند.


3-سرپرست جدید خانوار از تاریخ 20 همان ماه باید ضمن مراجعه به سامانه refahiir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود جهت دریافت یارانه خانوار از مراحل بعدی اقدام کند.


بدیهی است مبلغ یارانه ای که در مراحل قبلی به حساب سرپرست اصلی خانوار واریز شده، قطعیت یافته و دیگر به حساب سرپرست جدید مسترد نخواهد شد.


7- حوزه وظایف کمیسیون استانی ماده (01) در حال حاضر چیست؟


همان گونه که در بند «الف» ماده 8 آیین نامه اجرایی ماده 01 قانون هدفمند کردن یارانه ها به صراحت ذکر شده، کمیسیون استانی ماده 01صرفاً به اعتراض اشخاصی که وجوه دریافتی از آنان مسترد گردیده یا ملزم به استرداد آن هستند، رسیدگی می کند. لذا با عنایت به اینکه تاکنون حکمی بر استرداد وجوه یارانه واریزی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها صادر نشده، آغاز وظایف کمیسیون های استانی ماده 01 موکول به زمانی است که احکامی مبنی بر استرداد وجوه صادر شود.


8- زنانی که علیرغم این که طلاق گرفته اند و حکم رسمی دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده اند و یارانه آنها به حساب زوج واریز شده است چه باید بکنند؟


¤1) استانداری ها از طریق IP که مرکز آمار در اختیار آنها قرار داده، می توانند وارد سامانه مرکز آمار شده و مشکل این خانوارها را رفع کند.


2) زوجه از تاریخ 02 همان ماه می تواند ضمن مراجعه به سامانه refahiir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود اقدام کند.


3) پس از انجام فرایند فوق، سازمان هدفمندسازی یارانه ها، یارانه ای را که پس از تاریخ ثبت رسمی طلاق، اشتباهاً به حساب زوج واریز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار کسر و به حساب زوجه واریز خواهد کرد.


9- اگر سرپرست خانوار فوت شده و هنوز در سامانه های مرکز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است، چه باید کرد؟


¤1) لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام شود.


2) از تاریخ 02همان ماه، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahiir ثبت کنند.


3) بدیهی است یارانه خانوار در مراحل بعدی پس از اعلام حساب سرپرست جدید در این سامانه، به حساب وی واریز خواهد شد.


4) کلیه بانک های عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ یارانه اینگونه خانوارها در حساب متوفی، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جدید در سازمان refahiir، مبلغ مزبور را از حساب متوفی به حساب سرپرست جدید منتقل کنند.


10-  زنانی که از همسر خود جدا شده اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما یارانه فرزندان به حساب پدر واریز شده است، چه باید بکنند؟


¤ در این گونه موارد باید توجه داشت که یارانه فرزندان به حساب هر یک از زوجین که کفالت (تأمین مخارج زندگی) فرزندان را بر عهده دارد واریز خواهد شد. لذا صرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمی تواند مبنای دریافت یارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حکم کفالت بچه ها را داشته باشد، می تواند با در دست داشتن مستندات به استانداری مراجعه و نسبت به تغییر سرپرستی بچه ها در سامانه مرکز آمار اقدام نماید. در این صورت یارانه مرحله ای که اشتباهاً به حساب پدر واریز شده، در مراحل بعد از حساب وی کسر و به حساب مادر واریز خواهد شد.


11- آیا افرادی که در شرف طلاق هستند و جدا از هم زندگی می کنند، می توانند به صورت جداگانه یارانه خود را دریافت کنند؟

¤ در صورتی که افراد مزبور در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت یکجا و در قالب یک خانوار ثبت نام کرده باشند، همچنان به عنوان یک خانوار محسوب شده و یارانه کل اعضای خانوار به حساب سرپرست واریز خواهد شد. به عبارت دیگر مبنای تفکیک یارانه زوجه از حساب یارانه زوج صرف، ثبت رسمی طلاق خواهد بود.

12- خانوارهایی که علیرغم ثبت نام به موقع در سال 78 یا بهار 89، به دلایلی موفق به ثبت حساب خود در سامانه نشده اند چه باید بکنند؟
¤ مبنای اینکه خانواری به عنوان متقاضی دریافت یارانه تلقی شود به ترتیب زیر است:


1) در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار ثبت نام کرده باشد.
2) شماره حساب خود را در سامانه refahiir به صورت نهایی ثبت و رسید چاپی دریافت کند.
بدیهی است هر خانوار از زمانی مشمول دریافت یارانه نقدی خواهد شد که حساب سرپرست آن خانوار در این سامانه ثبت شده است و لذا یارانه مراحل قبلی به وی تعلق نخواهد گرفت.

13- وضعیت افرادی که حساب اعلام شده آنها به سامانه refahiir مسدود یا راکد بوده و لذا امکان برداشت یارانه واریزی را ندارند چه می شود؟


¤ این افراد باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه و از طریق شبکه e - bank، مشکل حساب را برطرف کنند و در صورت عدم رفع مشکل، نسبت به ثبت حساب دیگری در سامانه از همان طریق e - bank اقدام کنند.


14- افرادی که به هر دلیل می خواهند حساب تأیید شده خود را در سایت refahiir تغییر دهند، چه باید بکنند؟


¤ این افراد باید ضمن مراجعه به بانک مربوطه، از بانک بخواهند که با استفاده از شبکه bank - e نسبت به رد حسابشان در سامانه refahiir اقدام کند. سپس بازهم با استفاده از همان شبکه bank - e یا در همان بانک اولی یا در بانکی دیگر، یکی دیگر از حساب های خود را در سامانه refahiir ثبت کرده، رسید دریافت کنند.


15- افرادی که حساب یارانه آنها اشتباهاً به نام افراد دیگری در سامانه refahiir ثبت شده و لذا یارانه آنها به همان حساب اشتباه واریز شده است، چه باید بکنند؟


¤ این افراد باید ضمن در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و نیز شماره حسابی که جهت دریافت یارانه به سامانه refahiir معرفی کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طریق شبکه bank - e حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلی را در سامانه درج و تأیید کنند. بدیهی است پس از انجام اقدام فوق، یارانه افراد مزبور از حساب اشتباه مسترد و به حساب صاحب اصلی آن واریز خواهد شد.

/39/39

کد خبر 171033

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نيما IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    4 0
    خبر آنلاين لطفا پيگيري نمائيد : آخر تكليف اين 12 روز مابه التفاوت مرداد چي شد يعني ماست مالي شد رفت؟ 45500 تومان تقسيم بر 30روز ميشود 1517 تومان ضربدر 12 روز ميشود 18120تومان به اضاي هر ايراني ضربدر 70ميليون نفر ميشود 1274000000000 تومان يكي بگه آخه اين پول چي شد تو جيب كي رفت؟
  • پرویز IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    3 0
    باسلام.پدرم سرپرست خانوار بود فوت کرده سوال اولم اینه که برای دادن شماره حساب مادرم باید چگونه اینکار را انجام دهم دوم این ماه یارانه پدرکه قطع شده یارانه مادر هم قطع شده لطفآراهنمایی کنید.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین