ماجرای برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده در چند روز اخیر به مهمترین بحث در حوزه فرهنگ تبدیل شده است.

بدون شک نمایشگاه کتاب در کنار جشنواره‌های فجر از مهمترین اتفاقات سالانه فرهنگ در کشور است و عدم برگزاری یک دوره‌ای یا حتی چند دوره‌ای در حد شایعه هم بسیار ناگوار خواهد بود. چند روز گذشته بسیاری از جراید پیگیر این موضوع بوده‌اند و روزنامه خبر نیز گزارشی را در این زمینه منتشر کرد که بازخورد‌های گوناگونی داشت. طرفین این ماجرا که هر کدام تاکنون جواب‌هایی را به این موضوع داده‌اند. معاونت فرهنگی نسبت به این ماجرا موضع گرفت و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز نسبت به حرف‌های محسن پرویز واکنش نشان داد. هنوز البته هیچ سازمان ذینفعی اظهار نظر صریحی در این ارتباط نکرده و حرف‌ها در این سمت پیش می‌رود که ماجرا در دست بررسی است.

در این ارتباط احسان‌الله حجتی رئیس مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران روز گذشته در نشستی خبری بخشی از ماجرا را بازگو کرد. حجتی در این نشست علاوه بر تشریح برنامه‌ نمایشگاه‌های استانی کتاب و چگونگی حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گفت که هنوز مصلای تهران عدم آمادگی خود را برای میزبانی بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران به طور رسمی اعلام نکرده است. قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره برگزاری یا عدم برگزاری بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: نامه مکتوب اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران و همچنین نامه مکتوبی از مصلا مبنی بر عدم توانایی این مرکز برای برگزاری نمایشگاه کتاب بعدی به دست ما نرسیده است.

وی افزود: بنده هنوز به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری نامه اتحادیه را نخوانده‌ام و اطلاعم در همین حد است که یکی از دوستان اتحادیه ناشران گفته‌اند که اگر مشکلات مصلا برطرف نشود نمایشگاه تا دو سال برگزار نشود. حرف آقای پرویز هم این بود که اگر پیشنهادی مطرح شود، شورای سیاستگذاری تصمیم می‌گیرد.

حجتی گفت: اکنون یکی از مسئولان سازمان آتش‌نشانی گفته که مصلا ایمنی لازم برای برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد در حالی که وقتی نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌ها در خیابان سئول برگزار می‌شد ستاد مدیریت بحران نسبت به ترافیک و فرسودگی ابنیه هشدار می‌داد و سالها بود که بحث انتقال مطرح می‌شد. وی افزود: همان زمان هم ما گزینه‌های زیادی را بررسی کردیم که در نهایت قرار شد نمایشگاه در مصلا برگزار شود. بحث من اکنون این است که دوستان ما در مصلا گفته‌اند این مکان تا دو سال آینده تکمیل می‌شود اما هنوز اعلام رسمی برای عدم برگزاری نمایشگاه کتاب نکرده‌اند. حجتی با طرح این پرسش که آیا ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران وظیفه ماست، گفت: تا زمانی که مجبوریم فضاهای دیگر را استفاده کنیم، این مشکلات را داریم. اگر ما فضایی مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشتیم واقعاً برگزاری نمایشگاه برای ما کار آسانی بود اما با این وضعیت مجبوریم ماه‌ها قبل، وقت صرف کنیم تا یک فضایی را به حالت فضای نمایشگاهی درآوریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =